Na neživljenjske birokratske postopke pri pridobitvi davčne številke za plačilo DDV na prevožene kilometre po Sloveniji so tuji avtobusni prevozniki slovenske turistične delavce (ti pa vlado) opozarjali že od začetka leta, a sta se ministrstvo za finance in ministrstvo za gospodarstvo, ki je pristojno tudi za turizem, odzvali bistveno prepočasi, meni Jože Duh, direktor Term Dobrna, ki imajo veliko avtobusnih gostov. »Zadevo so zdaj uredili na tri četrt, vendar škode v celoti s tem ne bo mogoče odpraviti, saj so nekateri tuji avtobusni prevozniki pot v Slovenijo že odpovedali,« nam je pojasnil Jože Duh.

Izgubljeni milijoni

Za kaj gre? Avtobusni prevozniki morajo v skladu z evropsko uredbo vsaki državi članici plačati DDV glede na kilometre, ki so jih prevozili po njenem ozemlju. Tako morajo tudi pri nas pridobiti davčno številko in enkrat na mesec davčnemu organu poročati o vožnjah ter odvesti DDV. V Sloveniji se DDV obračunava že od leta 1999, omenjena evropska uredba pa velja od leta 2006, a je problem s pretirano birokracijo na dan izbruhnil šele letos, čeprav se od takrat ni spremenil noben predpis in tudi obrazci za pridobitev davčne številke, nad katerimi se zdaj pritožujejo tuji avtobusni prevozniki, so ves ta čas enaki.

Kaj je torej drugače? Dejstvo, da sta se ministrstvo za finance in davčna uprava šele lani, ko je državna blagajna povsem presahnila, lotila nadzora tujih avtobusnih prevoznikov. Ugotovila sta, da jih več kot 90 odstotkov DDV na prevožene kilometre po naši državi sploh ne odvaja, saj jih pri tem ni nihče nadzoroval. Tako večina tujih avtobusarjev davčne številke za obračun DDV v Sloveniji ni imela in posledično niso vedeli, kako zapleten in drag postopek je, da jo pridobijo. Glede na to, da imamo okoli 500.000 avtobusnih prevozov na leto, ni zanemarljiv podatek, da nam je zaradi neplačevanja DDV vsako leto spolzelo iz rok nekaj milijonov evrov.

Okorni izterjevalci

A se je Slovenija zapoznelega pobiranja DDV pri avtobusnih prevoznikih lotila zelo okorno. Ministrstvo za finance (MF) je po besedah Snežane Škrbinc, svetovalke gostinsko-turistične zbornice, na svoji spletni strani objavilo opozorilo, da pri nas izvajamo poostren nadzor nad tujimi avtobusnimi prevozniki. »Takšen dopis deluje zastrašujoče, saj tujci ne upajo k nam, zato smo zahtevali, da ga umaknejo, kar so na MF tudi storili,« nam je pojasnila Škrbinčeva.

Skupnost slovenskih naravnih zdravilišč pa je opozarjala, da morajo tuji avtobusni prevozniki za pridobitev davčne številke v Sloveniji dostaviti goro dokumentov, nekaterih celo sodno prevedenih v slovenščino, za odprtje davčne številke pa morajo najeti slovenskega posrednika. Avstrijsko združenje avtobusnih prevoznikov je Sloveniji za zgled postavilo poljsko davčno upravo, ki se je na očitke, da so pri njih postopki obračunavanja DDV prav tako preveč birokratski, takoj odzvala z njihovo poenostavitvijo in z objavo navodil tudi v nemškem in angleškem jeziku.

Malomarna nemščina

Poljskemu zgledu je z večmesečno zamudo sledila tudi Slovenija in dva obrazca za pridobitev davčne številke prevedla tudi v nemški jezik. MF je poleg tega na svoji spletni strani v nemščini objavilo navodilo, kako se obrazci izpolnijo. A tudi pri tem ni šlo brez spodrsljajev, opozarja Iztok Altbauer, direktor Skupnosti slovenskih naravnih zdravilišč. »Sporočilo v nemščini je vsebovalo sedem pravopisnih napak; vse samostalnike v naslovu so pisali z malo začetnico. To je žaljiv odnos do tujcev, ki jih nagovarjamo, in tudi do turizma,« meni Altbauer in dodaja, da je bila Slovenija zaradi svoje birokracije deležna številnih kritik iz tujine. »Eden od prevoznikov je zapisal, da imamo avtobusom sovražne postopke.« Ni pa podatkov, koliko je na njihovo jezo vplivalo tudi dejstvo, da je za večino tujih avtobusnih prevoznikov plačilo DDV na prevožene kilometre v Sloveniji nova finančna obremenitev, ki so se je zaradi nedelujočega nadzora doslej uspešno izogibali.

Po vzoru nekaterih drugih držav naj bi tudi Slovenija pogostost poročanja o opravljenih avtobusnih prevozih omejila na tri mesece, vendar je treba prej spremeniti zakon o DDV.