Po prvomajskih praznikih se misli večine, ki načrtujejo naslednji dopust, usmerijo proti poletju, ko bo veliko ljudi na oddih znova potovalo v bolj oddaljene kraje, dosegljive le z letalom. A še preden se vkrcamo na jeklene ptice, je težava marsikoga, kako sploh priti do letališča, s katerega bomo poleteli proti končnemu cilju. Ali pa je vsaj bila, saj so mimo časi, ko je bil do bližnjih in malo manj bližnjih letališč praktično edini priročen način prevoza z lastnim vozilom, kar je imelo za posledico plačevanje visokih cen parkiranja.

Ogromno ljudi na dopust še vedno potuje z našega največjega letališča Brnik, pri katerem pravijo, da je njihova cestna povezava dobra. Po besedah Jureta Murka, strokovnega sodelavca za komuniciranje, veliko potnikov poleg osebnega prevoza, taksi služb in specializiranih prevoznikov uporablja tudi vozila rent-a-car ali storitev souporabe električnih vozil avant2go, kar zadeva javni prevoz, pa ima ljubljansko letališče dobre avtobusne povezave z bližnjima mestoma, Ljubljano in Kranjem, manjši avtobusi in kombiji ga povezujejo tudi z Bledom, Bohinjem in Kranjsko Goro, letališče pa ima tudi neposredno avtobusno povezavo s Celovcem. Tako je jasno, da manjka le – železnica. Od nas bližnjih jo denimo dobiva tržaško letališče. »Vsaka pridobitev na področju prometne infrastrukture pomeni priložnost za razvoj tako letališča kot tudi prometnih tokov in gospodarstva na splošno – nova obvozna cesta mimo ljubljanskega letališča, odprta januarja, je vsekakor korak v to smer. Glede železniške povezave menimo, da bi ta bistveno izboljšala povezave, zato obžalujemo, da je izpadla iz pred kratkim sprejetega državnega prostorskega načrta. Upamo pa, da se bo v prihodnosti to spremenilo,« je dodal Murko.

Večji razpon, nižja cena

Ko smo omenili specializirane prevoznike, je prvi, na katerega pomislimo, podjetje GoOpti. Njegova zgodba se je začela leta 2011, ko so imeli le dve vozili in tri povezave, v sedmih letih pa so zrasli v mednarodno podjetje, ki ima v sistemu več kot 800 vozil, deluje v osmih državah in ponuja več kot 140 povezav. »Naš cilj je, da prevoznikom zagotovimo potnike, potnikom pa učinkovit prevoz do letališča. Naša prednost je, da s sodobno tehnologijo optimiziramo organizacijo prevoza in tako zagotovimo tudi najugodnejšo ceno. Sicer ostajajo določene točke pobiranja, kot so recimo glavna avtobusna postaja, Dolgi most in podobno, vendar je prevoz vselej treba rezervirati vnaprej prek naše spletne strani ali mobilne aplikacije. Pobiranje na kraju samem brez rezervacije ni mogoče ravno zato, ker pri organizaciji prevozov upoštevamo optimizacijo prostora in s tem zagotavljamo ugodno ceno. Vsekakor je ena od naših prednosti tudi ta, da omogočamo pobiranje na domu oziroma na izbranem naslovu,« nam je povedal direktor podjetja GoOpti Marko Guček in dodal, da se tak način prevoza izplača vsem tistim, ki imajo radi brezskrbno in udobno vožnjo do letališča, pri čemer je v nekaterih primerih cena lahko celo ugodnejša od javnega prevoza, udobje v vozilih pa neprimerljivo večje.

GoOptijev sistem deluje na podlagi dinamičnega cenovnega modela. Cena prevoza je odvisna od verjetnosti, da se bo vozilo napolnilo, zato se tudi priporoča, da se rezervacije opravijo čim prej. Pri rezervaciji prevoza sistem ponudi različne cenovne opcije, ki so vezane na časovni razpon. Najugodnejša cena je tista, pri kateri je časovni razpon do ure odhoda največji, najvišja pa tista, kjer je ura odhoda fiksno določena. »To pomeni naslednje: če potnik iz Ljubljane denimo zapiše, da želi biti na beneškem letališču Marco Polo ob 11. uri, mu sistem ponudi opcijo s časovnim oknom, ki predvideva odhod med 5. in 8. uro za ceno 17 evrov, opcijo s časovnim oknom od 6. do 8. ure za ceno 23 evrov, opcijo s časovnim oknom med 7. in 8. uro za 28 evrov ali pa fiksno uro odhoda ob 8. uri za 39 evrov. Točno uro odhoda potniku sporočimo dan pred odhodom po elektronski pošti in sporočilu SMS,« je razložil Guček in dodal, da sodelujejo le s profesionalnimi transportnimi podjetji (trenutno jih je v sistem vključenih 90) ter imajo uveljavljene lastne standarde kakovosti in varnosti, ki so v mnogih vidikih višji in strožji od postopkov, ki jih predpisuje zakonodaja. »Vsi prevozniki in vozniki, ki so pogodbeno zavezani z nami, so zavezani k standardu varnosti, ki ga sprejmejo za vsako vožnjo. Standard zahteva, da na vožnjo pridejo psihično in fizično pripravljeni, kar pomeni, da si pred tem zagotovijo dovolj spanca in počitka. Prav tako morajo pri vsaki vožnji zagotoviti ustrezno število postankov in počitkov. Voznik pred vsako vožnjo potrdi, da je dovolj spočit in pripravljen na vožnjo. V nasprotnem primeru lahko vožnjo kadar koli odkloni, ne da bi tvegal sankcije.«

Do vseh evropskih letališč

Seveda GoOpti ni edini ponudnik tovrstnih storitev. Eden večjih je denimo tudi iGOline, ki deluje po podobnem sistemu. »Naša spletna stran omogoča osebi ali skupini oseb, da vnesejo podatke, na kateri dan in ob kateri uri potrebujejo prevoz, ter izberejo želeno destinacijo. Po izpolnitvi specifikacije povpraševanja je to posredovano v naš logistični center, kjer zaposleni sestavijo ponudbo, ki se jo, kolikor je le mogoče, prilagodi ali popolnoma uskladi s povpraševanjem. Po dokončni potrditvi ali po poravnanem predračunu se rezervacija vnese v sistem, kjer skrbno beležimo zasedenost voženj,« nam je pojasnil koordinator prevozov Sladjan Jović, ki dodaja, da je pri njihovem prevozu sicer dobrodošel kdor koli, ki ga potrebuje, vendar imajo prednost tisti, ki so ga predhodno rezervirali.

Tudi pri iGOline omogočajo prevoz do katerega koli letališča v Evropi, najpogosteje do dunajskega, sledijo pa italijanska (Treviso, Marco Polo, Bergamo, Malpensa) in tudi prevozi do letališč v Münchnu in Zagrebu, pri čemer je pobiranje mogoče iz katerega koli mesta v Sloveniji. »Največ povpraševanj prejmemo od posameznikov, torej rezervacij za eno osebo. Imamo veliko skupino rednih strank, ki potujejo vsak teden ali celo večkrat na teden. Te se redno obračajo na nas zato, ker vedo, da se lahko zanesejo na točnost odhodov naših vozil, in ko jim potrdimo rezervacijo, ne čutijo skrbi zaradi morebitne odpovedi ali kakšnih negativnih primerov. V redkih primerih, ko pride do manjših časovnih odstopanj, je to le zaradi izjemnih vremenskih razmer ali ko potnikom premaknejo let, saj svojih strank ne puščamo na cedilu in jih, če je le mogoče, tudi počakamo,« je dodal Jović.