Adria Airways, ki je znova v nezavidljivem finančnem položaju, na pomoč države pa ne more več računati, je s koncem minulega leta preklicala vse štiri kolektivne pogodbe. Kot so nam pojasnili v nacionalnem letalskem prevozniku pod vodstvom Marka Anžurja, so pogodbe, sklenjene pred tremi leti, ko se je Adria z bankami upnicami in državo pogajala o preživetju, odpovedali »zaradi prilagajanja spremembam na trgu«. »Z zaposlenimi se Adria že dogovarja o pogojih novih pogodb, ki bodo sprejemljivi tako za zaposlene kot za družbo,« so dodali. Predstavnikov zaposlenih v Adrii, kjer imajo ločene kolektivne pogodbe za pilote, kabinsko osebje in podporne službe, nam za komentar ni uspelo priklicati.

Brez pogodb znova po slabih štirih letih

Že sredi decembra smo poročali, da naj bi vodstvo Adrie, ki zaposlenim v manj prometnih zimskih mesecih izplačila že tradicionalno nakazuje v obrokih, predlagalo znižanje plač. Hkrati je Adria šele s prodajo in ponovnim najemom dveh letal CRJ 900, čemur je nadzorni svet na decembrski skupščini jasno nasprotoval, zagotovila potrebna likvidnostna sredstva za zimske mesece in se tako ognila stečaju. Premoženja, ki bi ga Adria za pridobitev premostitvenih posojil ob vsakokratnem padcu prometa čez zimske mesece še lahko zastavila, družba tako domala nima več. Adria, ki ji je država leta 2011 namenila 50 milijonov evrov, slabih 20 milijonov evrov pa so v lastništvo Adrie konvertirale še poslovne banke, s čimer se je družba ognila stečaju, je tako prepuščena sama sebi.

Prav predstavniki države in bank upnic so jeseni 2011 zahtevali, da se težavnemu položaju letalskega prevoznika prilagodijo tudi zaposleni, pri čemer velja spomniti, da so ti že leto prej pristali na 20-odstotno znižanje izhodiščnih plač. Vodstvo Adrie, ki je že spomladi 2011 odpovedalo vse kolektivne pogodbe, je jeseni istega leta doseglo dogovor s tremi sindikati in tako državo prepričalo o odobritvi pomoči, medtem ko so predstavniki kabinskega osebja (stevardes in stevardov) na spremembe več desetletij stare kolektivne pogodbe pristali šele aprila 2012. V letih 2011 in 2012 se je vodstvo družbe z zaposlenimi med drugim dogovorilo o uskladitvi delovnih obveznosti letalskega osebja z evropskimi merili in pravili, o povečanem obsegu dela in učinkovitejšem načrtovanju ter prihrankih iz naslova spremenjenega nagrajevanja letalskega osebja, ki opravlja dodatne funkcije. Hkrati je za vse zaposlene začela veljati dogovorjena nižja izhodiščna plača, dodatne prihranke pa so dosegli še z nižjimi povračili stroškov prehrane in prevoza na delo.

Od leta 2010 do leta 2011, ko je ostalo število zaposlenih (brez upoštevanja prenosa zaposlenih na novoustanovljeno družbo Adria Airways Tehnika) nespremenjeno pri 452 oziroma 450, so se letni stroški dela znižali s slabih 30 na 22,65 milijona evrov. Število zaposlenih so začeli v Adrii zniževati šele z letom 2012, ko je družba začela intenzivneje izvajati z državo in bankami upnicami dogovorjeni načrt prestrukturiranja. V prvem letu se je število zaposlenih znižalo za 45, v letu 2013 pa še za 30 zaposlenih. Stroški dela so se v letu 2012 znižali na 21,8 in v letu 2013 na 20,7 milijona evrov.

Adria se je ognila tožbi Adrie Tehnike

Adria Airways se je za zdaj ognila še eni potencialni finančni mini, ki ji je grozila zaradi tožbe družbe Adria Airways Tehnika, skupaj z obrestmi vredne več kot 12 milijonov evrov. Spomnimo, da je Adria Airways leta 2010 še pod vodstvom Tadeja Tufka ustanovila Adrio Airways Tehniko ter nanjo prenesla neopredmetena sredstva, zaloge in dobro ime. Ustanovitev družbe je bila dejansko namenjena reševanju težav Adrie, saj sta njena nova lastnika s konverzijo terjatev in dokapitalizacijo postala Aerodrom Ljubljana in državna PDP. Kasneje so v Adrii Airways Tehniki ugotovili, da je bila vrednost prenapihnjena, sledile so slabitve in tožba zoper ustanoviteljico. Po poročanju Radia Slovenija je kranjsko okrožno sodišče tožbo Adrie Airways Tehnike proti Adrii Airways zavrnilo, vendar sodba še ni pravnomočna in v Adrii Airways Tehniki, ki je prav tako v nezavidljivem položaju, razmišljajo o pritožbi.

Družbama Adria Airways in Adria Airways Tehnika pa ni skupno le to, da sta obe v težavah, ampak sta obe tudi na seznamu petnajstih državnih podjetij, namenjenih privatizaciji. Medtem ko se ponovljeni prodajni postopek za Adrio Airways še niti ni dobro začel, saj v Slovenskem državnem holdingu (SDH) zdaj znova izbirajo svetovalca pri prodaji, so rok za oddajo ponudb za Adrio Airways Tehniko zaradi izkazanega dodatnega interesa podaljšali. Kot smo že novembra lani poročali v Dnevniku, se za nakup družbe zanimata letalska družba Express Airways s sedežem v Nemčiji in litovska družba Avia Solutions.