MARIBOR Na Borštnikovem srečanju so predvčerajšnjim predstavili Sodobne scenske umetnosti, zbornik, ki je minuli teden izšel pri založbi Maska. Kot je dejala njegova sourednica Petra Pogorevc, je bilo pri urejanju knjige, ki obsega skoraj 400 strani ter zajema 22 besedil 18 domačih in tujih avtorjev, ključno vprašanje, kako sploh zgodoviniti scenske umetnosti zadnjih petnajstih let: "Ker je pri nas to polje zelo heterogeno, so tudi teksti, ki sva jih izbrali skupaj z Bojano Kunst, izrazito problemski. Zdelo se nama je, da lahko šele na tej podlagi pridemo do povezav, ki so znotraj scenskih umetnosti nastajale od leta 1991."

Tomaž Toporišič, ki se je pri pisanju svojega besedila naslonil na Eriko Fischer-Lichte in njeno estetiko performativnega, je v zvezi s tem poudaril, da so sledi performativnega obrata, do katerega je v umetnosti prišlo sredi šestdesetih let minulega stoletja, pri nas danes vidne znotraj različnih sfer, bodisi pri Bojanu Jablanovcu, Tomiju Janežiču ali Jerneju Lorenciju: "Vse to pa je relevantno tudi za revijo Maska, ki že od nekdaj širi polje gledališča. Prav refleksija, ki jo je razvila v minulih petnajstih letih, odpira možnost za nadaljnji razmislek o sodobnih scenskih umetnostih."

Rok Vevar pa je opozoril na tezo Alaina Badiouja, po kateri je "gledališka umetnost edina, ki more dopolniti večnost z deležem trenutnosti, ki tej večnosti manjka". Na podlagi tega lahko morda razumemo, zakaj pri nas vse do danes ni prišlo do konceptualizacije sodobnega plesa: "Če predstavo Pupilija, papa Pupilo pa pupilčki beremo kot plesno predstavo, bomo v njej videli tisto, kar so v Ameriki na področju plesa delali od šestdesetih let. Medtem ko se osvoboditev izpod diktature znaka na začetku devetdesetih let denimo kaže v predstavi Krst pod Triglavom, je inflacijo besede kmalu zatem začutila tudi skupina Betontanc."

Kot je poudaril Vevar, so se vsi performativni obrati pri nas zgodili hkrati s selitvami na druga umetniška področja. Slovenski sodobni ples naj bi tako ustvarili gledališče in vizualne umetnosti.