Med največjimi slovenskimi izvozniki je kar nekaj gazel in med njimi je tudi REM, dolenjsko-posavska gazela v letih 2007 in 2008. Odkar so pred leti postavili mobilno enoto za ekipo Red Bulla v F1, se zavedajo, da jim prodajo zagotavljajo prav tovrstne reference. V lanskem letu so jih nanizali več kot 700, kolikor so imeli različnih projektov po svetu in izdelali dobrih 2200 modularnih enot, se pohvali Igor Kastelic, direktor tega trebanjskega podjetja.

Zadnja leta so v podjetju veliko vlagali v razvoj novih proizvodov, saj se zavedajo, da je glede na obsežen evropski trg, na katerem prodajo največ modularnih enot, konkurenca izredno močna in se še povečuje. Med velikimi proizvajalci so našli tržno nišo za skoraj butične izdelke na ključ. »Naša največja prednost je izredno hitra prilagodljivost zahtevam naročnikov. Ponujamo vse od projektiranja do izdelave, prevoza, montaže in celo opreme. S takim načinom dela smo pridobili tudi evropsko tehnično soglasje za prefabricirane bivalne enote, ki jih sedaj lahko označujemo s CE-oznako, ki ga v naši dejavnosti nima veliko podjetij v Evropi. In prav ta samozavest, da znamo in zmoremo, nam zagotavlja, da je perspektiva za letošnje leto kot tudi prihodnja leta dobra,« meni Kastelic.

Stabilnost poslovanja in pripadnost podjetju

Podjetje, ki je lansko leto poslovalo v enakih okvirih kot leto pred tem, je ustvarilo nekaj več kot 14 milijonov evrov prihodkov in tudi dobiček, ki je znašal blizu pol milijona evrov, je ostal na enaki ravni. Število zaposlenih se že nekaj časa ne spreminja, tako da 116 ljudi ustvari povprečno dodano vrednost v višini 33.868 evrov na zaposlenega.

»Če je bila ob začetku krize v letih 2008 kar precejšen problem fluktuacija delovne sile, je kriza glede tega prinesla tudi nekaj pozitivnega. Kot stabilno podjetje, ki ne zamuja s plačami in plačuje tudi vse potrebne prispevke, smo ugotovili, da postaja pripadnost podjetju znova vrednota. S tem postaja vsak zaposleni odgovoren do svojega dela in ga hoče opraviti najbolje. S tem pridobivamo vsi, tako kupec oziroma naročnik kot tudi zaposleni, ki s tem ustvarjajo odlične reference. Na osnovi tega smo samo lansko leto pridobili večja projekta, ki sta nam omogočila tako dobro poslovno leto.«

Prvi je bil izdelan za ameriškega naročnika v Basri v Iraku s 316 modularnimi enotami, drugi pa na Norveškem v fjordu blizu Trondheima s 104 modularnimi enotami. Za prvi kamp visokega standarda, v katerem prebiva 250 delavcev, so izvedli vse od projektiranja, izdelave, montaže, postavitve bivalnih modulov kot tudi postavitev spremljajočih objektov, od kuhinje, pralnice, sušilnice, jedilnice, sanitarnih in vodovodnih vozlišč ter zagotovili tudi del opreme. Posel je bil vreden več kot 2,5 milijona evrov.

»Domnevamo, da bomo ob zadovoljstvu naročnika sodelovanje še nadaljevali. Tudi norveški naročnik je bil z našo celotno storitvijo izredno zadovoljen, saj smo upoštevali vse njegove dodatne zahteve, tako energetske standarde kot tudi vetrovno in antikorozijsko zaščito. Kamp, v katerem biva nekaj več kot sto delavcev, ki gradijo novo tovarno za predelavo rib, je deloma opremljen tudi z opremo slovenskih proizvajalcev,« zadovoljno pojasnjuje Kastelic.

»Delež našega dela za Trimo, ki je bil v začetku naš največji naročnik, je vsako leto manjši in je lani znašal le še slabo četrtino naših prihodkov. Enako velja tudi za vso prodajo v Sloveniji. Od večjih naročil smo leta 2012 v celoti izvedli le vrtec v Komendi. Čeprav je bil to zelo zahteven objekt, smo od naročila do izvedbe potrebovali le dobra dva meseca, kar je bilo za vse vključene v projekt zelo stresno, na koncu pa v veliko zadovoljstvo in hkrati olajšanje, da nam je projekt uspelo izpeljati v tako kratkem času.«

Postavijo manj modulov, a dosegajo višjo ceno

Med zadnjimi večjimi projekti REM so bili postavitev več kot 300 modulov za avstrijski ORF, azilni dom v Švici, del baze za ameriško vojsko za Nato v Nemčiji. »Tako kot smo zadovoljni ob naročilu večjih projektov, pa vse bolj ugotavljamo, da se število modularnih enot na leto zmanjšuje, ob zagotavljanju in upoštevanju novih energetskih standardov pa se povprečna cena posameznega modula zvišuje,« pojasnjuje Kastelic. Pred leti so se lotili tudi razvoja mobilnih hišic, ki jih uspešno tržijo na italijanskem trgu. Sicer pa so bolj znani po unikatnih in butičnih modulih, ki jih prodajajo na urejene trge, zato krize trenutno ne čutijo.

Svojo prepoznavnost širijo tudi prek sejmov, zato so se udeležili največjega sejma za gradbeno opremo BAU v Münchnu ter na sejmu Caravaning v Portorožu predstavili svojo mobilno hišico in druge proizvode. Pred kratkim je podjetje dobilo tudi oceno bonitetne hiše Dun & Bradstreet, ki jih je uvrstila med najboljših 50 v Sloveniji. Vse od ustanovitve namreč podjetje nima težav z bankami, tudi ustanovitelj in stoodstotni lastnik Jože Udovič »živi« s podjetjem in skrbi za razvoj podjetja, ki je primaren tudi za vse zaposlene.

Okolje po meri vlade, ne gospodarstva

»Poslovno okolje v Sloveniji je pač takšno, kot si ga prikroji vsaka vlada. Stalno povečevanje stroškov dela in vse slabša poslovna kultura sta samo odsev stanja, ki bi ga bilo treba hitro rešiti, če bi bila le volja. Bolj moteče je, da so kljub vsem agencijam na ministrstvih, zbornicah in združenjih podjetja na tujih trgih prepuščena lastni iznajdljivosti tako glede osnovnih informacij kot glede delovnopravne zakonodaje posamezne države in tudi vseh znanj pri organizaciji dela in storitev. Žal na tem področju mi ne zaznavamo podpore niti v obliki osnovnih navodil. Za trge EU, kamor največ izvažamo, imamo že utečene postopke, večji problem so novi trgi, na katerih še nismo bili prisotni. Delovna zakonodaja v Švici se namreč razlikuje od tiste na Norveškem in še bolj od tiste v Iraku,« opozarja Igor Kastelic.