Ljudje smo posebna vrsta, ki vedno meni, da je pri sosedih vse boljše, kar imamo doma, pa ni vredno nič. Mogoče je nekoč to v svetu avtomobilov bilo celo res. Ponudba je bila skromna, avtomobili tehnično nezanesljivi, kar je vsaj malo dišalo o razvitem svetu, pa je bilo drago ali celo nedosegljivo. Ko so se odprle meje, je veliko kupcev romalo po Evropi in iskalo svoj sanjski avtomobil za zmerno ceno. Sčasoma se je trg pri nas nasičil, ponudba je dohitela želje in tudi kupno moč domačih kupcev. Mnogi bi pričakovali, da se bo s tem uvoz vozil iz tujine ustavil.

In malce se tudi je, saj je s tem kar nekaj dela, v tujino pa se odpravijo večinoma tisti, ki iščejo malce drugačnosti. »Uvoz vozila iz tujine se splača za vozilo, ki se ga pri nas ne da dobiti. Recimo za vozilo z določeno opremo ali za določen model, saj je ponudba večja. Če pa se želeni avto da dobiti v Sloveniji, je razlika v ceni tako majhna, da se ne splača tvegati z vso logistiko in stroški. Za vozila, kupljena v Sloveniji, praviloma dobite vsaj en mesec garancije. Zato se bolj izplača, da se kupec poveže z nekom, ki se profesionalno ukvarja s tem, in skupaj poiščeta vozilo,« meni Jernej Banič iz podjetja JBA Trade iz Medvod. Franci Zajec iz AMZS dodaja, da o uvozu vozila govorimo, ko to prihaja iz države, ki ni članica Evropske unije. Kadar kupujemo vozilo, ki je že registrirano v EU, govorimo o pridobitvi vozila: »V vsakem primeru so najpomembnejši primerna informacija, zaupanje v vir in tudi bližina vozila v tujini, saj tudi pot nekaj stane. Zavedati se moramo, da bomo večino komunikacije opravili po telefonu ali elektronskih sporočilih, s pomočjo katerih pa težko dobimo pravi občutek. Ko izberemo vozilo, je na prvem mestu pridobitev dokumentov.«

Dovolj so začasne tablice

Kako torej začeti, kje sploh začeti in predvsem zakaj se odločiti za uvoz iz tujine? Strokovnjaki pravijo, da se kupci za uvoz odločajo predvsem, ko želijo imeti točno določeno vrsto ali tip vozila s točno določeno opremo, ki je pri nas ni na voljo, ali pa je vsaj do takega rabljenega vozila težko priti. Jaka Petač iz podjetja Avtoplanet, ki se je osredotočilo na uvoz rabljenih vozil le iz Nemčije, saj poudarjajo, da je tam najmanj možnosti, da bi kupec dobil gnilo jajce, pravi: »Najprej naj stranka poišče sama ali pa z našo pomočjo želeni avtomobil, veliko podatkov je na kakšni internetni strani, recimo www.mobile.de. Na nemškem trgu je najmanj možnosti, da bi vas prinesli naokoli. Nato lahko vse druge birokratske stvari prevzamemo mi, originalni račun v Nemčiji ter tako imenovana fahrzeugbrief in fahrzeugschein (nemški dokumenti o avtomobilu, op. p.).«

Ali z drugimi besedami, vse fizične osebe kupujejo avtomobil znotraj EU po bruto ceni z vključenim davkom, davek na motorna vozila DMV pa je odvisen od izpusta ogljikovega dioksida. Pri nakupu v avtohiši dobite originalen račun, pri fizičnem prodajalcu pa morate imeti overjeno kupo-prodajno pogodbo. Za prevoz vozila iz Nemčije so dovolj začasne registrske tablice, najcenejše so petdnevne, ki so v Nemčiji rumene barve in stanejo od 80 do 100 evrov z zavarovanjem. Lahko se primeri, da vam bodo hoteli dati rdeče izvozne tablice, ampak jih opozorite, da je Slovenija že nekaj let v EU. Poleg avtomobila boste dobili še njihovo prometno dovoljenje, pri nemškem morate paziti, ker je iz dveh delov. Z avtomobilom se morate najprej zapeljati na homologacijo, kjer vam izdajo izjavo o emisijski ustreznosti vozila. S papirji greste potem na davčni urad, in sicer v 15 dneh od nakupa rabljenega vozila izpolnite vlogo za napoved za odmero DMV, oddate originalno prometno dovoljenje, originalen račun, izjavo o emisijski ustreznosti in kopije vseh dokumentov. Davčna uprava ima svojo cenitev po Eurotaxu, zato s ceno na računu ne pretiravajte, saj jo lahko določijo sami. Plačati morate tudi okoljsko dajatev 0,0063 evra na kilogram vozila. Za rabljena motorna vozila, predhodno registrirana v drugi državi, se DMV plačuje po stopnjah, ki veljajo za nova vozila. Rok za odgovor na izračun odmere davka je 30 dni, najdlje se čaka v Ljubljani (povprečno 14 dni). Ko izdelajo izračun, vas pokličejo. S potrdilom o plačanem DMV greste nazaj na homologacijo, kjer dobite še homologacijski kartonček, nato opravite še registracijo vozila in postopek je končan.

Veliko kupcev si cene napačno razlaga

Možnosti, da se kupec ušteje, ni malo, a s previdno izbiro in predvsem, če zadeve prepustite tistim, ki se dnevno ukvarjajo s tem poslom in imajo veliko izkušenj ter še več povezav v različnih državah, so možnosti, da kupite mačka v žaklju, precej manjše. »Pri nakupu je treba zbrati čim več informacij glede morebitnih poškodb in okvar na vozilu, če kupujete pri trgovcu v tujini, pa se je treba že pred odhodom v tujino čim bolj pozanimati glede stanja vozila, da pri ogledu ne bi bilo neljubih presenečenj. Največkrat lahko kakšne poškodbe odkrijemo šele pri ogledu vozila, a če se to zgodi pozneje v Sloveniji, so stroški mnogo večji. Težave lahko nastanejo pri nakupu vozil, za katera se v Sloveniji brez predelav ne da dobiti homologacije, na primer za vozila, uvožena iz ZDA. Kupec se po navadi tudi ne pozanima natančno, kolikšen odstotek DMV mu bo Finančna uprava odmerila glede na potrdilo o emisijskih vrednostih, saj je lahko vrednost DMV skoraj polovico vrednosti vozila,« dodaja Jernej Banič.

Franci Zajec še pravi, da so kljub zelo strogim sankcijam v nekaterih evropskih državah najpogostejša težava še vedno nerealni prevoženi kilometri. Pogoste so tudi skrite napake, na trgu pa se pojavijo tudi rabljeni avtomobili, pri katerih je za nizko ceno zaslužna predhodna poškodba, ki je sicer odpravljena, vendar garancije o kvaliteti popravila kupec žal ne bo dobil. Zato je veliko odvisno tudi od izkušenj kupca, da že po telefonskem klicu in predhodnem preverjanju podjetja lahko oceni, ali je vozilo primerno za nakup. Po Petačevo vozila z najnižjo ceno odpadejo, največkrat iščejo vozila pri pooblaščenih trgovcih.

Povsem individualnega uvoza pri nas ni veliko, saj to vzame kar veliko časa in potrebne logistike. Poleg tega strokovnjaki opozarjajo, da je garancijo bistveno teže uveljavljati zaradi oddaljenosti prodajalca, jezikovnih ovir in nepoznavanja njihovih predpisov. Veliko kupcev si tudi napačno razlaga cene, saj radi, tako Petač, zamenjajo neto in bruto ceno, in ko prištejejo še vse stroške, je cena lahko celo višja kot za primerljivo vozilo, kupljeno v Sloveniji. Zatorej, če že, potem je najlažje in na koncu celo najceneje, če za pomoč pri nakupu stopite h kateremu od prodajalcev v Sloveniji, ki so seznanjeni z vsemi pastmi nakupa vozila oziroma uvoza iz tujine. Med prednostmi nakupa vozila v tujini Banič navaja denimo redno servisirana vozila, veliko večjo izbiro in možnost povračila DMV za družine s tremi ali več otroki.