»Na živce mi gre ta Nataša! Zakaj meni ni nihče napisal komada,« je bentila državljanka Špela oni dan po triumfalnem koncertu Klemna Klemna v Kinu Šiška. Na Natašo iz Depale vasi je vse skupaj kakopak letelo, dekle iz ene največjih Klemnovih uspešnic.

Big Benova Adijo, Špela (odletela je v prelepi širni svet, je pilota rada imela, a le za čarterski polet) državljanke Špele očitno ne poteši. In vprašanje je, kaj o Nancy iz Ljubljane, prav tako od Big Bena, menijo enakoimene. O Matejah imajo Big Ben nemara glavni hit. V Ljubim te, Mateja jim nesojeno ljubezen spelje študent iz Afrike in jo odpelje tja »... kjer nafta se cedi«. No, bigbenovci se pri tem ne ustavijo. V svojem opusu imajo vsaj še Moja Magdalena in Moja Mari, leta 1987 pa za povrh uprizorijo še nepričakovano vrnitev Mateje v Mateja se vrača. O Mateji poje tudi Fredi Miler v Mateja, veš, čeravno se najbolj dorečeni Fredijev napev, ki je naslovljen z ženskim imenom, vseeno zdi O, Marijana, objemi me močno, tvoj poljub za vedno v spomin mi bo. Medtem ko je skupaj s Koradom Fredi odpel še O, Milena, pokaži mi kolena, če hočeš moja bit, pokaži mi še rit.

Vsaka druga je Mojca

O ženskih imenih v slovenski popularni glasbi je torej govor. Spolzek teren. Popoln pregled je nemogoč, ne omeniti kakšnega pa zna navreči zamero. Nataša Klemna Klemna je sicer realno dekle in ji, kot pravi avtor, sprva ni bilo preveč všeč, da je končala v komadu. Danes se zato nemara počuti vse bolje. Zgledno konkurenco ima v popevki Halo, Nataša, s katero je ansambel Prah leta 1980 nastopil na Slovenski popevki (druga nagrada občinstva). Drugih Nataš ni zaslediti.

Kar nekaj je Mojc. Navsezadnje je Mojcej, oh, Mojcej (vzemi m'ne) temeljna slovenska ponarodela. V popu je z Mojcami začel Aleksander Jež leta 1983 s komadom Vsaka druga je Mojca. Nekaj za njim ali skoraj istočasno je udarila Klinika za cinike s komadom Mojca (z modrcem številka 5), če smo že pri letu 1985, kot datira plošča s subotiškega festivala, na kateri je Mojca od Cinikov, pa na njej najdemo še enega sodržavljana, in sicer Imerja Trajo Brizanija, ki je družno s Tomažem Kozlevčarjem v nadvse spodobni funk zasedbi Black & White tistikrat izvedel komad Marijela. Mojca, Mojca prepevajo še Big Foot Mama, na vprašanje, ali gre za kakšno posebno Mojco, pa Miha Guštin - Gušti ponosno odgovarja: »Več Mojc je bilo.«

Velkaverh, Šifrer in zgodbe z nesrečnim koncem

Nemara najplodovitejši slovenski tekstopisec Dušan Velkaverh je nanizal precej imen: Andreja, Marie, ne piši pesmi več, Nena, Rože za Elzo v izvedbi Hazardov, Maja z biseri od Bončine - Benča, pa Gvendolino od skupine Srce (vokal takisto Bončina). Lepo serijo imajo tudi Pop Design: Angelina, Goodbye, Barbara, Angie, Lena, Nadja in Marija. No, slednjo je že zdavnaj, leta 1977 na prvencu Moj žulj, nepovratno ugrabil Andrej Šifrer. Poleg tega, da se je v komadu Gorska roža morda res najbolj približal hotenju uvodoma omenjene državljanke, da bi njeno ime imelo spodobno omembo. Gorenjski kantavtor ima še nekaj viž podobnega značaja: Stoj, Marija, Uspavanka za Evo, Moja Rozka, Pesem za Tadejo, Kora, ptica iz nebes: »V glavnem so to resnične osebe. Stoj, Marija je posvečena moji punci, nekdanji ženi, o tem, kaj je bilo s Špelo v Gorski roži, ne bi, ker je že komad precej ekspliciten, Eva je moja hči, prav tako Kora, Tadeja je pa deklica, ki sem jo spoznal na pediatričnem oddelku, ker je bila zelo prizadeta. Nikdar ni hodila v življenju in preživela je precej več, kot so ji napovedovali. Spoznal sem jo, ko je bila stara enajst let. Po treh letih je umrla,« razlaga gorenjski kantavtor.

Najbolj razvpit slovenski komad o umrli punci je bržkone Oda Ireni, komad o posilstvu z umorom leta 1967, ki so ga zaigrali Mladi levi, odpel pa Tomaža Pengov, medtem ko je Irena, lahko noč v izvedbi Tomaža Domicelja vendarle prepev ameriškega folk komada, ki ga je prvi posnel bluesovski pevec Lead Belly. Najuspešnejši ženskoimenski Domiceljev komad je nemara Hej, Meri (vsaj enkrat vase se ozri), ima pa kot po nekakšnem kantavtorskem pravilniku Domicelj v svojem opusu še nekaj materiala Mlada Anka, Maja pod razno, Mrtva Meri, Anamaria in Si-si-Simona.

Smodetov opus

Glede upesnjevanja ženskih imen ga močnejšega od Marjana Smodeta bržkone ni daleč naokrog. Hit do hita. Ne odhajaj, Belinda, Adrijana v tvojih očeh, Roza, zaka si tk nervozna, Bodi srečna, Andreja, Angelina, Jožica in Marina, s katero je pa verjetno še bolj uspel Branko Vunjak - Brendi oziroma Don Juan v komadu Povej mi, Marina, ki je ultimativen domačijski pop standard. Podobno Anji od Melanholikov, Silviji od Magnifica, Aniti od Halo oziroma Danila Kocijančiča, Juliji od Aleksandra Mežka, Niki od Rok'n'banda in še bi se kaj našlo.

Po premislimo za konec. Pop napevi, v katerih se pojavlja ime, kakopak niso nujno hit, imajo pa za to neko posebno možnost več. Potencial. Podobno kot namenski komadi o odhodih v vojsko, o rojstnih dnevih, o zlatih porokah, o gasilcih, vodoinštalaterjih, planincih, vojakih, lovcih, šoferjih, policistih in drugih interesnih profilih imajo komadi z imeni vnaprej zagotovljeno pozornost. Nataš, Matej, Andrej... Deklet z imeni, ki jih hočeš nočeš rade slišijo. Tako pri nas kot v tujini. Od Beatlesov do Tome Zdravkovića, ki je v svoji karieri nanizal Mirjano, Ljiljano, Danko, Marto, Ano, Branko, Sanjo, Aleksandro, Fatimo, Jeleno.

Pankerji so odgovorili z Mojco in Ismeto

Uporaba imena je dobra stara pop metoda tudi zato, ker je pesem z imenom bolj predstavljiva. Ko Smode poje Ne odhajaj še, Belinda, si Belindo lažje predstavljaš, kot če bi pel kar o neki brezimeni ženski. Tudi G.U.B. (slovenski punk bend) ima glavni hit Ismeta je punk. In če smo že pri tem, velja na tem mestu zvedeti vsaj še, kdo je bila Metka od Pankrtov. Glede na to, da »... se ne more več žogat...« in da so »... brez skrbi letali ptiči in rjuhe menjali vsak teden...«, bi se dalo pomisliti, da gre za žrtev pedofilije. Po nekaterih drugih informacijah naj bi šlo za Lovšinovo mladostniško simpatijo iz sosednje kodeljevske ulice. »Ne, ne gre za konkretno osebo,« odgovarja Peter Lovšin. »Gre za prispodobo tega, da se ne moreš premakniti, na primer dekle, ki je invalidno. Ne more ven.« In spet. Eden bolj razvpitih komadov od Pankrov, mar ne?