Državljan Kane v režiji Orsona Wellesa je dobil oskarja za izvirni scenarij, Vrtoglavica v režiji Alfreda Hitchcocka pa nič. Nič. Najboljša filma vseh časov sta izgubila proti filmoma Kako zelena je moja dolina v režiji Johna Forda in Gigi Vincenteja Minnellija. Skoraj nihče iz širšega občestva se ne bo spomnil zadnjih dveh, vsi pa bodo, tudi če jih boste zbudili iz spanja, vedeli za prva dva. Ki so ju morda videli enkrat, dvakrat ali celo večkrat, zadnja dva pa največ enkrat, marsikdo nobenkrat.

Največji poraženec je Scorsese

Takšnih, morda ne ravno tako razvpitih primerov v zgodovini oskarjev ni malo. Za oskarja za najboljši film niso bili nominirani ali pa ga niso dobili, tudi če so bili nominirani, ne Sijanje Stanleyja Kubricka, prav tako ne Iztrebljevalec Ridleyja Scotta, enako ne Wellesovi Veličastni Ambersonovi in Hitchcockov Psiho, še manj Barva škrlata Stevena Spielberga, ki je po 11 nominacijah za oskarja s podelitve odšla z dolgim nosom, ne Chinatown Romana Polanskega, da o filmih Martina Scorseseja sploh ne govorimo. Pa bomo. Ker je, če ne drugega, Scorsese zmagovalec med poraženci. Sploh če vemo, kolikokrat in proti komu je izgubil. S Taksistom proti Rockyju Johna G. Avildsena, z Razjarjenim bikom proti Navadnim ljudem Roberta Redforda, z Dobrimi fanti pa proti Pleše z volkovi Kevina Costnerja, če pogledamo samo najbolj žalostne primere.

Scorsese se je leta 2006 naposled potolažil z oskarjem za režijo za film Dvojna igra, čeprav kot remake južnokorejskega hita ne velja ravno za njegov režiserski vrhunec, Ridley Scott pa na svojega še vedno čaka. In bo čakal tudi po nedeljski podelitvi, saj je daleč od tega, da bi bil z Marsovcem največji letošnji favorit. To mesto, zdaj je že jasno, pripada Povratniku Alejandra Gonzáleza Iñárrituja, ki mu je (in njegovi ekipi, seveda) oskarja za režijo in film ter izvirni scenarij in fotografijo prinesel že lanski Birdman. Če bo v nedeljo oskarja za najboljši film in režijo spet prejel njegov film, se bo prvič v zgodovini podelitve oskarjev zgodilo, da bo nagrado v dveh zaporednih letih prejel film istega režiserja.

Favorizirani in diskriminirani

Velikemu favoritu, ki bo z oskarjem za igro končno osrečil Leonarda DiCapria, nagrado za režijo lahko spodnese le poklon raziskovalnemu novinarstvu v režiji Toma McCarthyja V žarišču, če je ne bo dobil, pa se bo McCarthy zagotovo tolažil vsaj z oskarjem za izvirni scenarij. Preostalih šest nominirancev za najboljši film, vsaj kar zadeva glavni dve kategoriji, caplja tako za prvim kot drugim. Brooklyn nima možnosti v tako rekoč nobeni od kategorij, Soba bo morda prinesla nagrado za glavno žensko vlogo Brie Larson, čeprav bi jo marsikdo raje namenil Charlotte Rampling za vlogo v zakonski drami 45 let. Pobesneli Max: Cesta besa se bo morebiti tolažil z oskarjem v kateri od tehničnih kategorij, Vrvež v moji glavi bo s podelitve odšel z oskarjem za najboljši animirani celovečerec, Velika poteza pa z oskarjem za prirejeni scenarij. In kaj bo ostalo Marsovcu Ridleyja Scotta in Mostu vohunov Stevena Spielberga? Bolj malo.

Kipci za najboljše so v preteklosti marsikdaj šli v napačne roke, je pa Scorseseja, Wellesa, Hitchcocka in druge velike zagotovo nagradil preizkus časa. In s tem – upanjem, da se jih bomo spomnili tudi čez deset, dvajset in več let – se lahko tolažijo tudi vsi letošnji nominiranci. Predvsem moški, seveda, saj je prostora za ženske režiserke bolj malo. Tako je vsaj pokazala raziskava na temo raznolikosti v hollywoodski filmski industriji, ki so jo opravili na novinarski fakulteti v južni Kaliforniji. Njeni rezultati so malodane šokantni. Med filmskimi režiserji so zgolj trije odstotki žensk, le dva odstotka likov z dialogi pa je bilo v 414 filmih, posnetih med septembrom 2014 in avgustom 2015, lezbijk, gejev ali biseksualcev. To pa še ni vse. Več kot polovica filmov v scenarij ni vključila niti enega lika drugačne polti, čeprav je nebele kar 37 odstotkov Amerike, samo dva filma od 414 pa sta režirali temnopolti režiserki, in sicer Ava Duvernay film Selma in Amma Asante film Belle.

Za 230 tisočakov daril na nominirano glavo

Je pa vsem po vrsti lahko v tolažbo vsaj to, da, ko govorimo o oskarjih, ne diskriminirajo pri podjetju Distinctive Assets. Marketinško podjetje iz Los Angelesa, ki pripravlja vrečke z darili za vse oskarjevske nominirance pod tolažilnim imenom Vsi so zmagovalci, je bilo letos radodarno bolj kot kadar koli prej. Vanjo so, čeprav akademija, ki podeljuje oskarje, darilnih vrečk ne podpira in je proti podjetju že vložila tožbo, pospravili za 232.000 dolarjev presenečenj. Torej za 40 odstotkov več kot lani, ko so bile vrečke vredne 160.000 dolarjev. Nominiranci, in to vsi po vrsti, bodo v njih med drugim našli desetdnevno VIP-potovanje v Izrael v vrednosti 55.000 dolarjev, 15-dnevni pohodniški izlet po Japonski (54.000 dolarjev), namestitve v različnih luksuznih hotelih od Italije do Kalifornije, luksuzne posladke ter fitnes vadbe in lepotne tretmaje, med katerimi je tudi vampirski lifting za 1900 dolarjev, pa tudi takšne čudaškosti, kot je toaletni papir za 275 dolarjev. Za hollywoodske zadnjice le najboljše...