Zgodba o gradnji novega potniškega centra z železniško in avtobusno postajo v središču Ljubljane se je ponovno obrnila, saj je po poročanju spletnega portala MMC arbitražno sodišče na Dunaju zavrnilo vse zahtevke družbe TriGranit, ki je v začetku leta 2014 zahtevala razdrtje pogodbe s Slovenskimi železnicami. »Sodba je zelo obsežna in jo še temeljito preučujemo,« so povedali v Slovenskih železnicah, kjer več informacij o rezultatu arbitraže obljubljajo v prihodnjih dneh.

V Slovenskih železnicah, kjer so zadovoljni, da so arbitri odločili njim v prid, želijo projekt Emonika nadaljevati. »Da bo to mogoče, bomo morali s TriGranitom doseči ustrezen dogovor. Odločitev o tem, ali projekt nadaljevati in kako, bo znana predvidoma do konca leta,« so še sporočili iz Slovenskih železnic. Kaj natančno odločitev arbitrov pomeni za projekt Emonika in ali bi bili pod določenimi pogoji pripravljeni nadaljevati sodelovanje s Slovenskimi železnicami, smo želeli preveriti tudi pri TriGranitu, a njihovega odgovora včeraj nismo prejeli.

Na sodišče zaradi državne pomoči?

TriGranit bi moral v partnerstvu s Slovenskimi železnicami na lastne stroške zgraditi novo železniško in avtobusno postajo, ki bi ju nato brezplačno prenesel na Slovenske železnice, v zameno pa bi lahko zgradil in tržil nakupovalno središče, poslovno stolpnico, hotel in stanovanja. Družbi TriGranit in Slovenske železnice sta s tem namenom ustanovili skupno družbo Emonika (ki je zdaj razdeljena na tri manjše družbe), v katero so Slovenske železnice kot svoj stvarni vložek vložile zemljišča okoli glavne železniške postaje.

Zakaj je TriGranit vložil zahtevo za razdrtje pogodbe, do zdaj niso želeli komentirati. Generalni direktor Slovenskih železnic Dušan Mes je lani ocenil, da se je TriGranit na arbitražno sodišče obrnil, ker mu država ni želela zagotoviti več deset milijonov evrov finančne pomoči za gradnjo potniškega centra. TriGranit je zadnja leta začetek gradnje javnega dela pogojeval z zahtevo, da tudi država vloži denar zaradi bistvenega povečanja vrednosti projekta.

Nejasna usoda zemljišč

Vložena zemljišča naj bi ponovno postala last Slovenskih železnic, si odločitev arbitrov razlagajo železničarji. Toda velja omeniti, da so Slovenske železnice marca 2008 TriGranitu prodale velik del zemljišč v vrednosti 18,2 milijona evrov. Ker je družba zemljišča prodala v skladu z v pogodbi določeno pospešeno prodajno opcijo, so zanje iztržile še milijon evrov več. Poslovodstvo Slovenskih železnic je svojim nadzornikom takrat pojasnjevalo, da potniški center skoraj zagotovo ne bo dokončan do leta 2009, kot so se sprva dogovorili s TriGranitom, in da je ta projekt sorazmerno rizičen, zato naj bi se Slovenskim železnicam bolj splačalo zemljišča in z njimi 17,4-odstotni lastniški delež v družbi Emonika čim prej prodati, sicer bi bili ob dodaten milijon evrov. Po prodaji omenjenih zemljišč so Slovenske železnice v skupni družbi Emonika ohranile le še triodstotni lastniški delež. Pojasnilo, ali bo tudi lastništvo teh zemljišč vrnjeno Slovenskim železnicam in ali bodo TriGranitu vrnili večmilijonsko kupnino, pričakujemo v prihodnjih dneh.