Od turškega do indijskega sloga

Zaplesala je namreč tudi plesna skupina Moonsun iz Kopra. Skupina z devetimi plesalkami in moškim plesalcem je navdušila v plesni komediji Bollywood. Mitja Jurinčič je še enkrat pokazal, da trebušni ples ni rezerviran zgolj za ženske. Na obeh večerih je s svojim nežnim in izdelanim nastopom navdušila tudi češka plesalka Jannah. Njen nastop je izstopal po odlični interpretaciji egipčanskega trebušnega plesa. Zanj sta za razliko od turškega načina značilna večja čustvenost, počasnejši gibi in tehnika na mestu. Jannah je pripravila pravo lirično plesno pravljico. Zagotovo je bil velik presežek festivala v tem, da je združil in predstavil različne načine orientalskega plesa, saj smo poleg že zgoraj omenjenih plesalcev v predstavi indijskega klasičnega plesa videli tudi slovensko plesalko Sylvio Valentine, Nika Mlakar pa je prikazala moderni oriental. Med drugimi se je predstavila tudi Ambrosia, slovenska tribal fusion skupina, v čutni točki tarab pa je zaplesala Žana, trenutna lastnica naziva mis bellydance Velike Britanije 2012. Videli smo tudi različne nastope z rekviziti, Hasna in Djamila sta nastopili s perjanicami, skupina Bayani s svilenimi tančicami ter skupina Lajali s pahljačami.

In kaj so menili obiskovalci? »Trebušni ples dojemam kot umetnost in menim, da ni vsakdo za to. Prireditev se mi je zdela raznolika in pestra, da pa je plesalec dober, se mora res vživeti. Videlo se je sicer, da niso bile vse popolne, a so se potrudile,« je menila Kristina iz Ljubljane, ki smo jo srečali v Zlatem zobu. Da je orientalski ples umetnost, menita tudi Urška in Simon iz Ljubljane. Plesna predstava v Zlatem zobu jima je bila zelo všeč, le Urški se je zdelo, da je bila publika preveč zadrta, saj bi sama kar vstala in plesala. Vanja iz Ljubljane je imela o festivalu mešane občutke, saj je menila, da bi lahko bilo bolj dodelano. Nekateri nastopi so se ji zdeli preveč produkcijski, a dodaja, da so bile tudi izvrstne izjeme. Vanjo, ki je sicer tudi sama plesalka trebušnega plesa, smo srečali v SMG, trebušni ples pa je po njenem mnenju tisti, ki res potegne na plano ženstvenost.

Živahna scena na Balkanu

Ob koncu večera v SMG so za gledalce sledile plesne poslastice. Prvo je prikazala Amra, orientalska plesalka iz Zenice, ki je ogrela publiko s hudomušnim in koketnim plesnim nastopom, v katerem ni manjkalo komičnih vložkov. Za nagrado ji je publika namenila bučen aplavz. Sledila ji je Leila iz Beograda, ki je prepričala občinstvo s svojo karizmo. Najbolj vroče pa je bilo, ko se je z odra spustila med publiko in zaplesala med občinstvom. Amra in Leila sta dokazali, da se na Balkanu zares razvija živahna in kakovostna scena trebušnega plesa. Njunemu nastopu je sledila točka, ki jo je večina močno pričakovala. Morda zgolj iz radovednosti, a nastop turškega trebušnega plesalca Azada Kaana je bil zagotovo vreden ogleda. Tudi slovenskemu občinstvu je Azad pokazal, da trebušni ples ni namenjen zgolj ženskam, saj je publiko prepričal s svojo moško eleganco in tresenjem bokov, značilnim za tak ples.

Azad Kaan, turški zvezdnik

Azad trenutno živi v Nemčiji in je danes je eden izmed najbolj znanih in uspešnih moških plesalcev orientalskega plesa v Evropi. »Veliko potujem naokoli, večinoma po Evropi, nekaj tudi po Afriki, kjer sem nastopil v Maroku in Tuniziji. Nastopam seveda tudi v Turčiji in veliko v Rusiji. Naslednje leto imam v načrtu Argentino, Kitajsko in ZDA,« pove Azad. In kako ljudje sprejemajo njegov ples? »Skupnost plesalcev trebušnega je zelo navdušena, drugi pa trebušnega plesa niti ne poznajo dobro.« Kot pravi, je njegovo ime trenutno zelo zaželeno na različnih odrih. »Vsak konec tedna potujem in nastopam, od ponedeljka do petka pa treniram. Moja služba je nastopanje in učenje. Pred leti je bilo še nemogoče, da bi se preživljal s plesom, tako da sem moral garati, da sem si ustvaril ime,« pove Azad in dodaja, da ples zahteva velik denarni vložek, saj en kostum stane tudi tisoč evrov. »Danes sem srečen in uspešen ter zaseden z nastopi za vsak vikend za naslednji dve leti,« še doda. Pri svojem delu in nastopih sicer želi poudariti predvsem umetniško vrednost trebušnega plesa. »V ples vložim veliko elementov iz modernega plesa in baleta. Potem so tu še pesem in interpretacija ter različne tehnike. Ljudje trebušni ples pogosto povezujejo s spolnostjo, a to ni prava duša tega plesa.« Dodaja pa, da je poleg umetniške vrednosti pomembno tudi tresenje telesa in koketiranje z občinstvom. »Morda celo nekoliko erotično, a ne ceneno. Ljudem je to všeč in ni važno, ali so moški ali ženske. Mislim, da je orientalski ples edini ples, ki ljudi zares osrečuje,« konča turški plesalec.

Pri nas orientalski ples za večino še vedno striptiz

Večer v SMG Ljubljana je sklenila plesna točka skupine Nawar, v kateri sta zaplesali tudi organizatorki festivala Hasna Maja Šijakov in Mateja Mikulan. Hasna takole komentira sceno trebušnega plesa v Sloveniji: »Tukaj ljudje še vedno ne vedo, kaj je to, sprašujejo tudi, ali je striptiz ali kaj podobnega. Potem odgovorim, da ni, da gre za umetnost. Pogosto se mi na svojih nastopih na zabavah dogaja, da ljudje pričakujejo, da bom snela modrček. Vedno moram razlagati, kaj je to trebušni ples.« Pove še, da so njeni nastopi najbolj zaželeni na rojstnodnevnih zabavah ob praznovanju petdesetletnic. Festival je sicer poleg obeh prireditev združeval še mnoge delavnice, na katerih so obiskovalci lahko nadgradili in izpilili svoje znanje ter veščine trebušnega plesa. Eden izmed glavnih razlogov za festival pa je bil poudariti umetniško raven trebušnega plesa. »V Sloveniji je dejansko veliko slabih učiteljic amaterk, kar želimo spremeniti in s festivalom tudi dvigniti raven trebušnega plesa v Sloveniji na višjo raven,« pove Hasna.