Minuli torek, v enem samem dnevu, so kar tri slovenske policijske uprave prosile medije, da objavijo poziv očividcem in povzročiteljem prometnih nesreč, ki jim je bilo skupno to: povzročitelj je izginil.

V Kranju na Bleiweisovi cesti je bila ranjena 13-letna deklica. Neznani voznik osebnega avtomobila golf, sive barve, je zbil deklico, ki je pravilno prečkala cesto po prehodu za pešce pri avtobusnem postajališču. Voznik je po trčenju odpeljal v neznani smeri, 13-letno dekle pa je bilo lažje poškodovano.

V Murski Soboti na prehodu za pešce v križišču Slomškove in Cankarjeve ulice se je zgodila prometna nesreča, v kateri je voznik osebnega avtomobila zbil peško. Po nesreči je odpeljal.

V Ljubljani je istega dne policija začela preiskovati nesrečo, ki se je zgodila na parkirnem prostoru pred trgovskim središčem na Jurčkovi cesti v Ljubljani. Štiriintridesetletni Ljubljančan na invalidskem vozičku je na prehodu za pešce prečkal dovozno cesto pri trgovskem središču. Takrat pa je po dovozni cesti vzvratno pripeljal neznani voznik ter trčil v pešca na invalidskem vozičku, ki se je zaradi trčenja prevrnil. Voznik, moški, star od 60 do 70 let, se je ustavil, Ljubljančanu pomagal in nato s kraja odpeljal. Invalid je sam iskal zdravniško pomoč, ker se je izkazalo, da je bil lažje poškodovan.

Družina v črnini

December pa mineva v znamenju mnogo hujših nesreč z enakim predznakom, ki so jim ga dali pobegli vozniki. Na srečo je policija že odkrila vse povzročitelje. Tudi brezvestnega voznika rdečega terenskega vozila hyundai iz Planine pri Sevnici, ki je pred dvema tednoma okrog 18. ure na glavni cesti med Štorami in Šentjurjem trčil v 17-letnega kolesarja Tomaža Žnidarja. Po trčenju je fanta s kolesom silovito odbilo v staro stanovanjsko hišo v Prožinski vasi. Njegovo truplo je malo kasneje našel mimoidoči občan.

Nesrečna družina Žnidar pa je v zadnjem letu in pol v prometnih nesrečah izgubila že tri člane. Lani avgusta je v prometni nesreči v Štorah umrl Tomažev stric Alojz Žnidar, ki je vozil kolo z motorjem, ko je vanj trčil voznik tovornjaka. Letos avgusta se je smrtno ponesrečil še drugi stric Martin Žnidar, in sicer v hudi prometni nesreči v Vinski Gori.

Preiskava nesreče je bila zelo težavna, saj policija na začetku ni imela v rokah skoraj nobene sledi. Domnevali so lahko samo to, da je voznik najverjetneje vozil avtomobil rdeče barve. Direktor PU Celje Janko Goršek je kmalu zatem, ko je spoznal, da povzročitelja nesreče ne bodo izsledili na lahek način, ustanovil posebno delovno skupino, ki je delala samo na tem primeru. Voznika je iskalo najmanj petdeset policistov, pomagali so jim še kriminalisti in redne patrulje na terenu, za pomoč pa so prosili tudi medije.

Dragocenapomoč očividcev

Vsako informacijo, ki so jo dobili od ljudi, so preverili, še posebno pa sta jim bila v pomoč klica dveh občanov. Prvi je povedal, da je v času nesreče v Prožinski vasi prehitel mladega kolesarja in da se spominja, da ga je kasneje med vožnjo dohitel večji rdeč avto, ki je imel pokvarjeno desno prednjo luč in je peljal proti Šmarju. Še bolj dragocen je bil klic nekega občana, da pred stanovanjsko hišo v Planini pri Sevnici stoji parkiran manjši kombi, ki bi morda lahko bil vpleten v nesrečo. Še preden so policisti prišli na kraj, se je pred hišo ustavil policist iz Rogaške, ki je na terenu preverjal vozila. Takoj je opazil, da je avto na sprednjem delu poškodovan. Voznik, star 45 let, je bil doma in se aretaciji ni upiral. Proti njemu bodo vložili dve kazenski ovadbi, in sicer zaradi suma kaznivega dejanja povzročitve prometne nesreče iz malomarnosti ter kaznivega dejanja opustitve pomoči po prometni nezgodi. Za prvo kaznivo dejanje je zagrožena zaporna kazen do osem let, za drugo pa do pet let. Na vprašanje, ali je bil voznik v času nesreče vinjen, bodo policisti lahko odgovorili šele po tem, ko bodo dobili izsledke preiskave voznikove krvi.

Kakšna sled vedno ostane

V tem mesecu so tudi kranjski policisti lahko predstavili okoliščine raziskane prometne nesreče s pobegom, v kateri je mrtev obležal 18-letni Kranjčan. Zgodilo se je v Struževem, na lokalni cesti, mrtvega pa je našla občanka šele naslednji dan zjutraj.

"Prometna nesreča s pobegom je bila za nas zahtevna, ker je bilo sledi izredno malo in le pet kvadratnih milimetrov velik drobec rdečega laka nam je bil v oporo," so povedali na PU Kranj. V delo so se, kot v ameriški nanizanki o forenzikih, vključili inštitut za sodno medicino, forenziki, izvedenec medicinske stroke. Napotek je bil jasen: iskati je treba rdeče osebno vozilo, kar je sprva pomenilo preiskavo 4000 vozil samo na območju UE Kranj.

"Kasneje smo na podlagi analize laka dobili podroben napotek, da gre verjetno za vozilo toyota ali daihatsu." Zadeva se je razpletla, ko so policisti med pregledom javne garaže na Planini 3 v Kranju našli tesno k steni parkiran rdeči daihatsu. Izkazalo se je, da je njegov voznik in lastnik 35-letni Kranjčan, ki so ga zaslišali in je dejanje priznal. Do teh ugotovitev so prišli potem, ko so že pregledali okoli 2000 vozil.

"Letos smo izsledili vse!"

Robert Sušanj, vodja sektorja prometne policije z ministrstva za notranje zadeve, ima slabo napoved za vse, ki jim utegne kaj podobnega še priti na misel. "Letos smo uspešno raziskali vseh pet smrtnih nesreč, po katerih so vozniki zbežali."

Sicer je bilo letos v Sloveniji 2390 prometnih nesreč, ko je bil povzročitelj sprva neznan. V tako visoko številko sodijo tudi vse nesreče, tudi tiste z zgolj zvito pločevino na parkirišču. Med vsemi temi nesrečami se jih je šest končalo s smrtjo in 351 z ranjenimi udeleženci. "Neraziskana je le še smrt pešca v Postojni, ki so ga našli mrtvega februarja letos, a pri tej nesreči še ni znano, ali je sploh šlo za prometno nesrečo," pravi Sušanj.

"Pri prometnih nesrečah gre za delikt iz malomarnosti, pri nesrečah s pobegom pa gre za drugo kaznivo dejanje, ki temelji na naklepu."

Mlajši pogosteje zbežijo

"Raziskave so pokazale, da v takšnih primerih vozniki bežijo predvsem zaradi strahu pred kaznijo, pogosto so pod vplivom alkohola, bojijo se javne obtožbe, kar je v manjših krajih še bolj izrazito. Povzročitelj se tudi prestraši, pomisli najprej na lastno varnost in razmišlja le, kako bi to prikril, torej ga vodijo skrajno sebični razlogi. Pri mlajših povzročiteljih pogosto gre za povzročitelja, ki nima vozniškega dovoljenja ali ima že vpisan kateri ukrep. Zgodilo se je že tudi, da se je nekdo vračal z drugega kaznivega dejanja in bi ga na kraju nesreče policisti hitro povezali še s tem. Redkeje, a se vendarle zgodi, da je takšen povzročitelj zaradi zmedenosti zelo dovzeten za nasvete drugih: beži, kaj čakaš, spelji… Seveda k odločitvi za pobeg prispevajo tudi okoliščine: noč, samoten kraj, ni očividcev in podobno."

Kaj je še skupnega povzročiteljem prometnih nesreč s pobegom?

"Pobegli voznik je povprečno star od 26 do 33 let, ima nižjo ali srednjo izobrazbo, vozniškega staža ima v poprečju pet do šest let. Statistično zanimivo pa je tudi to, da so povzročitelji pogosto v dobrih avtomobilih. In, opazili smo še nekaj. Nekateri se tudi sami javijo naslednji dan, ko se streznijo, recimo. Nekateri pa se ne prijavijo, se pa pojavijo na kraju nesreče med radovedneži in poskušajo zvedeti, kaj je s tistim revežem in tudi kaj je že policija ugotovila."

Milimetri in izkušnje

Kaj najbolj pripomore k uspešni raziskanosti takšnih prometnih nesreč?

Več v tiskani izdaji!