Ker Gimnazija in srednja šola Kočevje ni velika in se večina dijakov med seboj pozna, so lahko odnosi med njimi bolj osebni in pristni. Veliko vlogo igra tudi solidarnost med dijaki. Ta se razvija, ko posamezniki z drobnimi dejanji prispevajo k dobrim odnosom.

A medvrstniška solidarnost še zdaleč ni le pozdrav, pomoč in nasvet prijatelju ali znancu, s katerim je dijak v dobrih odnosih. Je predvsem solidarnost do vsakega vrstnika, ki v kakršnih koli okoliščinah potrebuje pomoč, čeprav se morda ne poznata in nista ravno prijatelja. V tem duhu na šoli deluje vrstniško partnerstvo. Dijaki, ki dobro poznajo in razumejo vsebine pri posameznem predmetu, drugim pomagajo z dodatno razlago oziroma inštrukcijami.

Odkar je zbrala pogum, gre lažje

»Pomoč je dragocena,« je dijak tretjega letnika Svit Brudar pojasnil svojo odločitev za sodelovanje v programu vrstniškega partnerstva. Trije dijaki, ki so vanj vključeni, ponujajo inštrukcije in razlago pri kemiji, fiziki, angleščini in matematiki, včasih pa tudi pri drugih predmetih, če jih le poznajo in razumejo dovolj dobro. Vedo, da so večini najstnikom pomembne ocene, kljub temu pa ni vsem lahko razumeti vse snovi in se naučiti nečesa novega. Za pomoč se odloči malo dijakov, vendar je izkupiček neprecenljiv tako za učence kot tudi inštruktorje iz vrst vrstniškega partnerstva. Pravijo, da je opravljeno dobro delo poplačano s hvaležnostjo dijakov, poglobljenimi odnosi in opažanjem, da gre vrstnikom kasneje pri učenju bolje. »Če jim lahko pomagamo, zakaj jim ne bi,« je bil kratek dijak tretjega letnika Klemen Gorše. Po njegovem je treba vsem mladim dati priložnost, da »zasijejo«.

Dijaki, ki so že poiskali pomoč v okviru vrstniškega partnerstva, so z izkušnjo zadovoljni. »Lepo je, ko ti nekdo pomaga, pa nič ne pričakuje v zameno. To počne zgolj iz svoje prijaznosti,« je dejal eden od njih. Nekaterim je to celo spremenilo pogled na svet. Zavedli so se, da jim je veliko ljudi okoli njih pripravljenih priskočiti na pomoč, kadar so v zagati, pravijo. »Odkar sem zbrala pogum in prosila za pomoč svoje vrstnike, se lažje učim in sledim pouku. Še vedno nisem tam, kjer hočem biti, sem pa na pravi poti, in to je za zdaj najpomembnejše. Da sem zaprosila za pomoč vrstnike, je bila ena boljših odločitev, ki sem jih naredila v času šolanja na gimnaziji,« nam je zaupala ena od dijakinj.

Dijaki se učijo »živeti drug z drugim«

Šolska psihologinja kočevske gimnazije in srednje šole mag. Jasna Vesel meni, da se solidarnost nedvomno razvija z leti. K temu po njenem mnenju prispevajo odraščanje, dozorevanje in ponotranjenje družbenih vrednot. Spodbujanje prostovoljnega sodelovanja dijakov v projektih, kot je vrstniško partnerstvo, krepi medsebojno pomoč med njimi. Veselova opaža, da vpliva tudi na tiste, ki niso vključeni v to partnerstvo. »S tem se dijaki naučijo pomagati drug drugemu, živeti drug z drugim,« je pripomnila. »Pogovarjati se z nekom, ki te posluša, to vsi ljudje potrebujemo celo življenje.« Ne le pomoč, tudi druženje je po njenih besedah zelo pomembno tako pri najstnikih kot pri odraslih.