Na ministrstvu za gospodarstvo, pod okrilje katerega sodi tudi varstvo potrošnikov, so v predlog novega zakona o varstvu potrošnikov uvrstili tudi možnost skupinskih odškodninskih tožb, ki jih trenutno ni mogoče vlagati. Osmoljenci izpušne afere z volkswagni (VW) bi tako lahko vložili skupinsko odškodninsko tožbo. Kdaj bi novost lahko zaživela, na ministrstvu ne morejo napovedati. Osnutek predloga zakona naj bi strokovna javnost dobila v obravnavo novembra, nato pa bo predlog v javni obravnavi.

Čas uveljavitve zakona, kot pojasnjujejo na ministrstvu, ne bi smel biti problematičen z vidika možnosti vložitve tožbe: »V civilnih pravdah se načeloma uporabljajo pravila, ki veljajo v času opravljanja posameznih procesnih dejanj. Ker je vložitev tožbe procesno dejanje, menimo, da bodo potrošniki po uveljavitvi novega zakona o varstvu potrošnikov lahko vložili skupinsko tožbo tudi za razmerja, nastala pred uveljavitvijo zakona.« Torej tudi v primeru VW.

Določene pravice lahko kupci uveljavljajo mimo sodnih postopkov. Predpisi s področja varstva potrošnikov na primer določajo, da lahko kupci vozila, če od nakupa še nista minili dve leti, uveljavljajo svoje pravice iz naslova stvarne napake, saj avtomobil nima niti dogovorjenih niti oglaševanih lastnosti. Ker je proizvajalec napako že priznal, to ne bi smela biti težava. V nasprotnem se lahko kupci obrnejo na tržni inšpektorat. In če sta od nakupa minili več kot dve leti? »Potrošnikom svetujemo, da počakajo na ravnanje proizvajalca oziroma njegovih zastopnikov. Če škoda ne bo odpravljena oziroma povrnjena, lahko v skladu s splošnimi pravili obligacijskega prava zahtevajo povračilo nastale škode,« pravijo na ministrstvu za gospodarstvo.

Časovnega načrta za odpravo napak še ni

V Porsche Slovenija so lastnike spornih vozil že začeli obveščati o napaki, ki jo bo treba odpraviti. Kdaj se bo to zgodilo, še ne vedo. Časovnega načrta jim proizvajalec še ni sporočil. To je razumljivo, saj, kot so dejali v Porsche Slovenija, VW še vedno intenzivno dela za to, da bi v dogovoru s pristojnimi institucijami razvil ustrezno tehnično rešitev. Na spornih vozilih z manjšimi, 1,6-litrskimi motorji po doslej znanih podatkih zgolj reprogramiranje namreč ne bo dovolj, ampak bodo morali zamenjati tudi nekatere dele motorja. O morebitnih odškodninah ali kakšnih drugih ugodnostih za kupce, denimo popustih ob menjavi vozila, pri Porsche Slovenija ne želijo ugibati.

Drugo vprašanje seveda je, na podlagi česa bi kupci VW lahko odškodninsko tožili. Najdlje pri vlaganju skupinskih odškodninskih tožb so ameriški potrošniki. Tožniki VW očitajo, da jih je zavedel z oglaševanjem spornih vozil kot okolju prijaznih in da so vozila zaradi domnevno višjega ekološkega razreda preplačali za 1000 do 7000 dolarjev. Naslednji razlog za tožbo bi utegnil nastati po odpravi napak na vozilih. Če bodo vozila po posegih manj učinkovita, to se pravi, če bo poraba goriva večja, zmogljivost vozil pa manjša, bi kupci prav tako lahko zahtevali odškodnino, kot nameravajo storiti kupci v ZDA. Odvetniki kupcev, ki so doslej vložili tožbe, pričakujejo, da se bodo z VW še pred koncem postopkov poravnali.

ZPS: Potrošniki v Sloveniji brez orodja za zaščito svojih pravic

Slovenska zakonodaja, kot so nam pojasnili na ministrstvu za pravosodje, že pozna neke vrste skupinske tožbe. Na primer v potrošniških sporih tako imenovane organizacijske tožbe in v sporih v zvezi s kolektivnimi pogodbami. A v nobenem od teh dveh primerov tožniki ne morejo zahtevati denarne odškodnine. Zakon o pravdnem postopku že danes omogoča, da stranke, ki imajo zahtevke, ki temeljijo na podobni dejanski in pravni podlagi, tožbo vložijo skupaj kot sosporniki, pojasnjujejo na ministrstvu za pravosodje. Prav tako lahko sodišče takšne tožbe združi v skupno obravnavo. Sodišča imajo v takih primerih možnost izpeljati tudi tako imenovani vzorčni postopek, katerega razsodba potem velja za vse druge postopke.

V Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) pravijo, da vzorčni postopek ni primerno nadomestilo za skupinsko tožbo, ker mora vsak potrošnik sam vložiti tožbo (plačati sodno takso, najeti odvetnika), sodišče pa po prejemu odgovora na tožbo odloči, ali bo izvedlo vzorčni postopek. Tudi institut sosporništva zahteva, da se vsak potrošnik samostojno odloči za tožbo in so nato vsi potrošniki stranke v postopku, kar pa je za množične spore, kjer je oškodovanih več tisoč potrošnikov, povsem nemogoče izpeljati, opozarjajo v ZPS. Potrošniki v Sloveniji po mnenju zveze še vedno »nimajo ustreznega orodja za zaščito svojih pravic v primerih, ko je oškodovano veliko število potrošnikov in je skupni znesek škode velik, škoda za posameznika pa nizka in je zato uveljavljanje pravice do odškodnine za potrošnika neekonomično v primerjavi s stroški in zapletenostjo sodnega postopka«.