Jasno, vsak avtomobil ima za seboj neko zgodbo, a omenjena primerka sta z marsikaterega vidika še posebno zanimiva. ASX je štirikolesnik, ki je na cestah v isti generaciji, resda z vmesnimi številnimi prenovami, zadnje je bil deležen prav lani, že od leta 2010. Ravno omenjena zadnja prenova ga je pomladila do te mere, da bo na trgu lahko vztrajal še nekaj časa, je pa podrobnejše spoznavanje hitro potrdilo, da se toliko let v popolnosti ne da skriti. Posebnost testne mazde CX-30, ki je na trg kot popolnoma nov avtomobil enako zapeljala lani, pa je prav tako povezana s črko x. Ki tudi nakazuje na križanje. Njen motor se namreč imenuje skyactiv X in pri delovanju, čeprav ga poganja bencinsko gorivo, križa in združuje najboljše lastnosti tako bencinskega kot dizelskega motorja. V teoriji to pomeni, da je Mazdi uspelo doseči, da motor brez prekinitve preklaplja med običajnim vžigom z vžigalno svečko in kompresijskim vžigom, ob tem pa se v skyactiv X križajo še druge dobre strani obeh svetov, kot so varčna poraba, velik navor in hiter odziv dizelskih ter dobro čiščenje izpušnih plinov, manjše ogrevanje in velika moč bencinskih motorjev. V praksi sicer vsega ne dosega popolnoma, a če govorimo o kompromisu, gre za odličnega. Predvsem pa se je ta 2-litrski motor s 132 kilovati (180 konji) pri CX-30 izkazal kot dovolj odziven (8,5 sekunde do stotice) pri nizkih in predvsem visokih obratih (morda ga malce »zmanjka« vmes), kot tih in uglajen, zato je v kombinaciji s 6-stopenjskim ročnim menjalnikom zagotavljal izredno udobno vožnjo in še nadgradil sicer tako in tako odlične vozne lastnosti tega avtomobila. Pa še varčen je bil, saj nam je na 100 kilometrov vožnje porabil 6,9 litra bencina, za nameček pa pri Mazdi trdijo, da je ena od lastnosti tega motorja tudi, da sčasoma, ko se »uteče«, porabi še (občutno) manj.

Tekmec je po tej plati za njim kar občutno zaostajal. Njegov 2-litrski turbobencinar s 110 kilovati (150 KM) moči je bil v kombinaciji z brezstopenjskim samodejnim menjalnikom glasen, sploh ob odločnejšem pritisku stopalke za plin se je »zaganjal« in prav neprijetno tulil, zgodilo pa se je bolj malo. To ne nazadnje potrdi bistveno višja številka pri pospešku do stotice (12,2 sekunde), ob tem pa je bil še precej potraten (na testu nam je porabil 9,1 litra bencina na 100 kilometrov). Prav tako je bil ASX daleč od tekmeca tudi glede domala vseh drugih lastnosti, povezanih z vožnjo. Njegov volanski mehanizem je bistveno bolj »mlahav«, voznik zaradi malce nenavadnega položaja volanskega obroča precej težje najde optimalno pozicijo, med ovinki je manj zanesljiv, na dolgih vožnjah pa precej manj udoben. V ASX smo se tako bolje kot v CX-30 počutili edinole na slabših, makadamskih cestah, ki jim je podvozje bolj prilagojeno, prav tako mu prav pride višja oddaljenost od tal (20,5 : 17 centimetrov), za nameček pa je bil testni primerek v nasprotju s tekmecem opremljen s štirikolesnim pogonom.

Precejšnja razlika med avtomobiloma je bila v korist mazde opazna tudi pri voznikovem delovnem okolju. Ta je namreč pri CX-30 na stopnji premijskih znamk ali celo nad nekaterimi izmed njih. To se čuti že dobesedno ob pritisku slehernega gumba ali stikala, pohvalimo lahko tudi velik vrtljiv gumb za upravljanje nastavitev in infozabavnega sistema, pa tudi slednjega nasploh. Materiali so ob tem mehki, kakovostni in prijetni, prednja sedeža pa zelo udobna. Pri mitsubishiju se medtem vidi, da je bil deležen prenove, a je vse skupaj daleč od mazdine ravni. Velik zaslon na dotik je sicer zgledno odziven, a ob svetlem dnevu ali sončni svetlobi slabo viden in včasih preveč »bleščeč«, medtem ko prednja sedeža nista slaba, a vseeno manj udobna od mazdinih. Ima pa dva centimetra krajši ASX (4,37:4,39 metra) nekaj več prostora na zadnji klopi, predvsem za glavo, medtem ko so prtljažni litri spet na strani CX-30 (430:406).

Ceni na ceniku razkrijeta, da testni ASX s precej bogato opremo intense+ GT stane 25.990 evrov (na kar ponujajo še 2000 evrov popusta), CX-30 z GT plus pa 27.790. Pri čemer je res, da pri prvem dobite tudi 4-kolesni pogon in samodejni menjalnik, a bi se slednjemu celo raje odpovedali. Več pa v sklepu.