Medtem ko v Bonnu predstavniki mednarodne skupnosti razpravljajo o tem, kako doseči dogovorjene cilje za zmanjšanje podnebnih sprememb, je evropska komisija danes predstavila nov predlog, ki naj bi krepko prispeval k velikemu zmanjšanju emisij toplogrednih plinov. Avtomobilska industrija bo morala prispevati delež k ustavitvi negativnih posledic za okolje, hkrati pa bo evropska komisija z vlaganji v infrastrukturo spodbujala prehod na električne avtomobile. Kar štirje pristojni evropski komisarji, med njimi tudi komisarka za promet Violeta Bulc, so danes predstavili nov predlog za čistejše avtomobile, ki ga komisija opisuje kot ambicioznega, realističnega in uravnoteženega. Njegov cilj je zmanjšati izpuste v prometnem sektorju, ki danes predstavlja 22 odstotkov vseh izpustov toplogrednih plinov v EU.

Pomisleki avtomobilske industrije

Avtomobilska industrija bo morala po letu 2025 proizvajati okolju prijaznejše avtomobile in kombinirana vozila s klasičnimi motorji na izgorevanje. Nova vozila bodo morala imeti takrat 15 odstotkov manj emisij ogljikovega dioksida, je danes predlagala evropska komisija. Leta 2030 bodo morali biti njihovi izpusti nižji za 30 odstotkov. Nov zakonodajni predlog, s katerim se morajo strinjati še države članice in evropski parlament, je nastal po dveh letih priprav s predstavniki avtomobilske industrije in nevladnih organizacij. Avtomobilska industrija, ki jo je v tem času pretresal škandal prirejenih rezultatov izpustov pri avtomobilih na dizelski motor, je opozarjala, da bi preveč ambiciozen načrt komisije lahko ogrozil delovna mesta v avtomobilskem sektorju.

Postregla je še z drugimi pomisleki, zakaj morebitna uvedba kvot za električne avtomobile ne bi bila smiselna: od še vedno visoke cene električnih avtomobilov, prenizkih državnih spodbud za prehod na električna vozila do dolgotrajnih sprememb v produkcijskem procesu električnega avtomobila. Proti ostremu predlogu komisije se je po poročanju nemških medijev na sestanku s predsednikom komisije Jean-Claudom Junckerjem v minulih tednih izrekel tudi Matthias Wissmann, predsednik nemškega združenja avtomobilskih proizvajalcev (VDA).

V evropskem združenju proizvajalcev avtomobilov (ACEA) so pred odločitvijo komisije opozarjali, da se spodbude za nakup novih električnih vozil brez emisij ogljikovega dioksida po posameznih državah članicah močno razlikujejo, hkrati pa je tudi kupna moč glede na BDP na prebivalca precej različna. Po njihovih ugotovitvah je tržni delež električnih avtomobilov večji v državah, ki ponujajo večje subvencije oziroma oprostilo plačila registracijskih pristojbin.

Investicije v mrežo polnilnih postaj

Medtem ko se je Kitajska odločila, da svojim proizvajalcem avtomobilov, ki na leto proizvedejo več kot 30.000 vozil, naloži, da obvezno proizvedejo vsaj 10-odstotni delež električnih avtomobilov, Indija pa stremi k temu, da bodo vsi na novo registrirani avtomobili od leta 2030 električni, se je evropska komisija odločila, da posebnih kvot za električne avtomobile z novim zakonodajnim predlogom vendarle ne uvede. Spodbuda za hitrejši prehod evropske avtomobilske industrije na električne avtomobile zdaj prihaja skozi stranska vrata – s predlogom za čistejša vozila. Kajti če se avtomobilski proizvajalci ne bodo držali ciljev zmanjšanih izpustov, jih lahko doletijo milijonske kazni. Za vsak gram prevelikega izpusta ogljikovega dioksida nad dovoljenimi vrednostmi bodo namreč morali plačati 95 evrov, in to za vsak tak njihov nov avtomobil, ki bo registriran.

Potrošniki se za električne avtomobile za zdaj težje odločajo zaradi višje cene, manjše razdalje, ki jo lahko prevozijo, in premajhne mreže polnilnih postaj. Prav zato želi evropska komisija spodbuditi tudi obsežnejšo mrežo polnilnih postaj za električne avtomobile po Evropi, ki jih je trenutno okoli 200.000. Osemsto milijonov evrov nameravajo vložiti v gradnjo teh polnilnic in tako evropskim proizvajalcem avtomobilov dodati še eno spodbudo, da hitreje prestopijo iz proizvodnje avtomobilov na klasično izgorevanje na električna vozila. Dodatnih 200 milijonov bodo vložili v razvoj trajnejših baterij za električne avtomobile.