Redna letalska povezava iz Amsterdama v Kuala Lumpur tistega usodnega dne ni vodila po ustaljeni prometni poti. Nesrečno letalo je, zaradi še neznanih razlogov, letelo 300 kilometrov bolj severno. Naravnost v osrčje vojnega konflikta na vzhodu Ukrajine. Nad prizorišče spopadov med ukrajinsko vojsko in proruskimi uporniki na vzhodu države. Uporniki? Za eno stran teroristi, za drugo borci za svobodo. Oteževalna okoliščina: vojskujoči strani bolj ali manj odkrito podpirata nekdanja hladnovojna sovražnika, ZDA in Rusija.

Že od začetka ni bilo nobenega dvoma – letalo je bilo sestreljeno. Med velikima silama, ki v Ukrajini bijeta vojno prek posrednikov, se je lahko pričela igra medsebojnega obtoževanja.

Ukrajinski dokazi

Uradni Kijev je nemudoma razglasil, da ima v rokah neizpodbitne dokaze o krivdi »teroristov«, kot imenuje upornike z vzhoda Ukrajine. Potniško letalo, ki je letelo na višini 10 tisoč metrov, naj bi sestrelili z raketo zemlja-zrak tipa buk, ki je v njihove roke prišla naravnost iz Rusije. Na spletu so nato objavili zmontirane avdio posnetke, serijo domnevnih pogovorov med uporniškimi borci na bojišču in njihovimi domnevnimi »hendlerji« iz vrst ruskih vojaških obveščevalcev. Zraven so dodali še kratek video vlačilca, ki naj bi bil namenjen nazaj v Rusijo, na prikolici pa je prevažal raketni sistem buk, na katerem je bilo zaradi malomarno pokrite cerade moč celo opaziti, da dve raketi manjkata.

Nobeden izmed dveh »kronskih dokazov«, katerih predstavitev smo imeli priložnost videti tudi na slovenski televiziji in njihove transkripcije prebrati v slovenskih dnevnih časopisih, ni dolgo držal vode. Strokovnjaki so ugotovili anomalije zvoka na zmontiranem posnetku in skromen besedni zaklad govorcev, kar je značilno za ponarejene lepljenke, njegov elektronski pečat pa naj bi celo izdajal, da je bil izdelan dan pred katastrofo. Tovornjak z raketami na videoposnetku je peljal mimo reklamnega panoja prodajalca avtomobilov, na katerem je bilo mogoče prebrati naslov ter identificirati lokacijo posnetka v Krasnoarmejsku, ki leži na ozemlju pod nadzorom ukrajinske vojske. Raketni sistemi tipa buk, ki so orožje ruske proizvodnje iz sedemdesetih let, so namreč tudi sestavni del arzenala ukrajinske protizračne obrambe. Pred časom so se uporniki pohvalili, da so ukrajinski vojski zaplenili nekaj kosov tega orožja, kar pa je ukrajinski državni tožilec Vitalij Jarema po katastrofi potniškega letala uradno zanikal. Uporniki naj bi torej sistem buk lahko prejeli le iz Rusije.

Duhove je buril tudi domnevni tvit poveljnika upornikov, ruskega državljana Igorja Gerkina Strelkova, ki naj bi tik po strmoglavljenju malezijskega boeinga 777 sporočil, da so uporniki sestrelili sicer veliko manjše transportno letalo antonov 26. Toda ob morebitni sestrelitvi in opazovanju strmoglavljenja naj bi ju bilo težko zamenjati, tviter račun pa naj ne bi pripadal uporniškemu poveljniku, ampak naj bi ga domnevno uporabljal njegov fenklub.

Ruski dokazi

Predstavitev ruskih dokazov je bila bolj prepričljiva, razen če ni zapisov ruskega civilnega radarja mogoče ponarediti, kot se je izkazalo za ukrajinske dokaze z družbenih omrežij. Radarski zapis je pokazal, da je bil tik pred strmoglavljenem MH17 v zraku ukrajinski lovec tipa sukhoi25, ki je malezijskemu boeingu sledil po civilnem letalskem koridorju. Uradni Kijev je pred predstavitvijo ruskih dokazov trdil, da pred sestrelitvijo malezijskega boeinga v zraku ni bilo nobenega ukrajinskega vojaškega letala. Ruska vojska je pokazala še satelitske posnetke aktivnih baterij ukrajinskih bukov na štirih različnih lokacijah v primerni oddaljenosti od malezijskega boeinga in razkrila premik ene izmed teh baterij na nov položaj, kar naj bi se zgodilo natanko na dan tragedije potniškega letala. Ukrajinska vojska je pred tem prav tako zanikala, da bi imela na tem območju sisteme buk v operativni pripravljenosti, Rusija pa je predložila dokaze o delovanju podpornih radarjev za ukrajinske sisteme buk, katerih aktivnost je bila na vrhuncu v času, ko je bil MH17 sestreljen.

Rusija je na ukrajinsko vlado naslovila prošnjo za pojasnitev naštetih obveščevalnih detajlov in žogico na koncu poslala Združenim državam. Ker so nad območjem vzhodne Ukrajine v času strmoglavljenja letala zaznali ameriški eksperimentalni satelit za opazovanje izstrelkov, Rusi ZDA naprošajo za objavo pridobljenih podatkov.

Poraja se vprašanje, mar ZDA v rokah spet nimajo ničesar, kar bi jim koristilo, in zato ne objavijo konkretnih dokazov, ki bi parirali ruskim? Je vse, kar premorejo, youtube, facebook in twitter? To smo denimo doživeli že ob ameriškem sprenevedanju pri napadu s kemičnim orožjem v Damasku, ko so za zločin obtožili vladno stran in predsednika Asada, danes pa je jasno – o tem je denimo poročal Pulitzerjev nagrajenec Seymour Hersh – da so živčni plin v »propagandne« namene uporabili uporniki.

Ameriški obveščevalci so novinarjem medtem že povedali, da nimajo konkretnih dokazov o neposredni vpletenosti ruske vlade v sestrelitev letala. Prav tako niso stoodstotno prepričani, kdo je raketo izstrelil, čeprav so bili to, po njihovem mnenju, najverjetneje uporniki. Kdorkoli že je streljal, so zaključili ameriški obveščevalci, pa je to storil po pomoti.

Poročilo priznanega novinarja Roberta Parryja, ki je pred leti razkril ključne podrobnosti afere Iran-Contra in za svoje raziskovalno novinarsko delo prejel ugledno nagrado Georgea Polka, je povedalo nekoliko drugačno zgodbo. Po njegovem viru iz ameriške obveščevalne skupnosti, ki se je doslej vedno izkazal za natančnega in zanesljivega, je ameriški satelit za baterijo bukov, ki je sprožila usodni strel, zasačil vojake v ukrajinskih uniformah. CIA naj bi potem še preiskovala, ali so bili vojaki nemara preoblečeni »teroristi«. Tisto, kar jih je precej zmotilo, pa naj bi bilo dejstvo, da so na prizorišču opazili večjo količino pivskih steklenic.

Motivi

Glede na doslej znane podatke bi bili za sestreljeno letalo seveda dejansko lahko krivi tudi (pijani ali trezni) uporniki z vzhoda Ukrajine, ki naj bi pred tem na višini 6000 metrov že sestrelili ukrajinske vojaške transporterje. Toda to bi nedvomno storili po pomoti. Za takšen zločin v nasprotju z drugo stranjo pač niso imeli nikakršnega motiva. Kajti gotovo si niso želeli storiti samomora.

Kdor je natančneje spremljal razmere na ukrajinskem bojišču tik pred sestrelitvijo MH17, ve, da so se ukrajinske sile, potem ko so želele obkoliti uporni regiji Doneck in Lugansk in presekati oskrbovalne poti iz Rusije, znašle v brezizhodnem položaju na ozkem ozemlju med uporniškim ognjem in rusko mejo. Utrpele so najhujše izgube doslej. Zdelo se je, da jih lahko reši le čudež, ko je na to območje z neba padel malezijski boeing. Če je časovni pečat nastanka videa s ponarejenim pogovorom dan pred strmoglavljenjem MH17, ki ga je v dokaz objavil uradni Kijev, avtentičen, bi lahko sklepali, da je ukrajinska stran morebitni zločin načrtovala vnaprej.

Motiv ZDA, ki so, sodeč po razkritem telefonskem pogovoru pomočnice ameriškega zunanjega ministra Victorie »Fuck EU« Nulandove, v Kijevu nastavile marionetno oblast, je precej širše narave. Anglo-ameriška elita zaradi naraščajoče moči držav BRICS izgublja svetovni primat. Le dva dni pred katastrofo MH17 so države BRICS ustanovile razvojno banko, ki bo omogočala najem kreditov brez neokolonialističnih pogojev razprodaje državnega premoženja zahodnim korporacijam, kar je počel dosedanji monopol v podobi Mednarodnega denarnega sklada. Prehod iz unilaterizma v bolj uravnoteženo večpolarno ureditev se bo zgodil, ko bo ameriški dolar dokončno izgubil privilegij svetovne rezervne valute. To pa je danes že skoraj nezaustavljiv proces.

Eden izmed zadnjih poskusov oligarhov prek male in velike luže, da bi obrnili tok razvoja, je prekinitev povezave med kontinentalno Evropo, zlasti Nemčijo in Francijo, ter Rusijo. Integracija Evrope z evrazijsko unijo bi pomenila menjavo evropske tehnologije in znanja za nemoteno oskrbo s poceni energenti in surovinami. Poraženec bi bil v tem primeru le eden, in ta si tragedijo malezijskega letala prizadeva izrabiti s pritiski na Evropo, da bi končno – še preden se je začela kakršnakoli neodvisna preiskava tragedije – pristala na vseobsežne gospodarske sankcije proti Rusiji, ki jih je EU zaradi gospodarskih interesov svojih članic doslej zavračala. Za vnaprejšnjo obsodbo Rusije in Putina in takojšnjo poostritev evropskih sankcij se najbolj zavzemata britanski premier Cameron in ameriški predsednik Obama.

Morda je najpomembnejši člen v razrešitvi dileme, kdo je kriv za tragedijo malezijskega letala, podatek, kdo in zakaj je pilotu ukazal spremembo smeri leta nad vojno območje. Tega gotovo ni storila evropska kontrola letenja. Ukrajinski nadzor poletov je malezijskemu letalu iz neznanih razlogov ukazal, da se z želenih 11 tisoč spusti na višino 10 tisoč metrov. Ukrajinska obveščevalna služba pa je takoj po strmoglavljenju, še pred prihodom neodvisnih preiskovalcev, zaplenila posnetke komunikacije med nadzorniki letenja v Kijevu in MH17.

Nekoliko nenavaden se zdi podatek, ki mi ga je med intervjujem zaupal ameriško-nemški raziskovalni novinar in eden najbolj prodornih kritikov sodobnega mednarodnega dogajanja, ekonomist William Engdahl. Engdahl trdi, da naj bi imel shranjen dokaz, da je ameriški podpredsednik Joseph Biden dopisniku nemškega časnika Frankfurter Allgemeine Zeitung iz Washingtona morda nekoliko prekmalu, le štiri minute potem, ko je letalo izginilo z radarja, zatrdil, da je bilo letalo sestreljeno.

Boeing, ki je strmoglavil v vzhodni Ukrajini, je inavguralni polet opravil natanko 17 let pred svojo zadnjo potjo z oznako MH17. Kot rečeno, padel je 17. julija.