Škodljivi delci po izbruhu afere s Volkswagnom se še niso dodobra polegli, ko se je že pojavil nov podoben škandal. Zdaj goljufanje pri prikazovanju varčnosti očitajo televizijam podjetja Samsung.

Samsungu goljufanje očita organizacija ComplianTV, ki jo financira EU. Ugotovila je, da funkcija »motion lighting« (osvetlitev med gibanjem) deluje zgolj ob pogojih, ki so značilni za testiranja mednarodne elektrotehnične komisije (IEC). Funkcija, ki bi morala med hitrejšim gibanjem slike na zaslonu zmanjšati njegovo osvetljenost in s tem porabo energije, se, kot pravi raziskava, med vsakodnevno uporabo izklopi.

Pri Samsungu so očitke že zanikali in zavračajo vsakršno primerjavo z ravnanjem Volkswagna. »Ne gre za nastavitev, ki se vključi zgolj med testiranjem,« je za Guardian, ki je prvi objavil zgodbo, povedal Samsungov predstavnik. »Ravno nasprotno. Gre za nastavitev, ki deluje od začetka in zmanjša porabo energije, ko zazna gibanje slike. Poleg tega so pri IEC test za porabo energije oblikovali tako, da najbolje posnema povprečno mednarodno TV-sliko.«

Evropska komisija bo povečala nadzor nad goljufivimi prijemi

ComplianTV v februarskem poročilu brez navedenih imen podjetij sicer ni trdil, da imajo stoodstotne dokaze, da so podjetja uporabila tehnologijo, ki se prilagaja testnim okoliščinam, a so na podlagi rezultatov pri nekaterih TV-zaslonih dobili vtis, da bi lahko šlo prav za to. V začetku leta so se na evropsko komisijo z enakimi očitki obrnile tudi energetske agencije številnih držav EU.

Četudi ugotovitve niso stoodstotne, se je evropska komisija odločila, da področje sporne tehnologije vzame pod drobnogled. Obljublja, da bo v pravilih za okolju prijazne TV-naprave upoštevala nevarnost goljufivih prijemov za manipulativno delovanje naprav med testiranji. Vse naprave, ki bi kazale tovrstne znake, po novem ne bi prestale testiranj, zaradi očitne razsežnosti problema pa se bo komisija lotila preiskave tovrstnih praks tudi v drugih panogah.

Pohlep ni dober, še posebno ko gre za okoljevarstvo

Z ozaveščanjem javnosti o učinkih naših naprav na okolje so se spremenile tudi naše potrošniške navade in naša pričakovanja. Varčno in okolju prijazno sta med ključnimi lastnostmi, ki jih iščemo pri novem pralnem stroju, televiziji in med drugim tudi avtomobilu, a kot so prejšnji teden razkrila odkritja ameriške okoljevarstvene agencije (EPA), podjetja niso sposobna vselej zagotoviti kakovosti, ki jo obljubljajo, oziroma so želje po dobičkih večje od deklarativne skrbi za okolje. Ta v številnih primerih obstaja pravzaprav zgolj zato, ker si s tem obetajo večjo naklonjenost potrošnikov.

Če se za okoljevarstvenimi napori multinacionalk v resnici skriva zgolj pohlep v preobleki skrbi, so prevare, kot si jo je privoščil nemški Volkswagen, pravzaprav neizbežne in bi jih morali pričakovali tudi v drugih panogah. Tako ne sme presenetiti, da so se dober teden po izbruhu afere s smrdljivimi nemškimi ljudskimi avtomobili v javnosti že pojavili očitki, da podobne prijeme pri izdelavi varčnih televizorjev uporablja največji izdelovalec TV-zaslonov na svetu Samsung.

Čeprav so škodljivi izpuhi iz lažno čistih avtomobilov na prvi pogled bolj pretresljivi od manj varčnih televizorjev, si tudi goljufije v tem sektorju zaslužijo polno pozornost. Ne le ker gre za lažno oglaševanje in ker gre za višje račune za elektriko, temveč ker televizijski zasloni po ugotovitvah združenja nevladnih organizacij Coolproducts zajemajo kar deset odstotkov porabe elektrike v evropskih gospodinjstvih. Če seštejemo porabo vseh TV-zaslonov v Evropi, ta znaša toliko kot vsa gospodinjstva na Švedskem in Portugalskem skupaj. Gre torej za velike količine, in če morda živite v državi, ki velik del električne energije pridobi s fosilnimi gorivi, bi si morali namesto čiste električne vtičnice ob televiziji pravzaprav zamisliti umazano termoelektrarno, v katero ves čas z lopato mečemo premog.