Okoli pol tretje ure v petek popoldan je na avtocesti med predorom Ljubno in priključkom Brezje v občini Radovljica pristalo manjše letalo, med pristajanjem zadelo v brežino in se prevrnilo. Poškodovanih v nesreči ni, osebi, ki sta bili v letalu, sta se iz njega rešili sami. Šlo naj bi za Avstrijca. K sreči letalo ni oplazilo nobenega od avtomobilov na avtocesti. Na letališču v Lescah so nam potrdili, da je letalo vzletelo z njihovega letališča, do odklopa z njihove frekvence pa je vse potekalo normalno. »Naredilo je širši testni krog okoli letališča in vse je bilo normalno. Kakšnih 50 metrov stran od letališča, ko letijo mimo Radovljice, pa se letala priključijo na drugo frekvenco,« so povedali na letališču. Letalo je zasilno pristalo kakšnih sedem, osem kilometrov stran od vzletne točke. Med poletom je pilot preklopil na frekvenco Kontrole zračnega prometa Slovenije in po navedbah STA javil o težavah z motorjem. »Pristati moram v eni minuti,« je na posnetku pogovora na spletni strani Live Air Traffic med pilotom in kontrolnim stolpom prvi v zelo umirjenem tonu iz višav sporočil na trdna tla. Pojasnil je, da mora zaradi odpovedi motorja zasilno pristati na avtocesti v smeri Lesc. Na posnetku Darsove nadzorne kamere se sicer lepo vidi, da je letalo pristalo v še kar gostem prometu in da je pilot, da se ne bi zaletel v vozilo pred sabo, zavil desno in zadel brežino, nakar je zdrsnil nazaj na odstavni pas.

Na delu preiskovalec letalskih nesreč

Kaj točno je bil vzrok zasilnega pristanka, bo pokazala analiza nesreče. Za to je pri nas pristojna služba v okviru ministrstva za infrastrukturo, glavni preiskovalec letalskih nesreč pri nas pa je Toni Stojčevski. Ta se v petek ni odzval na naše klice. Na kraju nenavadnega dogodka je bilo v kratkem več intervencijskih služb, povečini poklicni gasilci iz Kranja in Jesenic ter prostovoljni gasilci iz PGD Radovljica. Poveljnik GARS Kranj Andraž Šifrer je za Dnevnik nekaj minut po prisilnem pristanku dejal, da je manjše letalo očitno zgrešilo pristajalno stezo leškega letališča, ker je letelo prenizko, da bi jo lahko doseglo, in da se je pilot odločil za zasilni pristanek na avtocesti. Letalo je sicer letelo v zračnem prostoru manj kot tristo metrov nad tlemi, ki ga Kontrola zračnega prometa Slovenije sicer ne nadzoruje. V njem povečini letijo športna letala.

Zakaj ni pristal na travniku?

Promet je bil dlje časa oviran, več ur je potekal zgolj po intervencijskem pasu, saj je bil kraj nesreče zavarovan. Četudi je promet potekal po prehitevalnem pasu, pa je nastal daljši zastoj. Kar je že brez nesreče povsem običajna praksa petkovega popoldneva. »Saj ni res, pa je,« so v Darsu zapisali na facebooku. »K sreči se je vse dobro končalo. Vožnjo brez vinjete pa bomo tokrat spregledali,« so se pošalili. Gre za letalo nemške izdelave aquila A 210 z oznako OE-CYY graškega podjetja Austrian Aviation Training. Spada v kategorijo generalne aviacije, ima dvokraki propeler, desetmetrski razpon kril, v dolžino pa meri 7,4 metra. Običajno ga poganja motor avstrijske znamke Rotax, ki velja za priljubljen in zanesljiv motor s sto konjskimi močmi. Zakaj pilot ni pristal na kakšni bližnji ravnici, travniku, smo povprašali inštruktorja letenja iz Štajerske, ki pa je želel ostati neimenovan. »Verjetno mu višina letenja ni dopuščala, da bi se vrnil v Lesce ali celo pristal na Brniku. Glede na bližnji teren, govorim o travnikih in ravninah, je pristanek na avtocesti vendarle nenavaden. Dodatno je treba biti pozoren na morebitne nadvoze, znake, table, daljnovod … Kaj točno se je dogajalo, bo seveda pokazala preiskava. V takem trenutku je res težko biti pameten,« je še komentiral in dodal, da če pa bi bil med zasilnim pristankom pod letalom gozd, bi se tudi sam raje kot za pristanek v »naravi« odločil za avtocesto.