Da se je na Škofljici mogoče zelo hitro »dogovoriti« za uspešno opravljen tehnični pregled vozila, čeprav to še zdaleč ni v brezhibnem stanju, in da je treba pregledniku nekaj malega stisniti v žep, da bo zamižal na eno oko (ali na obe!), je prišlo na uho tudi policistom. Začela se je ena najobsežnejših preiskav sumov korupcije na področju tehničnih pregledov. Rezultati so po eni strani spodbudni, saj je policija razkrinkala dobro organizirano združbo preglednikov in posrednikov, po drugi strani pa srh vzbujajoči. Kdo ve, koliko popolnoma neustreznih težkih tovornjakov je šlo na tak način »skozi« tehnični pregled?

Poročali smo že, da gre za družinsko podjetje Avto Mat s Škofljice, ki ga vodi direktorica Saša Žgajnar. Ta nam je že v torek potrdila, do so jih obiskali kriminalisti, da so z njimi sodelovali in jim izročili vso dokumentacijo, da pa niti podjetje niti vodilni v njem niso osumljeni ničesar. Danes za dodatna pojasnila ni bila dosegljiva.

Podkupnine do 1200 evrov

Martin Rupnik, vodja oddelka za gospodarsko kriminaliteto na Policijski upravi Ljubljana, je dejal, da je bilo v preiskavo vključenih več kot sto kriminalistov. Štiri osebe so pridržali, eden je bil že prej vpleten v tovrstna korupcijska dejanja. »V preiskavi smo ugotovili, da je med seboj usklajeno delovalo vseh osem tehničnih preglednikov enega podjetja in trije zunanji posredniki, med osumljenimi pa so tudi tisti, ki so podkupnine dajali.« Pregledniki so v zameno za podkupnino izdajali lažna potrdila o brezhibnosti osebnih in tovornih vozil zgolj na podlagi papirjev, vozil niso niti videli. Ali pa so uporabniki na stezo zapeljali drugo, tehnično brezhibno vozilo oziroma so, kjer je bilo to mogoče, ročno vpisovali lažne podatke v sistem.

Zneski podkupnin so se gibali vse do 1200 evrov, odvisno od velikosti in števila vozil ter njihovih napak. Te niso bile prav nič nedolžne: na vozilih niso delovale zavore, okvarjeni so bili krmilni mehanizmi, ugotovljene so bile okvare podvozja in mehanske poškodbe vozila. »Med vsemi primeri bi posebej omenil tovorno vozilo, specializirano za prevoz betona, ki je imelo povsem okvarjen zavorni sistem in je zaviralo le s pomočjo motorja. Ta tovornjak je še do nedavnega vozil beton po ljubljanskih cestah. Vsak dan,« je povedal Martin Rupnik.

»Zaslužili« še eno plačo

Pokvarjeni pregledniki so potrdili tudi do 20 tehnično neustreznih vozil na dan, ob čemer so mesečno s podkupninami zaslužili še po eno plačo. Eden od podkupovalcev je bil lastnik podjetja, ki ima v lasti več tovornjakov, ki jih vozijo poklicni vozniki, s čimer je tako njih kot preostale udeležence v prometu spravljal v resno nevarnost.

Do zdaj so policisti zasegli okoli 40 vozil, od tega vsaj polovico tovornjakov. Osumili so vsega skupaj 29 ljudi, ki jim grozi do osem let zaporne kazni. Kriminalistična preiskava še vedno poteka. »Osumljeni so res delovali na lastno pest. Povezave s podjetjem še nismo ugotovili, a preiskava še ni končana. Tako tudi še ne moremo govoriti o skupnem znesku podkupnin. Do zdaj smo zasegli tehnično najspornejša vozila, lahko da jih bomo še več. Zbiramo podatke,« je še razkril Martin Rupnik.

Po podatkih generalne policijske uprave število korupcijskih kaznivih dejanj zadnja leta raste.