Uporabnikom omrežja ADSL, ki so pred desetletjem Telekomu neupravičeno plačevali tudi priključnino in naročnino na telefonski priključek ISDN, očitno ostajajo le še posamične odškodninske tožbe. Telekom je namreč zavrnil poziv Zveze potrošnikov Slovenije, naj izplača vsaj 105 evrov, kolikor je znašala priključnina. Prav tako se ni odzval na poziv, naj deponira notarsko overjeno izjavo, da bo izplačal odškodnino po dokončni odločitvi na vrhovnem sodišču. Kot je znano, je varuh konkurence ugotovil, da naš nacionalni operater ne bi smel kot pogoj postavljati dostopa do interneta s priključkom ISDN in da je s tem dejanjem od začetka decembra 2002 do septembra 2005 zlorabljal prevladujoč položaj, upravno sodišče pa je pred kratkim pravnomočno odločilo, da tega ne bi smel početi.

Odškodninske tožbe so za laike precej zapletene, mnogi se zaradi predvidenih stroškov sodnih taks in odvetniških storitev zanje ne bodo odločili. Da je tako razmišljanje napačno in da bi se morali množično upreti Telekomu, ki očitno zavlačuje z vsemi postopki z namenom zastaranja, so prepričani v Zvezi potrošnikov Slovenije in tudi odvetnik Aleš Melihen iz odvetniške družbe Fašun, Melihen, Milač, Strojan, ki smo ga zaprosili za nasvete za vse, ki bodo vložili odškodninsko tožbo. Odvetnica Marija Hladin iz Škofje Loke po drugi strani svari pred številnimi pastmi in opozarja, da bi lahko bili stroški tožnikov precej višji od morebitne odškodnine. »Ob splošnem pozivanju k vložitvi tožb je treba odločitev sprejeti racionalno in pretehtati več okoliščin, oceniti vrednost in upoštevati stroške, trajanje postopka, možne pravne ugovore in podobno,« opozarja Hladinova, ki si ne predstavlja, da bi lahko postopek »navaden« občan vodil brez odvetnika. Opozarja na možnost, da sodba na vrhovnem sodišču pade, in na nedorečenost glede zastaranja zadeve, saj naj bi del zahtevkov, ki segajo v leto 2002, pravzaprav že zastaral.

Zveza potrošnikov Slovenije bo predvidoma danes objavila vzorec odškodninske tožbe, ki si ga bo vsak lahko natisnil in izpolnil s svojimi podatki, tožbo pa vložil tudi brez posredovanja odvetnikov. Kljub temu bo to še vedno zapleten postopek, ki terja nekaj konkretnih navodil.

Najprej zbrati vso dokumentacijo

Zakopljite se v predale. Poiščite vse pogodbe od začetka decembra 2002 do septembra 2005, račune, anekse. Vse, kar je Telekom zaračunaval v povezavi s priključkom ISDN, je zaračunaval nezakonito.

»Problem je, da večina ljudi te dokumentacije nima in sploh ne ve, v kolikšni višini naj oblikuje zahtevek,« pravi odvetnik Aleš Melihen. Kako do izgubljene dokumentacije? To je skoraj nemogoče. »Sam poskušam prek Agencije za komunikacijska omrežja in storitve ter Javne agencije za varstvo konkurence naročnikom omogočiti dostop do podatkov, ki bi jih agenciji lahko pridobili od Telekoma Slovenije. A odgovora še ni. Druga možnost je rizična vložitev tožbe brez dokumentacije z dokaj visokim zahtevkom, ki bi ga Telekom zavrnil, a bi moral po predhodni posebni zahtevi sodišča sam dokazati, da bi ta moral biti nižji. To je malo verjetno, saj bo Telekom, glede na odgovore, ki jih je podal ZPS, trdil, da podatkov sploh nima. Za obe možnosti in tudi za vložitev odškodninske tožbe priporočam najem odvetnika. Če bi uporabnikom s tožbo uspelo, bi sodišče stroške pristojbin in zastopanja odvetnika povrnilo. Sam obljubljam, da bom zaračunal le materialne stroške, med 20 do 40 evrov, in potem skupaj s tožnikom nase prevzel tveganje za prejem stroškov odvetniških storitev od Telekoma Slovenije,« je zanimiva neposredna ponudba odvetnika Aleša Melihena.

Napišite odškodninsko tožbo in jo vložite na sodišče

V vsakem primeru, ob pomoči vzorca Zveze potrošnikov Slovenije, odvetnika ali – če ste tega vešči – sami, morate spisati odškodninsko tožbo. V njej je treba navesti dejstva, predložiti dokaze in oblikovati tožbeni zahtevek. »Ta mora biti zelo natančen, za vsak račun mora biti posebej oblikovana višina zahtevka in nato še skupna zahtevana višina. Sodišče bi ob pomanjkljivostih hitro ugotovilo, da zahtevek ni primeren za obravnavo, in vas pozvalo k dopolnitvi. Prav zato ostaja moje priporočilo – obrnite se na odvetnika,« pravi Melihen.

Tožbo morate bodisi po pošti bodisi osebno oddati na okrajno sodišče v Ljubljani (tam je namreč sedež Telekoma Slovenije). Za zahtevke do 300 evrov sodna taksa znaša 54 evrov, za višje (do 600 evrov) pa 78 evrov. Se sploh splača? »Vsak naj si izračuna sam, glede na podatke, s katerimi razpolaga. Vsekakor je Telekom Slovenije neupravičeno zaračunal priključnino za ISDN, prav tako je bila zaračunana mesečna naročnina. Grob izračun kaže, da bi lahko zahtevek samo za ti postavki znašal do 244 evrov,« ocenjuje Melihen.

»Za dokazovanje višine odškodnine morajo posamezniki pridobiti prav vse specifikacije računov za posamezni mesec ter ugotoviti razliko med višino mesečne naročnine med priključkom ISDN in priključkom PSTN, potrdilo o plačilu priključka ISDN ter vse druge listine, ki bodo izkazovale višino oškodovanja,« opozarja tudi odvetnica Marija Hladin.

Kolikšen je lahko izkupiček?

Če imate vso dokumentacijo, ste napisali res dobro odškodninsko tožbo in pravilno oblikovali odškodninski zahtevek, sledi odločanje na sodišču. Tudi to se lahko zelo zavleče, Telekom bo namreč zahtevke z visokousposobljeno odvetniško ekipo izpodbijal. A možnost za uspeh obstaja. Če k prej ocenjenim 244 evrom prištejemo še zamudne obresti do, denimo, današnjega dne, se lahko morebitno izplačilo dvigne tudi do slabih 600 evrov. Ob uspehu bo sodišče določilo tudi višino sodnih stroškov, ki jih bo v primeru poraza moral plačati Telekom. Ob svojem porazu pa bodo šli tožniki »v minus«.

Skupne stroške posamezne tožbe je odvetnica Hladinova izračunala takole: »Če bi odvetnik storitve obračunal v skladu s tarifo in bi poleg tožbe moral vložiti še eno pripravljalno vlogo ter bi se, kar je velika redkost v postopkih, obravnava končala na prvem naroku, bi bili stroški za sodno takso na prvi stopnji 54 evrov, za odvetnika pa za vložitev tožbe, pripravljalno vlogo in narok za glavno obravnavo 336 evrov, k temu pa je treba prišteti še materialne stroške. Če vam bo s tožbo uspelo, vam bo Telekom stroške povrnil, sicer pa boste morali vi poravnati še njihove stroške.«

Odločitev je torej vaša.