Poleg Madžarov in Kitajcev se za gradnjo drugega tira oziroma za sodelovanje pri projektu zanimajo tudi Rusi. V torek so predstavniki Ruskih državnih železnic (RDŽ) obiskali ministrstvo za infrastrukturo in »imeli pogovor, povezan z njihovimi interesi pri uresničitvi projekta nove železniške povezave Divača–Koper«, so naše informacije potrdili na ministrstvu. Rusi so bili v ponedeljek tudi na koprski občini, je potrdil koprski župan Boris Popovič.

Zgolj vohljanje

»Namen sestanka je bila seznanitev s projektom drugega tira. Slovenska stran je ruskim predstavnikom povedala, da je tehnično projekt pripravljen za izvedbo, umeščen v prostor, pridobljeno je gradbeno dovoljenje, intenzivno pa se dogovarjamo o zagotovitvi finančnih virov,« so sporočili iz ministrstva. Ruski delegaciji so jasno povedali tudi, da finančna konstrukcija, ko bo sestavljena, ne bo bremenila deficita države in povečevala javnega dolga.

O tem, pod kakšnimi pogoji bi bili Rusi pripravljeni sodelovati oziroma ali je na mizi ponudba za kreditiranje in sodelovanje zgolj pri financiranju projekta ali se zanimajo za strateški vstop v družbo 2TDK in za sodelovanje pri izvedbi, je še prezgodaj govoriti, pravijo na ministrstvu. »Sestanek je bil zgolj informativen. Predstavnike Ruskih železnic smo seznanili s stanjem projekta, oni pa se bodo o sodelovanju še odločili,« so povedali na infrastrukturnem ministrstvu dan po sestanku. Po naših informacijah pa Rusi za zdaj res niso postavili nobenega pogoja.

Ministra za infrastrukturo Petra Gašperšiča sicer na sestanku ni bilo, ker je bil službeno v tujini, zato je rusko delegacijo sprejel minister za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravko Počivalšek. A niti on na pogovorih ni konstruktivno sodeloval, temveč je le sprejel predstavnike RDŽ, nato pa se po vljudnostih uvodnih nagovorih opravičil in odšel. Je pa potrdil, da na sestanku (še) niso govorili o konkretnih zavezah ali pogojih. Z rusko delegacijo, ki jo je vodil namestnik predsednika uprave holdinga RŽD Večeslav Pavlovski, sodeloval pa je tudi veleposlanik Ruske federacije v Sloveniji Zavgajev Doku Gapurovič, so se pogovarjali državni sekretar na ministrstvu za infrastrukturo Klemen Grebenšek in predstavniki projektnega podjetja 2TDK.

Koprski župan Boris Popovič, ki je rusko delegacijo sprejel, je potrdil, da so Rusi predvsem zbirali informacije o drugem tiru. »Očitno imajo denar, znanje in tehnologijo, žal pa mi še ne vemo, kaj sploh hočemo,« pravi Popovič in dodaja, da se pri tako visoki ceni investicije za drugi tir vztraja zato, da se ta ne bi zgradil in bi se Luka Koper prodala. Potem ko je revizija pokazala, da gradnje ni mogoče bistveno poceniti, se zdaj odgovorni na ministrstvu odločajo, kako prilagoditi projekt. Največ bi prihranili, če bi zgradili le tovorni tir, ne pa tudi potniškega, kar pa ni nujno dobra rešitev.

Rusi na obisku že novembra lani

Po naših informacijah pa je za take projekte načeloma značilno, da tujci – v tem primeru Rusi – ponudijo pomoč pri financiranju, torej možnost najema kreditov. Tako njim kot tudi Kitajski, ki je prav tako ponujala financiranje projekta prek svojih državnih bank, se to splača predvsem zaradi zelo visokih kreditnih obresti.

Takšno kreditiranje je po drugi strani zanimivo predvsem za države v razvoju, ki nimajo dostopa do ugodnega kreditiranja oziroma drugih finančnih virov, za države članice Evropske unije pa je najcenejše in najugodnejše kreditiranje prek Evropske investicijske banke.

Tokrat sicer ni prvič, da so se predstavniki ruskih železnic oglasili v Sloveniji in se zanimali za sodelovanje pri projektu drugega tira. Že novembra lani so obiskali Slovenske železnice. »Pogovarjali smo se predvsem o operativnem sodelovanju med podjetjema,« je povedal direktor družbe Dušan Mes.

»Spraševali so tudi o drugem tiru, a smo jim povedali, da nismo pravi naslov, in jih usmerili na ministrstvo,« je dodal Mes. Tedaj so se prvič napotili na ministrstvo za infrastrukturo.