Leta 2009 je Derek Morrison stal v butiku na letališču in razmišljal o tem, da bi za par športnih copat Louisa Vuittona in Kanyeja Westa, izdelanih iz rožnatega semiša in karamelnega usnja, porabil 960 dolarjev. Na koncu se za nakup ni odločil, saj so se mu zdele predrage, prav tako ni imel prostora v kovčku. Dobro desetletje pozneje se takšni čevlji na spletu oglašujejo za 10.000 dolarjev za par. »Zdaj seveda obžalujem, da jih nisem kupil,« je povedal Morrison, danes evropski višji direktor za platformo za nadaljnjo prodajo športnih copat.

Rekord dražbe športnih copat

Omenjeni športni čevlji, ki so bili predstavljeni le nekaj mesecev prej, preden je vsestranski umetnik Kanye West predstavil svojo linijo Nike x Yeezy, so postali del modne zgodovine. »Predstavljali so konvergenco športnih copat, Kanyeja in visoke mode, ki je bila takrat kontroverzna, pa vendar ključni trenutek v modni industriji,« je pojasnil Morrison in to označil kot preboj, ki je utiral pot moderni dobi, ki jo lahko spremljamo danes.

Kljub vsemu pa cena še vedno ostaja razmeroma nizka v primerjavi z nekaterimi najdragocenejšimi čevlji na trgu zbirateljev. Rekord dražbe športnih copat je bil od leta 2017 večkrat podrt, odkar so za par conversk s podpisom Michaela Jordana, ki jih je nosil na olimpijskih igrah 1984, odšteli nekaj več kot 190.000 dolarjev. Kar 615.000 dolarjev je zbiratelj odštel za par športnih copat košarkarskega zvezdnika nike air jordan 1s leta 2020.

V začetku tega leta je nastala še ena odmevna kreacija Kanyeja Westa – prototip nike x yeezys, ki jih je nosil na podelitvi grammyjev leta 2008. Športno obuvalo je postalo najdražje v zgodovini, potem ko je pri zasebni prodaji doseglo ceno 1,8 milijona dolarjev. »V zadnjih petih letih je prišlo do eksplozije zbiralcev, ki dajo veliko denarja za redke čevlje,« pa je za spletni portal CNN povedala Caitlin Donovan, vodja oddelka s torbicami, uličnimi oblačili in športnimi copatami v dražbeni hiši Christie's. Skupaj s platformo za nadaljnjo prodajo športnih copat Stadium Goods je Donovanova nedavno pripravila prodajo, ki se je osredotočila na linijo Nike Jordan. Na spletni dražbi, ki se je končala pred kratkim, je bilo predstavljenih skoraj 30 redkih parov, od Jordanovih prototipov in športnih copat, ki jih je nosil vsaj eno tekmo, do zgodnjih omejenih izdaj. Par rdeče-črnih copat air jordan high 1s je bil najdražji predmet na dražbi, ki se je prodajal za 27.500 dolarjev.

Narašča tudi vrednost spletnih platform

Zanimanje za redke športne copate, ki jih ni mogoče kupiti v redni prodaji, dviga tudi vrednost spletne platforme StockX, ki je po nekaterih ocenah trenutno vredna 10 milijard dolarjev. »Predvideva se, da se bo ta številka do leta 2030 povzpela na skoraj 30 milijard dolarjev, saj naraščajoče število zbirateljev vlaga v omejeno naklado brezhibnih, nikoli nošenih športnih copat,« je dejal Morrison. »Z namenom, da jih preprodajo ali prikažejo kot cenjeno premoženje.« Podobno je za portal povedala Ligaya Salazar, kustosinja nove razstave Londonskega oblikovalskega muzeja, ki jo sponzorira StockX. »Mladi, večinoma iz različnih mestnih sosesk, so iz športnih copat naredili to, kar so danes,« je pojasnila in dodala, da imajo ti ljubitelji izvirnih športnih copat velik vpliv na industrijo.

Kultura športnih copat je prav tako globoko prepletena s športno kulturo – še posebno po predstavitvi para air jordank iz leta 1985, ki jih je nosil Michael Jordana in jih je Donovanova imenovala prva in najbolj zbirateljska superga. »To so bile legendarne športne copate iz Jordanove zgodnje dobe, ki so počasi preplavile mainstream in popkulturo ter ustvarile vrsto novih zbirateljev, ki jim pravimo 'sneakerheads',« je dejala. Zbiratelji so se v zadnjih letih razširili po vseh družbenih slojih, pri čemer Donovanova opaža, da je med njimi vedno več prav milenijcev, ki šele začenjajo svojo zbirateljsko kolekcijo ter se pridružujejo resnim in uveljavljenim zbiralcem športne zgodovine in mode.

Vplivnica s 500 pari copat

Zbirka športnih copat instagramovske vplivnice Ann Jacobe, ki ima v lasti okoli 500 parov (in vztraja, da nosi tudi najbolj dragocene), je dejala, da pozdravlja novo zanimanje luksuznih vlagateljev in dražbenih hiš. Filipinska zbirateljica se je v štetju svojih obuval, kot pravi, izgubila, prav tako ne ve več, koliko denarja je že porabila zanje. Zato pa, kot pravi, dviguje zavest, da je s čevlji mogoče ravnati kot z umetnosnimi deli. »Športne copate obravnavam kot kdo drug skulpturo ali sliko. In glede na cene nekaterih parov na dražbi gredo copati zagotovo po tej poti,« je dejala in dodala, da bi razmislila o nakupu na dražbi, če bi ji ta prinesel zadovoljstvo.

Medtem ko nekateri zbiratelji športne copate obravnavajo zgolj kot naložbo, drugi, kot je Jacobova, preprosto želijo kupiti zgodbo in življenjski slog. »Ljudje se po navadi posvečajo vrednotam, pripovedim ali temam, ki presegajo posamezne znamke,« je dejal Morrison. In dodal, da lahko športne copate »povzročijo, da se počutimo povezane z blagovnimi znamkami, ljudmi in kulturnimi trenutki«.