Odločitev arbitražnega sodišča na Dunaju naj bi razrešila spor med družbama Slovenske železnice in TriGranit, ki sta leta 2007 sklenili pogodbo o skupnem vlaganju v projekt Emonika, v okviru katerega naj bi bil zgrajen tudi nov potniški center. Če so na Slovenskih železnicah napovedi o prihodnosti tega projekta sprva obljubljali po zaključku arbitraže, pa zdaj pravijo, da je v tem trenutku prezgodaj kar koli napovedovati. Prav tako javnost puščajo brez odgovorov, kaj natančno so arbitri na Dunaju sploh razsodili. Zato smo Slovenske železnice, ki so last države, zaprosili za vpogled v sodbo arbitražnega sodišča, a za zdaj še čakamo na potrditev vpogleda.

TriGranit dodatnih pojasnil ne daje

S konkretnimi informacijami so skopi tudi v madžarsko-kanadski družbi TriGranit, ki je sprožila arbitražni postopek, ko je lani vložila zahtevo za razdrtje pogodbe. V izjavi za javnost so na kratko pokomentirali, da je »nedavna odločitev arbitražnega sodišča na Dunaju odpravila pravno negotovost glede Emonike, zaradi katere je bil odložen začetek projekta, ki bi bil sicer v najboljšem interesu vseh vpletenih strani. Ob upoštevanju novih razmer na trgu bo zdaj treba vnovič preučiti podrobnosti o nadaljnjem poteku. V ta namen se bo TriGranit pogajal s Slovenskimi železnicami.« Katera pravna negotovost je bila odpravljena, na TriGranitu niso povedali, saj so dejali, da nam dodatnih pojasnil ne nameravajo dajati.

Skopi so bili tudi s pojasnili o svojem in odškodninskem zahtevku Slovenskih železnic. Povedali so le, da naj bi arbitri na Dunaju zavrnili odškodninski zahtevek Slovenskih železnic, »kar je dokaz, da je bila TriGranitova zahteva utemeljena«. Po drugi strani pa so na Slovenskih železnicah povedali, da je arbitražno sodišče zavrnilo vse zahtevke TriGranita. Odgovor Slovenskih železnic o usodi njihovega odškodninskega zahtevka, ki naj bi znašal več kot 70 milijonov evrov, pa še čakamo.

Nerazjasnjeno je še vedno tudi vprašanje lastništva zemljišč v okolici železniške postaje, ki so jih kot stvarni vložek v skupno podjetje vložile Slovenske železnice. S tem so železnice pridobile 20,4-odstotni lastniški delež v skupni družbi, a so ga že kmalu potem znižale na minimum, saj so TriGranitu za 19,2 milijona evrov prodale 17,4 odstotka lastniškega deleža. Večina zemljišč, na katerih je predvidena gradnja komercialnega dela projekta Emonika, je trenutno v lasti družbe Emonika nakupovalno središče. Na Slovenskih železnicah sicer razlagajo, da jim bodo ta zemljišča vrnjena, vendar pa ni jasno, ali bodo tudi one morale TriGranitu vračati večmilijonsko kupnino.

Zapleti so se vrstili drug za drugim

Gradnja novega potniškega centra in spremljevalnih komercialnih objektov je bila leta 2007 ocenjena na približno 220 milijonov evrov. Po takratnih načrtih bi bil komercialni del projekta zaključen konec leta 2009, potniški center pa spomladi 2010. Toda ti načrti so se kmalu izkazali za preoptimistične, kajti Slovenske železnice in TriGranit so porabili kar dve leti za usklajevanje tehničnih rešitev za lokacijo podpornih stebrov za postajno dvorano nad tiri. V vmesnem času je Mestna občina Ljubljana dvakrat spremenila lokacijski načrt za to območje in zahtevala, da nov potniški center dovoljuje možnost naknadnega poglabljanja železniških tirov. V tem času se je prav tako za skoraj deset milijonov evrov podražil komunalni prispevek.

Avgusta 2012 je direktor Emonike Csaba Toth razkril, da naj bi se vrednost projekta s prvotnih 220 milijonov evrov povišala na kar 350 milijonov. Zaradi tega je Toth od države pričakoval finančno pomoč v višini nekaj deset milijonov evrov, od Mestne občine Ljubljana pa, da zniža komunalni prispevek. A nobena od državnih institucij tem pritiskom na koncu ni podlegla.

Z zemljišči razpolaga Emonika nakupovalno središče

Družba Emonika, ki so jo ustanovili TriGranit in Slovenske železnice, se je februarja 2013 sicer razdelila na tri družbe: Emonika poslovna stolpnica, Emonika hotel in stanovanja ter Emonika nakupovalno središče. Lastniška razmerja v vseh treh družbah so enaka kot v prvotni družbi Emonika, in sicer TriGranit holding Emonika je 97-odstotni lastnik, Slovenske železnice pa imajo triodstotni lastniški delež. Vse tri družbe zastopa direktor Toth.

Javno dostopni podatki kažejo, da je ob razdelitvi Emonike največ premoženja prenesenega na družbo Emonika nakupovalno središče, saj bilančni podatki iz leta 2014 kažejo, da ima ravno ta družba največ sredstev (67 milijonov evrov) in dva zaposlena. Omenjena družba je leto 2014 končala s 730.000 evri čistega dobička. Preostali družbi nimata redno zaposlenih niti ne dosegata tako dobrih poslovnih rezultatov.