Vtis, da pri izdelavi in trženju nečesa tako dolgočasnega, kot so ležišča, za start upe ni kruha, je napačen. Vse, kar je potrebno za uspešno zgodbo – inovativnost, umerjenost k uporabnikovi izkušnji, drugačen poslovni model in trženje, splet kot glavni prodajni kanal, družbena odgovornost oziroma človekoljubna nota –, je mogoče cepiti tudi na alternativno proizvodnjo in prodajo ležišč. Svež dokaz za to je zagonsko podjetje Leesa iz Virginia Beacha na vzhodni obali ZDA.

V predlani ustanovljenem podjetju so se odločili za temeljit napad na zaspano etablirano sceno proizvajalcev ležišč. Svoja skrbno načrtovana in izdelana ležišča prodajajo izključno po spletu, obenem pa z najbolj vpadljivim socialnim programom v industriji. Nemudoma se je našel vlagatelj, ki je v Leeso vložil devet milijonov dolarjev. Podjetje, ki sta ga ustanovila poslovnež David Wolfe in izkušen oblikovalec ležišč Jamie Diamonstein, je v prvem letu poslovanja ustvarilo 30 milijonov dolarjev prometa.

»Najin cilj ob ustanovitvi je bil preprost: pomagati ljudem, da bi bolje spali. Začela sva z izjemno oblikovanim in izdelanim ležiščem, ki ustreza skoraj vsakomur, in s spletno trgovino, ki poenostavlja nakup,« pravi Wolfe.

Sto brezplačnih noči

Wolfe je nekega dne poiskal strokovnjaka za oblikovanje ležišč Diamonsteina in ga vprašal, kaj bi naredil, če bi lahko povsem na novo oblikoval ležišče. Odgovoril je, da bi vse skupaj poenostavil in iz ležišča odstranil vse mogoče plasti ter materiale, ki jih v industriji že leta dodajajo zgolj zato, da upravičujejo čedalje višje cene. Diamonstein je postal soustanovitelj Leese in povsem na novo oblikoval žimnico iz več plasti pene, ki se prilagaja različnim oblikam in velikostim telesa ter načinom spanja. Posebej se je posvetil ležišču za pare, pri katerih se vsaka stran ležišča drugače prilagaja različnim načinom spanja.

Tudi spletno trgovino so v Leesi oblikovali s podobno preprosto logiko. Z izločitvijo prodajnih salonov so dobili nižjo cenovno strukturo, ki se odraža v razmeroma nizkih cenah za visoko kakovost ležišča. Njihove žimnice stanejo od 525 do 990 dolarjev.

Veliko časa so vložili v izbiro prave kombinacije materialov, slojev pene, razbremenitev tlaka v spominski peni pa tudi ohlajanje in prožnost (čvrstost) ležišča. Posebno so se morali potruditi, da so iznašli način, kako ležišče stisniti, zviti in ga spraviti v prepričljivo majhno škatlo, ki jo kupcu seveda brezplačno dostavijo na dom, za zdaj le v ZDA, Kanadi in Veliki Britaniji. Zaradi izključno spletne prodaje so morali zmanjšati kupčevo tveganje: izdelek lahko doma preizkuša sto noči, če ga vrne, dobi povrnjeno celotno kupnino.

Izdelek je v celoti narejen v ZDA, v Leesi pa skrbijo, da zaposlujejo v svojem lokalnem okolju, ki mu pomagajo tudi na druge načine. Na vsakih devet prodanih ležišč eno podarijo brezdomcem, aktivno pa skrbijo tudi za pogozdovanje.

Leto start upov za ležišča

Leesa še zdaleč ni edini tak primer v ZDA, saj je bil lani pravi izbruh podobnih poslovnih modelov, ki z izjemnimi izdelki, odličnim razmerjem med ceno in kakovostjo ter možnostjo poskusne uporabe na domu napadajo velike tržne igralce. Očitno je bila industrija zrela za disrupcijo, saj veliko večino ameriškega trga nadzirata dva industrijska giganta (Tempurpedic/Sealy in Serta/Simmons), ki že leta povsem brez potrebe zvišujeta cene svojih izdelkov.

Prava zgodba o uspehu je start up Casper Sleep, ki se je pojavil šele aprila lani in v nekaj mesecih zbral od vlagateljev, med katerimi sta tudi Leonardo di Caprio in Tobey Maguire, neverjetnih 55 milijonov dolarjev. Podjetje Loom & Leaf prodaja visokokakovostna ležišča iz spominske pene izključno po spletu in cilja na luksuzni tržni segment. Nest Bedding, start up, ki izhaja iz uveljavljene kalifornijske verige prodajaln ležišč, se osredotoča na izdelke za čim naravnejše spanje, spletna prodaja pa mu odlično raste. WinkBeds je edini v druščini, ki stavi na klasične vzmetnice oziroma na hibrid z vzmetmi in peno.

Vsi omenjeni start upi ponujajo stodnevno poskusno obdobje in zagotovo se je že našel iznajdljivec, ki vsake tri mesece preprosto vrne ležišče in naroči novo pri konkurenčnem podjetju.