Okoli afere z izpuhi, ki je izbruhnila v Volkswagnu v ZDA, se vse bolj kadi. V VW so priznali, da so sporno opremo nameščali tudi v avtomobile z 1,6- in 2,0-litrskim dizelskim motorjem v Evropi. Hkrati se je pojavil resen sum, da je z izpuhi manipuliral tudi BMW. Minister za promet Alexander Dobrindt je že napovedal, da bodo preiskavo razširili še na druge avtomobilske proizvajalce.

To so prve ugotovitve preiskovalne komisije, ki jo je nemško prometno ministrstvo že v sredo poslalo na sedež VW. Za koliko avtomobilov gre, minister še ni vedel povedati, so pa v VW dejali, da seznam problematičnih avtomobilov že pripravljajo. V preiskavi so sicer še štirje modeli VW hčerinske družbe Audi. Sporni motorji EA 189 naj bi bili vgrajeni v modele A1, A3, A4 in A6, vendar še ni znano, za katere letnike gre. Ministrove izjave in napovedi so zamajale tudi indeks Dax, ki je padel za okoli 1,7 odstotka.

Padle tudi delnice BMW

In kot vse kaže, se afera ne bo ustavila v VW. Nemška avtomobilistična revija Autobild je namreč včeraj poročala, da so cestni testi vsebnosti dušikovega oksida v izpuhih v modelu BMW x3 xdrive 20d, ki jih je opravil raziskovalni inštitut ICCT, pokazali, da so vrednosti dovoljene v Evropi presegale za kar 11,9-krat. To je še huje, kot so pokazali cestni testi »friziranega« passata. V BMW so sicer že zanikali, da bi v avtomobile nameščali sporno programsko opremo, ki omogoča zaznavanje testnega cikla oziroma da bi izpušni sistem deloval drugače med testiranjem in dejansko vožnjo. Padca vrednosti delnice BMW za več kot devet odstotkov izjava ni mogla preprečiti. Minister Dobrindt je pod pritiski javnosti in novih dejstev že napovedal, da bodo preverili izpuste vzorca avtomobilov tako domačih kot tujih proizvajalcev.

A ministrova napoved, ki je bila ob vse hitrejšem širjenju »požara« le vprašanje časa, opozicijskih Zelenih v Berlinu ni zadovoljila. V stranki opozarjajo, da je za naključno testiranje avtomobilov že prepozno in da je ministrstvo podrejeno interesom avtomobilske industrije, namesto da bi ščitilo interese potrošnikov. Po mnenju Zelenih bi morali testirati vse modele avtomobilov, tako v laboratorijih kot na cesti. Ne gre le za to, da so potrošniki na podlagi očitno zlaganih podatkov preplačevali domnevno čiste dizle – v ZDA so odvetniki že izračunali, da so bili pri ceni oškodovani za med 1000 in 7000 dolarjev –, ampak za nedovoljeno onesnaževanje zraka in posledično škodo zdravju.

Preiskave po vsem svetu

Afera tudi še ni odrezala vseh glav – za prvim možem Volkswagna Martinom Winterkornom se bosta morala očitno od svojih položajev posloviti še dva vodilna v Audiju in Porscheju, Ulrich Hackenberg in Wolfgang Hatz. Prvi je pri VW dolga leta vodil celotni razvojni oddelek, drugi pa je bedel nad razvojem motorjev. O tem naj bi danes razpravljal nadzorni svet VW. Ključna tema seje pa bo seveda izbira Winterkornovega naslednika. Poleg šefa Porscheja Matthiasa Muellerja se kot kandidata omenjata še šef Audija Rupert Stadler in Herbert Diess, šef znamke VW.

Medtem se je preiskovalno kolesje po svetu začelo pospešeno vrteti. Avtomobile VW bodo preiskali vse od Kanade do Južne Koreje, Avstralije, Nove Zelandije... V ZDA so korak pred vsemi, saj so odvetniške družbe že začele vlagati skupinske odškodninske tožbe kupcev spornih avtomobilov zoper VW. Podobne tožbe napovedujejo tudi odvetniške družbe v Veliki Britaniji, če in ko se bo izkazalo, da je VW »frizirane« avtomobile prodajal tudi na britanskem trgu. Očitno pa se bodo morale lotiti preiskave tudi vse članice EU. Takšen poziv je namreč prišel iz Bruslja.