Škarje so pripravljene za delo tehtale vsega 2,9 kg, imele so nastavljiv ročaj za več pozicij, bile so dobro uravnotežene, kar je še dodatno olajšalo delo in bi bilo mogoče tudi samo enoročno, če ne bi bilo posebnega dvojnega varovala, na ščitniku in ročaju, kot je pri vseh škarjah za živo mejo. Enostavno je bilo to orodje pisano na kožo uporabnika. To pa je politika, ki ji Stiga sledi že vrsto let pri vseh strojih in tudi pri baterijskih strojih za delo na vrtu, ki vsak dan postajajo bolj priljubljeni.

Uveljavljene znamke

Ob prihodu na trg je na baterijske stroje letela kritika zaradi visokih cen baterij, prednosti pa so ostale spregledane. Pa naj začnemo samo z manjšim vzdrževanjem, delovanjem ob bistveno manjšem hrupu, tudi manjši teži. Proizvajalci so obljubljali možnost uporabe več strojev in enega akumulatorja ter polnilnika; v začetku so bile to bolj obljube, danes pa je realnost.

Sta pa pri izdelavi teh strojev dva pristopa. Eden je, da so proizvajalci vrtalnikov in drugih obdelovalnih strojev razširili program tudi na različne škarje, trimerje, kosilnice in nekatere druge stroje, drugi pa je, da so proizvajalci strojev za delo na vrtu namesto električnega ali bencinskega pogona izbrali baterijskega. Kaj je boljše, je vprašanje, dejstvo pa je, da je bilo na trgu mogoče zaslediti nizkocenovne slabe izdelke, ki so metali slabo luč na baterijske stroje. Ko danes izbirate stroje ali znamko, se najprej odločite za uveljavljeno znamko, preverite želje in potrebe tudi za kasnejšo dodatno razširitev nabora strojev, nujno pa je tudi upoštevanje vaših želja in površin oziroma količine predvidenega dela, prav tako pa tudi način dela. Ali bo to občasno delo na vrtu ali na primer profesionalno. Vsekakor se orodja za občasno delo in orodja za profesionalno delo med seboj ne razlikujejo le po ceni, ampak v ogromno podrobnostih vse od teže naprej.

100, 500, 700, 900

Stigine novosti v baterijskem programu nam je predstavil Marko Šterbenc iz servisa in trgovine ter generalnega zastopnika programa Stiga v Sloveniji, Opara, s. p., Domžale. Stiga je imela v preteklosti baterijske stroje različnih voltaž, po novem pa prehajajo na 20 V v seriji 100 in 48 V v serijah 500, 700 in 900. V vseh štirih razredih bodo v asortimanu škarje za živo mejo, trimer za travo v razredu 100, v višjih pa tudi bočna kosa, kombinirana naprava s škarjami in višinskim obrezovalnikom ter puhalnik zraka. Novost naslednjega leta bodo tudi ročne kosilnice v vseh omenjenih programih oziroma razredih. Kosilnice v najmanjšem razredu bodo brez pogona, z ožjo širino košnje, v najvišjem razredu pa bo to kosilnica s pogonom, s širino košnje 48 cm, pobiranjem v koš, mulčenjem in stranskim izmetom. Kot zadnja novost, ki jo je treba omeniti, je tu še traktorska kosilnica (rider že obstaja) na električni pogon. Narejena je tako, da ima vsak nož svoj motor, tretji električni motor pa je namenjen pogonu kosilnice. O kosilnicah in tudi traktorju bomo več spregovorili v enem od naslednjih člankov.

Poglejmo Stigine novosti v baterijskem programu, s tem, da so bili nekateri stroji v razredu 500 v prodaji že letos in so naleteli na odličen odziv kupcev.

Privlačne cene strojev serije 100

Novost za občasnega uporabnika bo serija 100, ki bo delovala pri napetosti 20 V, na razpolago ob različnih polnilnikih pa bodo 2 in 4 Ah baterije. Orodja bodo, kot smo že omenili, škarje za živo mejo, trimer za travo, kombinirana naprava s škarjami in višinskim obrezovalnikom ter puhalnik zraka. Ta serija bo zelo zanimiva zaradi dostopnih cen. Kaj to pomeni, lahko predstavimo kar na kosilnici razreda 100. Cena najmanjše med modeli, to je COLLECTOR 132 AE K, naj bi bila pod 200 evri. Gre za majhno kosilnico s košem, brez pogona, ki se bo odrezala na majhnih vrtnih tratah, na primer v atrijih ali manjših vrtovih.

Naslednji sistemi 500, 700 in 900 delujejo z 48 V, na razpolago pa bodo 2, 4, 5 in 7,5 Ah baterije. V vseh razredih bodo na razpolago škarje za živo mejo, trimer za travo, bočna kosilnica, kombinirana naprava s škarjami in višinskim obrezovalnikom ter puhalnik zraka, v razredu 500 pa tudi ročna baterijska žaga. V vseh razredih so tudi kosilnice, s pogonom in brez, s košem in sistemom mulčenja. Vse 48 V baterije so med tremi razredi kompatibilne.

Za profesionalce in večje uporabnike

Razred 900 je namenjen profesionalnim uporabnikom oziroma tistim, ki imajo večje obdelovalne površine – vse od komunalnih delavcev naprej. Stroj se priključi na bateriji, shranjeni v zelo dobrem (glede oprtnic) nahrbtniku. Na stroj ni mogoče namestiti baterije, ampak morajo te biti shranjene v nahrbtniku. Je pa mogoča priključitev baterij v nahrbtniku na stroje v razredih 500 in 700, s tem, da se namesto baterije v stroj vstavi poseben vložek, stroj iz razreda 900 pa priklopi samo s kabelsko povezavo. Na ta način se poveča avtonomija stroja, poleg tega pa je tu še ena prednost. Udobje dela, saj je stroj kljub močnejšemu motorju le za 100 g težji od škarij v razredu 700, je pa treba odšteti težo baterije, ki bi sicer morala biti v samem stroju. To pa se pri večurnem delu krepko pozna.

Naj namenimo vsaj nekaj besed še varnosti, posebej pri višinskem obrezovalniku. Gre za zelo zanimiv in uporaben stroj za posebna dela, zaradi dolžine je ravnanje z njim razmeroma nerodno in tudi težko, tako da ob delu z njim nikar ne stojte na lestvi, prav tako pa v vaši bližini, v dosegu obrezovalnika, ne sme biti drugih oseb.

1500 do 2000 ciklov

Izberite sebi primeren razred, baterije in napetost ter potrebne stroje. Ob tem je nujno reči še nekaj besed o vzdrževanju. Baterijski stroji so odvisni od kakovosti baterij, njihovo delovanje pa od vzdrževanja, zelo pomembna je tudi celotna konstrukcija od uravnoteženja naprej in seveda celotna konstrukcija stroja, baterijski motor je namreč le pogon. V zadnjih letih lahko spremljamo, da je večina proizvajalcev obstala na 20 ali 48 V baterijah, vzrok tega pa je tudi cena, saj so baterije višje voltaže bistveno dražje, poleg tega pa tudi težje. Li-ionske zdržijo od 1500 do 2500 ciklov, kar je lahko dolga življenjska doba. Če pa je prišlo do globokega praznjenja baterije, na primer, da ste prazno baterijo po koncu sezone enostavno odložili v kot hladne in morda celo vlažne garaže, lahko pride do poškodb celic, akumulator pa deluje kot njegova najslabša celica in na koncu odpove cela baterija ali pa deluje le s tretjino moči. In to je prvo pravilo, ki ga morate upoštevati pri vseh baterijskih strojih. Pravilno vzdrževanje in predvsem hranjenje!

Miro Pucelj