Več kot tisoč koncertov po vsem svetu, več kot milijon prodanih plošč, prva slovenska skupina z evropsko in svetovno ravnjo profesionalizma v pop glasbeni industriji, prvi zahodni rock bend, ki je nastopil v Severni in Južni Koreji ... je le nekaj izpostavkov z razstave Laibach 4 Dekade, ki so jo te dni odprli v Zasavskem muzeju Trbovlje. Govor je seveda o glasbeni skupini Laibach, ki so jo 1. junija 1980 ustanovili prav v Trbovljah, dobrih 40 let pozneje pa se jim domačini poklanjajo s pregledno razstavo.

Največja podatkovna baza

Zgodovinar in višji kustos Zasavskega muzeja Trbovlje Gregor Jerman je povedal, da so razstavo v muzeju začeli snovati lansko leto, ko je zasedba praznovala 40-letnico delovanja, pri tem pa sta se jim pridružila tudi Zavod za kulturo Delavski dom Trbovlje in občina. Hoteli so pripraviti koncert in razstavo, a jim je to preprečila koronasituacija: koncert je odpadel, odprtje razstave pa se je zavleklo do teh dni. So pa denimo v navezi s članom zasedbe Janijem Novakom medtem v muzeju digitalizirali celotno arhivsko gradivo skupine Laibach.

Gre predvsem za časopisne članke, s čimer je nastala največja podatkovna baza o skupini Laibach. Jerman: »Poskenirali smo več kot 6000 člankov z različnih koncev sveta, jih zložili v fascikle, nekateri so zdaj tudi na razstavi, da jih lahko obiskovalci prelistajo. Žal nam nihče ne zna točno povedati, kako naj to ob koronavirusnih ukrepih sploh izvedemo. Članke imamo sicer tudi v digitalizirani obliki in so na ogled na računalnikih.«

Članke je muzeju predala zasedba, »bili so zbrani, ne pa tudi kronološko urejeni. Za prvih deset let je bilo nekaj gradiva urejenega, saj se ga je pripravljalo za eno od preteklih razstav v Ljubljani. Toda naknadno se je našlo še nekaj člankov, ki smo jih umestili v fascikle.«

Razsežnosti delovanja skupine

Razstava je razvrščena v štiri dekade skupine Laibach: v vsaki posebej je predstavljena natančna kronologija njihovega delovanja, »zeitgeist«, ki jih umešča v takratni čas in širše družbeno dogajanje, ter plakati, »za katere lahko rečemo, da so umetniška dela«. Del plakatov v interaktivni verziji tudi oživi, za spletno aplikacijo ARLaibach pa so zaslužni DDTlab-RUK in srednješolci iz STPŠ Trbovlje. Vsako dekado so podčrtali še vizualno s fotografijami in avdiovizualno z videospoti skupine.

Na enem od panojev je izpisanih deset točk konventa, po katerih deluje estetika Laibach Kunst, na drugem so zbrani »šokantni« članki o »kontroverzni« zasedbi, na tretjem odzivi na njihove koncerte, tudi pozitivni.

»Če pogledamo zgodovino Laibach, so od državnega sovražnika št. 1 prišli do uvoznega in izvoznega artikla Slovenije. Sprožili so tudi veliko polemik o svojem umetniškem in političnem položaju zaradi specifične in brezkompromisne analize totalitarističnega sistema ter pojma svobode v kontekstu političnih režimov. Zaradi tega so imeli kar nekaj težav, veliko njihovih koncertov je bilo odpovedanih, prekinjenih.« Zato pa zemljevid na razstavi natančno beleži, v katerih državah vse in kolikokrat so nastopili – bilo je več kot tisoč koncertov –, delček razstave pa je posvečen Laibach in Trbovljam. Izšla je tudi publikacija LAIBACH 4 DEKADE.