EU želi do leta 2016 reciklirati 85 odstotkov elektronskih odpadkov. Je to priložnost za specializirane prevoznike?

"Zaradi nezakonitega izvažanja električnih in elektronskih odpadkov iz EU izgubimo veliko surovin. V milijonu mobilnih telefonov je namreč 250 kilogramov srebra, 24 kilogramov zlata, devet kilogramov paladija in devet kilogramov bakra," je izziv ponazoril nemški poslanec Karl-Heinz Florenz (EPP), ki je v parlamentu odgovoren za pripravo poročila o direktivi o odpadni elektronski in električni opremi. Čeprav je v tem trenutku po podatkih oblasti držav EU zbranih in ustrezno obdelanih le 33 odstotkov odpadne električno-elektronske opreme, je odbor parlamenta za okolje kljub temu potrdil nov cilj, ki ta delež dviguje na 85 odstotkov v letu 2016. "Gre za velik izziv, vendar je cilj uresničljiv," je prepričan Florenz. Danes morajo države EU zbrati štiri kilograme električnih odpadkov na prebivalca, vendar nekatere zberejo znatno več, druge pa manj.

Na transportal.si so še zapisali, da nova pravila predvidevajo tudi, da bo moral vsak izvoznik električne opreme dokazati, da ne izvaža odpadnih izdelkov, ampak rabljene, a delujoče naprave. Danes morajo namreč cariniki sami ugotavljati, za kakšne stvari gre.

Neprimerno obdelani elektronski odpadki škodijo tako zdravju kot okolju, pri čemer se količina teh odpadkov nenehno povečuje. V EU jih prebivalci na leto ustvarijo do devet milijonov ton. Države EU ob tem uveljavljajo različne standarde obdelave teh odpadkov, zaradi česar poslanci vztrajajo pri uvedbi enotnih evropskih standardov za zbiranje, obdelovanje in recikliranje električne ter elektronske odpadne opreme.

Seveda imajo pri ustreznem ravnanju s temi odpadki vlogo tudi potrošniki. "Ti bodo lahko majhne naprave, kot so telefoni in brivniki, oddali v vsaki trgovini z elektronsko opremo, ne da bi morali pri tem kaj kupiti," nova pravila razlaga poslanec Florenz.

Parlamentarci v svojem poročilu ugotavljajo, da je eden glavnih težav predelave elektronskih odpadkov neprimerno zbiranje, ki ima za posledico poškodbe, ki otežujejo reciklažo. "Dragocene materiale, kot sta jeklo in aluminij, bi morali zbirati ločeno", pravi Florenz, "to pa zahteva različne zabojnike za prevoz posameznih materialov." S tem naj bi do novih priložnosti prišla tudi evropska transportna panoga. ar