»Naši kupci so multinacionalke. To so naši partnerji. Menda ne pričakujete, da bodo oni leta čakali na nas, da bomo imeli večje zmogljivosti in bomo lahko skupaj izpeljali nove projekte!? Celo vrsto okoljskih in gradbenih dokumentov zbiramo že več kot tri leta, saj si pristojne službe vzamejo ves maksimalno zakonsko dovoljen čas, da nam bodisi odgovorijo bodisi podajo mnenje ali izdajo dovoljenje. Mi nanje ne moremo čakati, zato smo v Žalcu najeli skladišče, ki ga upravlja zunanji izvajalec, v Zagrebu pa smo se začasno odločili za joint-venture sodelovanje.«

Zaradi premajhnih zmogljivosti ste tako ostali brez novih projektov.

Ko so naši kupci videli, da imamo zmogljivosti trenutno premajhne za nove projekte, seveda novih naročil nismo dobili. Zato zastavljenih prodajnih ciljev v višini 25 milijonov evrov nismo mogli doseči. Odgovorni v državni upravi in na lokalni ravni se ne zavedajo, da s tem povzročajo neposredno škodo ne le podjetju, pač pa tudi občini in državi, ki izgubljata davkoplačevalski denar, saj bo novogradnja prinesla tudi nova delovna mesta.

Z novogradnjo bi lahko odpravili tudi štiriizmensko delo v sicer stoodstotno robotizirani proizvodnji...

Res je. A naša prednost je, da imamo zelo zavzete sodelavce, ki se zavedajo svoje odgovornosti ne le do podjetja, pač pa tudi drug do drugega. Naša konkurenčna prednost je, da smo se pred dobrima dvema letoma preusmerili iz razvojno-proizvodnega podjetja v razvojno-prodajno, kar pomeni, da našim kupcem, kot so Ikea, Landis & Gyr, Grammar in drugi, v čim krajšem času zagotovimo nove izdelke od njihove ideje do tega, da se pojavijo na prodajnih policah. Z razvojem lastnih blagovnih znamk pa si neodvisno odpiramo nove trge. In povečana prodaja pomeni tudi večjo proizvodnjo. Gre za lastno blagovno znamko Organko, kuhinjski koš za ločevanje bioloških odpadkov, in Cuisine – C! Style your home, linijo kuhinjskih dizajnerskih izdelkov.

Ste si tudi zaradi tega tako samozavestno postavili za letos cilj, da boste prodali za 30 milijonov evrov izdelkov?

Nedavno smo podpisali pogodbo, ki nam odpira trge Francije, Belgije, Luksemburga in Nizozemske, druga nam zagotavlja prisotnost v Izraelu, pred dnevi sem se vrnila z Malte, te dni pa potujem še v Dubaj, Španijo in London. Verjamem, da bomo prihodnje leto že lahko zelo na kratko našteli, kje ne prodajamo. (Smeh.)

Že zdaj prodate 97 odstotkov izdelkov na tuje in ste med najpomembnejšimi slovenskimi izvozniki.

Res je, a iskreno povedano si to nekoliko štejemo tudi v slabo, saj to namreč pomeni, da nas v Sloveniji kupci skorajda ne poznajo. Namesto da bi si med seboj pomagali in bili bolj povezovalni, bi več lahko prodali doma in se tako pokazali tudi v drugačni luči navzven. Veseli pa me, da se odpirajo trgi za naše lastne blagovne znamke in da na leto izdelamo vsaj ducat izdelkov pod svojo blagovno znamko. Prednost je, da so izdelki lepi in ni opaziti, da so iz plastike.

Podjetje pa kljub sodobnim tehnološkim procesom in zelo ploskemu organizacijskemu sistemu ostaja konservativno.

To je v večini primerov res značilnost družinskih podjetij. Družinska podjetja smo bolj previdna, saj želimo prav za vsak vloženi evro vedeti, kaj nam bo prinesel oziroma s kolikokratnikom se bo povrnil. Sama imam vsako jutro kmalu po osmi uri zjutraj vse ključne podatke o tekočem poslovanju. To je nujen pogoj, da se lahko primerno odzivamo na razmere na trgu, ki se izjemno hitro spreminjajo. Pomislite le, kako velika škoda lahko nastane v podjetju, če samo teden dni ne veš, da si ustvarjaš izgubo, potem pa potrebuješ še teden dni, da najdeš rešitev.

Ste zato uvedli pregleden informacijski sistem za celotno podjetje?

Vsak oddelek ve, kako uspešno dela, in vsak naš zaposleni za strojem ve, koliko je naredil nad normo in bo za to tudi finančno nagrajen. Tukaj torej ni subjektivnih ocen njihove uspešnosti. Ti pa veljajo pri dodatnem petodstotnem nagrajevanju, kjer vodje spremljajo kazalnike, kot so pripadnost, zaupljivost, učljivost in podobno.

Verjetno pomemben pečat podjetju daje povprečna starost sodelavcev?

V povprečju smo mlajši od 32 let, četudi je skoraj polovica sodelavcev z nami že več kot 15 let in so svojo karierno pot pri nas začeli zelo mladi, zdaj pa so stari med 35 in 38 let. To so sami vrhunski strokovnjaki, ki se zavedajo pomena kakovosti izdelkov, spremljanja trendov in nenehnega učenja. Prav to nam zagotavlja pomembno konkurenčno prednost. Če je nujno, smo sposobni novo linijo izdelkov naročniku zagotoviti v treh tednih ali prej.

Zadnja leta rast podjetja poganjajo izdelki vaše lastne blagovne znamke. Bi torej lahko pritrdili, da še dobro, da se je zgodila kriza in da je leta 2008 Gorenje, ki vam je tedaj zagotavljalo tretjino naročil, umaknilo svoja orodja?

Ko pomislim na tisti čas, se kar zgrozim. Ampak pritrjujem: »Da, dobro je, da se je to zgodilo.« Tudi Gorenje je dosegla kriza in vodstvo je seveda ravnalo kot dober gospodar. Mi pa smo nenadoma izgubili ne le tretjino prometa, ampak smo imeli tudi 35 odstotkov ljudi preveč. Po temeljitem premisleku smo se odločili, da bomo začeli tudi proizvodnjo izdelkov lastnih blagovnih znamk, v njihovo nastajanje pa smo pritegnili slovenske dizajnerje. Tako smo dotedanji razvojno-proizvodni koncept zamenjali z marketinško-prodajnim in zdaj res dosegamo občutno rast prodaje.

Kje so torej vse prednosti lastne blagovne znamke? Verjetno ne le v samostojnem postavljanju cene izdelkov?

Naša prednost pred posredniki je, da smo proizvajalci, znamo pa izdelke, ki jih torej izjemno dobro poznamo, tudi prodajati. Trgovci prav zaradi tega želijo delati z nami, ker smo hitri in imamo celovito ponudbo – neke vrste na ključ. S svojim znanjem naročnikom pomagamo do izdelkov, ki so za njihove kupce res najbolj primerni.

Ikea je okoljsko naravnava, kar spodbuja tudi vas, da soustvarjate zaokroženo surovinsko verigo s čim manjšim ogljičnim odtisom. Ali zato plastika dobiva v gospodinjstvu drugačen pomen?

Pomislite le, koliko milijonov plastenk odvržemo na dan. Zato je recikliranje izdelkov za njihovo ponovno uporabo nujno. Eno celo linijo kuhinjskih pripomočkov smo naredili iz recikliranih plastenk. Za izdelavo enega kuhinjskega pripomočka sta potrebni dve plastenki. Premišljeni smo tudi pri embalaži, saj plastični izdelki pomenijo velik volumen, zato si prizadevamo, da ga z embalažo ne povečujemo. Verjamem, da bomo prihodnje leto na trg že dali izdelke tudi iz biorazgradljive plastike. Dizajn zanje smo že izdelali.