Parkiranje. Za številne rutinsko opravilo, za marsikaterega voznika prava nočna mora. Navsezadnje vsak od nas zagotovo pozna koga, ki za bočno parkiranje potrebuje prostor, ki je vsaj dvakratnik tistega, ki ga zasede njegov avtomobil, pa tudi med bolj priljubljenimi videosmešnicami se večkrat znajdejo bodisi posnetki neuspešnih dolgotrajnih poskusov parkiranja majhnega avtomobilčka v prostor, kamor bi še avtobus zapeljal zlahka, bodisi posnetki parkiranj, pri katerih je nastradala okoliška štirikolesna pločevina. A novejši avtomobili in sodobna tehnologija imajo rešitev tudi za takšne primere.

Pripomočkov za parkiranje, ki so se v zadnjih letih znašli v avtomobilih, je namreč cel kup. Od parkirnih senzorjev, ki jih ima lahko že praktično vsak avtomobil, do parkirne kamere in kombinacije obojega ter samodejnega parkiranja, pri katerem sami skrbimo le za dodajanje plina in zaviranje, manevriranje z volanom pa opravi avtomatika. Tudi ti sistemi se prebijajo v vedno nižje segmente in v vedno bolj »vsakdanje« avtomobile, medtem ko je zadnjo novost, povezano s parkiranjem, predstavil BMW, saj je njegovo novo generacijo serije 7 mogoče parkirati z daljinskim upravljanjem prek posebnega ključa z zaslonom. Pri tem voznik izstopi iz vozila in ga nato daljinsko parkira naprej na parkirni prostor ali v garažo oziroma ga vzvratno premakne tako, da omenjeno zapusti. Za zdaj je torej »daljinsko parkiranje« omejeno na gibanje naprej-nazaj, a je to novi kazalnik, kam bodo šli ti sistemi v prihodnosti.

Kmalu povsem samodejno parkiranje

Kdo je bil pri kakšni inovaciji prvi, je stvar nehvaležnih debat, verjetno pa je za popularizacijo sistema samodejnega parkiranja pri nas poskrbel Ford, ki ga je uvedel v »ljudski« model focus in ga tako približal množicam. »Da, focus je bil eno prvih vozil, opremljenih s sistemom samodejnega parkiranja, ki je v večini primerov na voljo zgolj v bolj prestižnih, večjih segmentih. Sistem kamer in tipal predstavlja dodaten par oči, s katerim postane samodejno bočno vzvratno parkiranje zabavno opravilo, pri katerem sistem omogoča parkiranje vozila že, če je parkirni prostor le 20 odstotkov daljši od skupne dolžine vozila,« nam je povedal Uroš Mihelčič, produktni specialist pri Summit motors Ljubljana, in dodal, da so šli omenjeni sistemi v razvoju že naprej, saj znajo zdaj avtomobili samodejno parkirati že pravokotno, so sposobni manevriranja s parkirnega prostora, pri čemer voznika tudi opozorijo na promet za vozilom... »Na naslednji stopnji pa si obetamo sistem, ki bo parkiral vozilo sam, brez interakcije z voznikom. Vendar je to še v prihodnosti,« je še povedal Mihelčič. Dodal je, da so kupci nad prikazom samodejnega parkiranja navdušeni, kar niti ne čudi – nedavna raziskava je namreč pokazala, da je parkiranje vozila v mestu enako stresno kot obisk zobozdravnika.

Seveda pa imajo enake ali zelo podobne sisteme tudi druge znamke na našem trgu in tudi drugje po njih opažajo vedno večje povpraševanje kupcev. »Ti so čedalje zahtevnejši, zato se tudi odločajo za bolj 'dovršene' sisteme. Dobrih deset odstotkov kupcev naših vozil se tako na primer že odloči za sistem samodejnega parkiranja vozila, medtem ko se za kamero odloči od 25 do 30 odstotkov vseh kupcev. Sicer pa je osnovni pripomoček, ki se pri nas imenuje parkpilot in ki voznika z zvočnimi signali ter optično opozarja na predmete pred in za vozilom, pri nekaterih modelih, kot so na primer touran, tiguan, touareg ali CC, vključen že v serijsko opremo,« nam je pojasnil Blaž Grofelnik iz Volkswagnovega produktnega marketinga in dodal, da kljub napredku ne pričakuje, da bi v kratkem del serijske opreme postala asistenca za samodejno parkiranje. »Ljudje si namreč še vedno želimo imeti nadzor nad vozilom in velikokrat tudi hitreje parkiramo, kot če bi parkiranje prepustili tehnologiji.«

Najboljša je povezava s kablom

Takšni in drugačni parkirni pripomočki seveda niso vezani zgolj na nova vozila, temveč jih je mogoče vgraditi tudi naknadno – ne vseh, a tista osnovna, kot so parkirni senzorji ali parkirne kamere, v praktično sleherni avtomobil. »Cene kakovostnih parkirnih senzorjev se gibljejo med 160 in 350 evri skupaj z montažo, ceneni kitajski senzorji pa so bistveno cenejši, a je nato tudi razlika v delovanju primerna ceni in se pozna predvsem pri odzivnosti senzorjev – delujejo namreč s precejšnjim zamikom, kar se pozna v primerih, ko se recimo za nami mimo pripelje kolesar in senzorji zapiskajo, ko je ta že mimo. Kakovostne senzorje je ob tem možno prebarvati v barvo vozila, cenejši pa se običajno ne smejo barvati,« nam je razložil Miro Sešek iz podjetja S-car in dodal, da je vse skupaj malce bolj zapleteno pri montaži vzvratne kamere in monitorja – poznamo namreč več vrst kamer, ki jih lahko montiramo nad zadnjo registrsko tablico, morda celo v okvirček tablice ali pa, predvsem pri dostavnih vozilih, nad tretjo zavorno luč tik pod streho: »V vsakem primeru je treba paziti, da izberemo pravo kamero za določen avtomobil – da ni preveč 'štrleča' in izpostavljena zunanjim vplivom, predvsem vandalizmu. Ko smo kamero pritrdili, jo povežemo z monitorjem, ki je v sprednjem delu vozila: obstajajo vzvratna ogledala, ki so obenem lahko tudi monitor, lahko pa je ta enostavno pritrjen na rob armaturne plošče ali prilepljen na zgornji rob sprednjega vetrobranskega stekla. Cene kompletov kamer in monitorja se gibljejo že od 120 evrov, kakovostni sistemi pa se dobijo za 200 do 250 evrov z vključeno montažo.«

Razlika med dobrimi in slabimi kamerami je predvsem v zaščiti pred vremenskimi vplivi, saj slabe po navadi že po prvi zimi postanejo rosne in počasi nehajo delovati, pa tudi v kakovosti in kotu slike, saj slabše zajemajo izredno majhen kot. Ob tem je Sešek opozoril, da je vse skupaj še vedno najboljše, če je povezano s kablom, saj imajo brezžične kamere veliko motenj, enako velja tudi za elektromagnetne senzorje, ki se nalepijo na notranjo stran odbijača, saj ti niso najzanesljivejši in bi jih montirali tudi proizvajalci vozil, če bi stvar delovala tako, kot mora.

Predznanje ni potrebno

Kako pa na vse omenjene pripomočke gleda stroka? So ti dobrodošla novost ali bolj potuha za tiste, ki ne obvladajo pravilnega parkiranja? »Parkirni asistenti v sodobnih vozilih so nedvomno koristni. Zavedati se moramo, da tako kot med vozili obstajajo razlike tudi med vozniki. Če je parkirni prostor dovolj velik in za volanom sedi izkušen voznik, bo parkiral hitreje, kot to zmore parkirni asistent. Kadar je treba vozilo parkirati v zelo majhen prostor, pa asistent pokaže, kaj zmore, saj vozilo parkira skoraj do centimetra natančno. In še to – tehnika lahko natančno parkiranje ponavlja cel dan brez napake, česar tudi najbolj izkušen voznik ne zmore,« je povedal inštruktor varne vožnje pri AMZS Danijel Granda. Dodal je, da bi nakup tovrstnih pripomočkov svetoval kar vsem, predvsem pa tistim, ki morajo večkrat parkirati na zelo omejenem prostoru ali pa parkiranje umeščajo med zahtevnejša opravila vožnje avtomobila, tudi zaradi tega, ker posebno predznanje za uporabo teh pripomočkov ni potrebno. »Se je pa z njimi nujno treba seznaniti pred uporabo in ne takrat, ko parkirni prostor iščemo.«