S podelitvijo nagrad in še zadnjo festivalsko predstavo, 5fantkov.sk, ki jo je po besedilu Simone Semenič izvedel bratislavski Studio 12 v sodelovanju z gledališčem TUŠ, se je sinoči v Prešernovem gledališču Kranj sklenil 44. teden slovenske drame. Na njem se je v enajstih dneh zvrstilo 16 predstav, več spremnih dogodkov, prireditelji pa so nadvse zadovoljni tudi z obiskom, saj so našteli več kot 3000 gledalcev.

Tematiziranje duha sedanjosti

Za tradicionalno nagrado Slavka Gruma, namenjeno najboljšemu novemu domačemu dramskemu besedilu, je petčlanska strokovna žirija, sestavljali so jo kritik in teatrolog Matej Bogataj (predsednik), dramaturginja in prevajalka Darja Dominkuš, igralka Vesna Jevnikar, režiser in literat Marko Sosič in režiserka Renata Vidič, nominirala štiri dramska besedila treh avtorjev. V ožji izbor so se prebile drama Pavla nad prepadom Andreja E. Skubica, besedilo tisočdevetstoenainosemdeset Simone Semenič in dve besedili Vinka MöderndorferjaMali nočni kvartet in Evropa. Prav slednjemu so člani žirije z večino glasov namenili Grumovo nagrado.

»Besedilo Evropa, izpisano v žanru groteske, črne komedije oziroma hudo blasfemične farse ali poetične burleske, kakor ga označuje sam avtor, pronicljivo, duhovito in dramaturško dovršeno tematizira vrsto družbenih vprašanj, med katerimi zagotovo izstopa eksistencialno brezizhodna usoda mlade generacije, predvsem tiste, ki se lahko pohvali z izobrazbo,« so menili člani žirije. Avtor s trpko ironijo »duhovito tematizira tudi vprašanja o stanju družbenega duha«, so med drugim še zapisali, »dialogi so dovršeni, dogajanje nepredvidljivo in intrigantno, karakterji izdelani«.

»Grumova nagrada je največje priznanje na področju dramatike in brez dvoma mi veliko pomeni, seveda pa je jasno, da avtorji ne ustvarjamo zaradi nagrad,« je včeraj menil Möderndorfer. »Želimo si pač napisati dobro igro, predvsem pa, da bi se z njo lahko nekako dotaknili gledališča, ki ga vsi po vrsti neskončno ljubimo.«

Prešernovo gledališče Kranj pa od leta 2012 podeljuje tudi nagrado za mladega dramatika, za katero lahko konkurirajo nova slovenska dramska besedila avtorjev, starih do trideset let. Med sedmimi besedili je žirija letos nagradila Tjašo Mislej za dramsko besedilo Panj, »aktualno igro o tendencah sedanjosti, za katero upamo, da bo zabavna in ne morda preroška tudi v bližnji prihodnosti«.

Še ena nagrada za 25.671

Za Šeligovo nagrado, namenjeno najboljši predstavi po oceni strokovne žirije, se je v tekmovalnem programu festivala naposled potegovalo sedem predstav (osma izbranka selektorja Gregorja Butale, koprodukcijska predstava Divjad Nejca Gazvode v avtorjevi režiji, zaradi bolezni v zasedbi na festivalu ni bila uprizorjena). Žirija, ki so jo sestavljali dramaturginja in umetniška direktorica Borštnikovega srečanja Alja Predan (predsednica), umetniški vodja gledališča Sterija dr. Milivoje Mlađenović in kritik Matic Kocijančič, je z večino glasov Šeligovo nagrado podelila avtorskemu projektu 25.671 v režiji Oliverja Frljića in produkciji Prešernovega gledališča Kranj. »Tekmovalni program 44. tedna slovenske drame je ponudil vpogled v izjemno širok spekter domače gledališke produkcije, tako v zvrstnem kot v idejnem in estetsko-uprizoritvenem smislu,« so zapisali člani žirije v svojem poročilu. »Pozdravljamo paleto selekcije, hkrati pa priznavamo, da nam je ta pri izbiri zmagovalne uprizoritve predstavljala velik izziv.«

Zmagovalna uprizoritev je po njihovem prepričanju »drzno, angažirano delo, ki spretno operira s sodobnimi gledališkimi orodji interaktivnosti, dokumentarnosti in fluidnosti igralske identitete«; predstava nas »brezkompromisno sooča s konkretno problematiko izbrisanih, obenem pa nas vseskozi opominja, da gre v jedru za problem, ki presega eno samo pojavno obliko«, hkrati pa »ob ostrem opozarjanju na družbeno nepravičnost ne zanemari klasične katarzične dimenzije gledališke umetnosti«. Šeligova nagrada je še eno v nizu strokovnih priznanj, ki jih je gledališče prejelo v zadnjih letih. »Nagrade sem izjemno vesela, saj je to že druga potrditev s strani gledališke stroke, da ta predstava ni samo družbeno angažirana, ampak tudi narejena na izjemno visokem gledališkem nivoju,« je ob tem povedala direktorica PG Kranj Mirjam Drnovšček. Avtorski projekt 25.671 je lani na Borštnikovem srečanju že dobil nagrado Društva gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije za najboljšo uprizoritev sezone, dramaturginja predstave Marinka Poštrak pa Borštnikovo nagrado za umetniško vodenje.

Na sinočnji zaključni slovesnosti so podelili tudi nagrado občinstva. To je postal avtorski projekt Robinson v režiji Jake Andreja Vojevca, in produkciji Lutkovnega gledališča Ljubljana. kul