Danes je na svetovnem spletu mogoče kupiti skoraj vse, od najdražjih luksuznih izdelkov do nečesa tako vsakdanjega, kot je vozovnica za vlak. Večina evropskih železniških prevoznikov, državnih in zasebnih, ima namreč svoj spletni portal, ki potnikom omogoča nakup vozovnice iz naslanjača.

Spletna stran avstrijskih železnic oebb.at ponuja vozovnice tako v notranjem kakor tudi v mednarodnem potniškem prometu. Za primer: enosmerno vozovnico za potovanje iz Gradca v Hamburg s hitrim vlakom (vožnja traja nekaj več kot 12 ur) je mogoče na spletu kupiti za 191 evrov za drugi razred. Tudi za potovanje iz Gradca v Budimpešto je na spletu naprodaj vozovnica, najugodnejša stane 49 evrov.

Za časom tudi Hrvati

Če pa bi si kdo zaželel potovati z vlakom v Slovenijo, denimo z Dunaja v Koper, mu bo portal javil, da nakup vozovnice po spletu ni možen. Kupiti jo bo moral na kolodvoru ali na vlaku. Zakaj? Odgovor je preprost: Slovenske železnice (SŽ) nimajo spletne prodaje vozovnic. V podobnem informacijskem zatišju so v tem delu Evrope tudi hrvaške železnice.

Vzpostavitev spletne prodaje je predvidena za začetek leta 2014, nam je napovedal Marko Tancar, ki v SŽ skrbi za stike z javnostmi. »Spletna prodaja bo z uporabo kartic z brezstičnim čipom v prvi fazi vzpostavljena za abonentske vozovnice, kar pomeni že 45 odstotkov potnikov, ki jih prepeljejo SŽ. V naslednji fazi je predvidena širitev spletne prodaje na druge segmente. Pri tem bo prvi korak zamenjava obstoječih izkaznic za popuste s karticami z brezstičnim čipom, ki bodo omogočale nakup po spletu.« Že letos jeseni bo izdelana mobilna aplikacija SŽ za operacijski sistem Android, po kateri bo možen vpogled v vozni red, v morebitne zamude in druge ovire v prometu.

Na tekočem z razvojem na tujem

»Na SŽ spremljamo razvoj sodobnih prodajnih kanalov železniških vozovnic v tujini,« je zatrdil Tancar. Nemške in francoske železnice ta čas preizkušajo prodajo s sistemom NFC (near field communication), ki uporablja pametni telefon s posebnim čipom NFC, vgrajenim samo v nekatere modele telefonov. Za takšno prodajo je nujen tudi nakup posebnih naprav na vseh postajah, na katerih se potnik registrira na začetni in končni postaji.

S problematiko različnih stopenj razvoja sistemov prodaje vozovnic na evropskih železnicah se sicer ukvarja Skupnost železniških prevoznikov in upravljalcev infrastrukture (CER). Kako se bodo posamezni nacionalni sistemi integrirali, da bi lahko uvedli enotne vozovnice za potovanje po železnici povsod po Evropi, še ni znano.