»To je, kot bi starše vprašali, katerega od svojih otrok imajo najraje,« se je ob vprašanju o najljubšem letniku namuznil, a vendarle nasmehnil piarovsko spretni Charlie Matthews, predstavnik vinske blagovne znamke Opus One, ko smo ob spremljavi kulinaričnih presežkov restavracije Danilo iz Reteč pri Škofji Loki z vso previdnostjo srkali različne letnike znamenitega kalifornijskega vina, ustvarjenega po bordojski tradiciji.

Slavno vino, ki po francoskih recepturah nastaja na kalifornijskih vinogradih doline Napa, omenili pa so ga tudi v hollywoodskem legendarnem, na vino osredotočenem filmu Stranpota, sta si pred skoraj petdesetimi leti zamislila vsak po svoje znamenita vinarja iz Kalifornije oziroma francoskega Bordeauxa. To sta bila Robert Mondavi, sicer sin italijanskih priseljencev, ki je s svojo podjetniško spretnostjo po drugi svetovni vojni kalifornijska vina in vinorodno Napo postavil na svetovni zemljevid vinarstva, in baron Philippe de Rothschild, francoski potomec tiste veje slavne judovske bankirske rodbine, ki se je v Bordeauxu uveljavila z vinogradništvom. Plemeniti Rothschild je bil poleg vinarstva v mladih letih še slavni avtomobilski dirkač, sicer pa tudi scenarist, gledališki režiser in na sploh ljubitelj uživaških plati življenja. Gospoda sta se o sodelovanju dogovorila med sestankom na Havajih, načrt pa je bil preprost: v ekskluzivni novi znamki rdečega vina bi se harmonično spajali bordojska tradicija in sodobni kalifornijski prijemi. Oba sta bila velika ljubitelja klasične glasbe, zato sta se strinjala, naj njuno vino nosi ime po glasbeni stvaritvi. Letnik 1980 je bil premierni in v svojo mojstrsko, v francoskih hrastovih sodih tenkočutno starano mešanico, v kateri močno prevladuje sorta cabernet sauvignon, sicer pa tudi merlot, cabernet franc, malbec in petit verdot, sta že takrat verjela in buteljkam postavila tudi neobičajno visoko ceno. Medtem ko ste v tistih časih za najdražje buteljke vina iz Nape odšteli okoli petindvajset dolarjev, se je Opus One bohotil z vrtoglavo ceno petdesetih dolarjev.

Zvezdniški letnik razprodali v hipu

Danes je cena za nekaj sto odstotkov višja, izdelajo pa okoli 250.000 steklenic letno. Polovico obdržijo v ZDA, ostala zaloga odpotuje v Evropo in Azijo. Pridejo samo v kraje z razvito kulinarično tradicijo, so poudarili in zato si lahko štejemo v čast, da ga odslej uvažamo tudi pri nas. Za to je poskrbel trenutno najpomembnejši domači uvoznik Gašpar Čarman iz eVina, sicer tudi lastnik restavracije Danilo, kjer so poskrbeli za ekskluzivno druženje in predstavitev najboljših letnikov.  Slovenskim kupcem je v spletni trgovini trenutno na voljo Opus One iz leta 2014, slavnejši predhodnik iz leta 2013 (tudi sicer vremensko ugodni letini za celotno regijo), pa je bil razprodan v hipu. Spoštovani ameriški vinski kritik James Suckling ga je pred dvema letoma namreč razglasil za vino leta in ob tem zapisal, da so se tradicionalno močna in bogata vina Nape končno pričela spogledovati s svežino in sadnimi okusi Bordeauxa. To pa je tudi smisel kalifornijsko-bordojske naveze.