Ampak to je kosilnica, namenjena profesionalnemu delu, riderji pa so izdelki, namenjeni širši uporabi, predvsem bolj zahtevnim kupcem in lastnikom večjih travnih površin okoli hiše. O riderju je smiselno začeti razmišljati že pri površini travnika, večji od 1500 ali 2000 kvadratnih metrov, in temeljni zahtevi, to je vedno urejeni in pokošeni površini.

Tokrat smo preizkusili Stigin rider Park compact 16 4 WD, ki nam ga je za preizkus posodil uvoznik programa Stiga Opara Darko, s.p., iz Domžal. Že v uvodu moramo posebej izpostaviti temeljno prednost tega stroja. Bistvo riderjev je sprednja kosilna enota, s katero lahko ob delu sežete pod grmovje ali drevesa ali druge ovire. Stigini riderji imajo kosilno enoto v primerjavi z drugimi bolj pomaknjeno naprej, kar pomeni dodatno prednost. Druga posebnost v primerjavi z drugimi riderji pa je sledenje zadnjih koles. Gre za to, da v zavoju zadnja kolesa, kljub zglobnemu načinu upravljanja, peljejo natančno po liniji prvih koles, kar izključuje možnosti zadevanja ob ovire. Pri nekaterih drugih riderjih gredo prva kolesa mimo ovire, v zavoju pa se zadnja zataknejo ob njo.

Različni modeli

Pojdimo po vrsti in poglejmo Stigine riderje. Slovenski zastopnik Opara Darko, s.p., iz Domžal ponuja na trgu šest različnih riderjev: Villa 14 HST, Park Compact 16 HST, PC 16 4 WD, Park Prestige 4 WD, Park Pro 20 4 WD in Park Pro 25 4 WD. HST pomeni pogon samo na zadnja kolesa, 4 WD pa pogon na vsa štiri kolesa. Park Compact je tako v obeh različicah. V primeru, da boste kosili povsem ravno površino, se lahko odločite za zadnji pogon, takoj ko pa imate na vašem zemljišču nagnjene predele ali če želite uporabljati različne priključke, na primer snežno desko, se odločite za štiripogonsko različico, ki zagotavlja odličen oprijem tudi na bolj nagnjenih zemljiščih. Razlika v ceni med enim in drugim pogonom je približno 1000 evrov, je pa to pri riderju dobra naložba.

stiga1.jpg

Oba riderja sta opremljena s hidrostatičnim menjalnikom, ki omogoča brezstopenjsko nastavljanje prestavnega razmerja naprej in nazaj. Pri HST je za lažje zavijanje zadnja os opremljena z diferencialom, prenos pogona do sprednjih priključkov pa poteka pri obeh različicah prek pogonskih jermenov.
Pri pogonu 4 WD je zanimivo to, da se moč motorja na kolesa prenaša hidravlično. Motor poganja oljno črpalko, ki potem črpa olje skozi pogona zadnje in sprednje osi, ki sta vezani zaporedno in se vrtita z enako hitrostjo. Obe gredi sta za lažje zavijanje opremljeni še z diferencialom. Sistem je enostaven za vzdrževanje in je trajen. Stroj je opremljen s 500 ccm motorjem Briggs & Stration s 15,5 konjske sile (10 kW).

Sistem košnje

Spust kosilne enote in vklop nožev sta ločena. Kosilno enoto spustimo z nožnim pedalom med zavoro (levo) in pedalom za naprej in nazaj (desno, gledano od zadaj, ko pritisnete pedal naprej, se stroj giblje naprej, ko ga pritisnete s peto, gre vzvratno), vklopimo pa jo s posebno ročico desno pod sedežem. Ta je velika in je nekontroliran vklop nemogoč. Višino košnje se nastavlja na kosilni enoti in je treba stopiti s stroja. Varnostni mehanizmi delujejo optimalno in predvidijo vse možnosti, kar pomeni, da ne morete zagnati motorja ob spuščeni in vklopljeni kosilni enoti, da se v primeru, da popusti pritisk na sedežu ob košnji, motor avtomatično ustavi.

stiga2.jpg

Če želite stopiti s stroja, morate rider zavreti z ročno zavoro (sistem blokade nožne zavore, ki ni najbolj praktičen sistem) in izklopiti kosilno enoto. Kupec se lahko odloči za kosišče širine 95 ali 105 cm, stroj pa je dovolj močan za obe širini in bi zmogel tudi širšo. Kosišče ima dva noža, ki sta sinhronizirana in nasproti vrteča, kar zagotavlja še boljše mulčenje. To je videti na prvi pogled povsem enostavno, vendar še zdaleč ni in uspešnost sistema govori o kvaliteti Stiginih inženirjev. Posebnost nožev so zamenljive konice, kar je posebno dobrodošlo in priročno, če ob delu morda zadenete kakšen kamen ali kak drug predmet.

Servisni položaj

Prednost riderjev je enostavnost servisnega položaja. Če imate na primer traktorsko kosilnico, boste za odstranitev kosišča potrebovali kar nekaj časa, tako da se tega lotevajo le redki, posledično pa to pomeni slabše vzdrževanje tudi v smislu ostrenja nožev. Pri riderju je treba najprej sprostiti jermen in odstraniti lahko dostopna varnostna zatiča na obeh straneh, potem pa se kosišče enostavno s potegom proti sebi dvigne. To je praktično tudi v primeru transporta, če nimamo dovolj prostora v prikolici ali kombiju, poleg tega pa lahko na servis in brušenje nožev odpeljete samo kosišče. Hitre spojke na sprednjih kolesih so univerzalne za vse priključke in zelo praktične.

stiga3.jpg

Pri kosišču moramo povedati še to, da deluje v sistemu mulčenja, ki zahteva relativno redno košnjo. Če trava zraste previsoko, je tukaj še vedno možnost z zadnjim izmetom, ko se preprosto odstrani ovira na zadnji strani kosišča. Učinkovitost košnje je optimalna, vsekakor pa priporočamo redno košenje, se pravi vsega nekaj centimetrov trave. Ta se dobesedno zdrobi in razporedi po vsej površini, tako da se uporabnik celo vpraša, kam je izginila pokošena trava. Če pa je je preveč, je je pač preveč.

Za vse generacije

Rider je zagotovilo za lepo pokošeno travo. Velike površine lahko hitro obvladate, saj je delovna hitrost do 9 km/h. Ampak tudi ta hitrost je relativna. Stigin rider ima dobro vzmetenje, dokaj veliko medosno razdaljo in velika kolesa, kar omogoča hitro košenje tudi na nekoliko manj ravni podlagi. Predvsem pa košnja z riderjem ni naporna, ampak je en sam užitek, s pogonom na vsa štiri kolesa pa tudi na vseh terenih, čeprav Stiga dovoljuje košnjo po nagibih do 10 stopinj, vendar pa v prospektu ne obrazložijo, ali mislijo s tem pogon na zadnja kolesa ali na vse štiri. Iz praktičnega preizkusa pa vam lahko povemo, da priporočilo 10 stopinj vsekakor velja za raiderje s pogonom na zadnja kolesa, medtem ko je pri štirikolesnem pogonu tudi na bolj strmih terenih vožnja povsem enostavna in tudi varna, pretiravati pa vseeno ni treba.

In morda še to: praviloma se dogaja, da glave družine ne dovolimo damam in otrokom, da bi kosili travo z riderjem. Dekle na fotografijah pa je, kot vidite, brez težav obvladalo vse načine dela. Tako da če boste kupili rider, tudi vaši otroci ne bodo imeli izgovora, da je to za njih preveč tehnično zahtevno. Ker je rider v celotni osnovi preprost za uporabo in prijazen do uporabnika. Da o kakovosti košnje niti ne govorimo.