Medtem ko se povprečne cene letalskih vozovnic v zadnjih letih še naprej nekoliko znižujejo, postajajo letalski prevozniki vse bolj izurjeni pri zaračunavanju dodatnih storitev za svoje potnike, iz česar so naredili milijardni posel in si zagotovili dobiček. Predvsem nizkocenovni letalski prevozniki se vse bolj zanašajo na prihodke od doplačil, ki mnoge nevešče potnike doletijo kot presenečenje, saj so njihove cene pogosto omenjene v drobnem tisku.

Drago gorivo ne omogoča alternative?

Letalski prevozniki upravičujejo kopico doplačil z dejstvom, da v okolju dolgoročnega padanja cen letalskih vozovnic in rastočih cen goriva enostavno ne gre drugače. Od leta 2000 do letos se je cena goriva zvišala za več kot trikrat. Če je liter goriva še leta 2000 letalske prevoznike stal približno 0,23 dolarja, je cena do danes zrasla za skoraj 333 odstotkov, na 0,766 dolarja za liter. Čeprav je tehnološki napredek v zadnjem desetletju pomenil skoraj 15-odstotne prihranke pri porabi goriva, so se stroški goriva za letalske prevoznike od leta 2003 do konca leta 2012 zvišali s 44 na kar 207 milijard dolarjev. Strošek goriva je lani predstavljal že 33 odstotkov vseh stroškov poslovanja letalskih družb.

Letalske družbe, za katerimi je desetletje velikih izgub, ukinjanja nedobičkonosnih letov, stečajev, prestrukturiranja in združevanj, so kljub temu lani poslovale pozitivno. V ZDA so prihodki na potnika presegli stroške za ubornih 37 centov. Po podatkih združenja ameriških letalskih družb (Airlines of America) bi lahko te lani kaj kmalu končale globoko v rdečih številkah. Če si ne bi zagotovile 8,49 dolarja prihodkov na potnika z zaračunavanjem dodatnih storitev, bi imele povprečno izgubo 8,12 dolarja na potnika. Svetovni letalski prevozniki so po podatkih analitske hiše IdeaWorksCompany že lani ustvarili 27,1 milijarde dolarjev prihodkov z zaračunavanjem dodatnih storitev in sprememb rezervacije letov. V prihodnje bodo letalske družbe zato skoraj zagotovo še bolj raziskale možnosti, ki jih ponuja razmeroma nov vir prihodkov.

Strošek spremembe rezervacije letalske vozovnice v ZDA znaša povprečno 200 dolarjev (okoli 155 evrov), medtem ko zaračunavajo evropski prevozniki za to »storitev« povprečno manj kot 100 evrov. Vendar so evropske letalske družbe pri raznih doplačilih precej bolj inovativne. Kralja zaračunavanja dodatnih storitev poznamo vsi, to je Ryanair. Naj bo to rezervacija sedeža z dodatnim prostorom za noge (10 evrov), dodatna torba (v sezoni od 15 do 160 evrov), prepozno čekiranje prek spleta, tiskanje letalske vozovnice na letališču (70 evrov) ali vrsta drugih stvari. Irski nizkocenovni prevoznik je v lanskem poslovnem letu (do konca marca 2013) z dodatnimi storitvami ustvaril več kot milijardo evrov prihodkov. Skupni prihodki so sočasno dosegli 4,9 milijarde evrov. Prav zato je verjetno eden najbolj osovraženih letalskih prevoznikov, ki je razmišljal celo o zaračunavanju obiska stranišča, nato pa se zadovoljil le z zmanjšanjem njihovega števila na letalih.

Seznam doplačil, ki so mnogokrat zapisana v drobnem tisku, se s tem še zdaleč ne konča, podobno velja tudi za druge nizkocenovne letalske prevoznike. Če potujete z otrokom, mlajšim od dveh let, boste pri večini evropskih letalskih nizkocenovnikov samo za to, da vam sede v naročje, morali plačati 30 evrov. Španski Vueling, ki je pred časom letel iz Ljubljane v Barcelono, ob zamenjavi leta ali spremembi rezervacije zaračuna za najmlajše ob tem še dodatne štiri evre. Ne gre prezreti niti provizij, ki jih zaračunavajo letalski prevozniki pri nakupih vozovnic. Vueling zaračuna pri nakupu vozovnice prek spleta z debetno kartico pet evrov, madžarski WizzAir sedem evrov, EasyJet, ki leti tudi v Ljubljano, pa denimo 12 evrov. Ob plačilu s kreditno kartico si EasyJet odtrga še dodatnih 2,5 odstotka od skupne cene letalske vozovnice, Ryanair dva odstotka, britanski Flybe pa še en odstotek več. Zato ne preseneča, da je lahko končna cena letalske vozovnice dvakrat višja od oglaševane cene.

V Adrii Airways pojasnjujejo, da so redni letalski prevoznik, zaradi česar takšnih prijemov ne uporabljajo: »Ob nakupu vozovnice je potniku znana končna cena potovanja, torej potnika pri nas nikoli ne 'presenetimo' z nepredvidenimi doplačili.« Nekateri drugi redni letalski prevozniki so v zadnjem času začeli »presenečati« z uvajanjem plačil za prtljago. Praksa, ki se je začela pred petimi leti v ZDA, se letos vse intenzivneje seli v Evropo in Azijo. Ameriške letalske družbe so samo z doplačili za prtljago lani zbrale 3,3 milijarde dolarjev, podobnih rezultatov se nadejajo tudi drugi svetovni konkurenti, ki iščejo dodatne zaslužke celo v doplačljivih menijih à la carte.