»Če se v Netu prijaviš v bazo kadilcev, dobiš zapestnico, s katero greš lahko na Škisovo tržnico brezplačno in imaš vstop v VIP-ložo, kjer dobiš še darilo,« tako je od navdušenja kipela ena od mladih kadilk, ki ji je ta razvada prinesla posebne ugodnosti na največji študentski prireditvi pri nas, Škisovi tržnici.

»Protitobačna zakonodaja jasno sporoča, da se tobačnih izdelkov ne sme promovirati. Četudi se tobačna podjetja na prefinjen način skušajo izogniti tej dikciji, je še vedno njihov končni cilj povečevanje prodaje tobačnih izdelkov, v dotičnem primeru med mlajšo populacijo,« je prepričan Jan Peloza iz mladinske zveze Brez izgovora, ki opozarja, da je tovrstno novačenje mladih kadilcev nezakonito in seveda tudi moralno sporno.

Mladi kadilci niso kralji!

»Tobačna industrija se zaveda, da začnejo kaditi večinoma otroci in mladoletniki ter le redki po 25. letu,« opozarja Helena Koprivnikar z Nacionalnega inštituta za javno zdravje. Zato tobačna podjetja namenijo precej sredstev razvoju in izvedbi marketinških pristopov za pridobivanje novih kadilcev med mladimi.

Promocijski prostor Phillip Morrisa na prireditvi za mlade, Škisovi tržnici, ki so ga opremili s sloganom »Ti si kralj«, so pod drobnogled vzeli tudi tržni inšpektorji, ki pa postopka nadzora še niso končali. Peloza opozarja tudi na t. i. glamurizacijo kajenja. »Slogan Ti si kralj sporoča mladim kadilcem, da so boljši od tistih, ki ne kadijo,« je prepričan. Opozarja še, da se zaradi nizkih glob za kršitve protitobačne zakonodaje tobačnim podjetjem še vedno bolj izplača plačevati globe, kot da bi sporno prakso promoviranja ukinili.

Nova zakonodaja bi jih privila drugače

Predlog novega protitobačnega zakona, ki ga je pripravilo ministrstvo za zdravje in je v fazi medresorskega usklajevanja, predvideva med drugim uvedbo licenc za prodajo cigaret. »Če bi ugotovili, da nekdo vztrajno krši zakone – denimo z oglaševanjem ali promoviranjem – bi se mu namesto denarne kazni izrekla (začasna) prepoved prodaje tobačnih izdelkov,« pojasnjuje mladi aktivist. Takšno sankcioniranje bi razmere po njegovem bolje uredilo.

Organizatorji Škisove tržnice, Zveza Škis, pa bojda niso vedeli, da je promocija tobačnih izdelkov nezakonita. Na vrsto naših vprašanj so odgovorili le, da svoje aktivnosti »izvajajo skladno z veljavnimi lokalnimi zakoni in predpisi«.

Peloza se zaveda, da študentske organizacije za svoje dogodke težko dobijo potrebna finančna sredstva, kar na žalost s pridom izkorišča tudi tobačna industrija. Rešitev za financiranje dogodkov za mlade, kot je Škisova tržnica, pa prinaša tudi novi protitobačni zakonodajni predlog, po katerem bi se trošarine od tobačnih izdelkov zbirale za namene preventive in financiranja tudi takšnih združevanj mladih.