Letošnji Mednarodni sejem obrti in podjetnosti (MOS), ki bo že 45. po vrsti, je tik pred vrati. Ste glede na gospodarske razmere zadovoljni z odzivom razstavljavcev?

Sejmi so toliko uspešni, kot so uspešne panoge, ki se na njem predstavljajo. Svetovna gospodarska in finančna kriza se je dotaknila tudi sejemske dejavnosti in pred organizatorje postavila nove izzive. Nekatera podjetja so propadla, zato moramo organizatorji na sejem privabiti nova. Mnoga podjetja, tako tista, ki so v preteklosti že sodelovala na sejmih in potem nekoliko opustila to aktivnost, kot tudi nova, pa vse bolj prepoznavajo pozitivne učinke sejemske predstavitve, zato kriza na obseg naših sejmov ne vpliva, kar dokazuje tudi statistika. Na letošnjem 45. Mednarodnem sejmu obrti in podjetnosti se bo znova predstavilo več kot 1600 razstavljavcev iz 34 držav. In prav na odlično mednarodno zastopanost smo letos še posebno ponosni, saj smo prepričani, da prinaša številne poslovne priložnosti domačim podjetnikom.

Že pred leti so se nekateri naši največji proizvajalci, kot je na primer Gorenje, odrekli velikim razstavnim površinam. Je letos kaj drugače, se vračajo, tisti seveda, ki so se sploh obdržali na prizorišču, saj mnogih niti ni več?

Težke gospodarske razmere so nas vse prisilile v skrbnejše načrtovanje sejemske predstavitve. Že nekaj let opažamo, da razstavljavci racionalneje izkoristijo razstavne sejemske površine, a se zavedajo pomena prisotnosti na sejmu, ne nazadnje pa s tem pokažejo, da so na trgu še vedno prisotni. Opažamo tudi, da naše sejme za predstavitve svojih novih, bolj specializiranih dejavnosti izkoriščajo domači gospodarski sistemi. Sicer pa eni prihajajo, drugi odhajajo. Se bo pa letos na našem sejmu predstavilo in promoviralo kar nekaj novih podjetij s področja gradbeništva in živilske industrije. Razstavljavci si morajo zastaviti jasen cilj, kaj si želijo s predstavitvijo na sejmu doseči, saj bodo na tak način tudi lažje prepoznali morebitno ciljno občinstvo. Prav tako je pomembno, da spremljajo naše informacije ter v največji meri izkoristijo vse znanje sejemskega osebja ter dodatne promocijske možnosti, ki jih kot dodano vrednost ponujamo. Izobraževanju razstavljavcev za pripravo učinkovitega sejemskega nastopa posvečamo veliko pozornosti. Letos pa pripravljamo še posebno presenečenje, saj se bomo med razstavljavci sprehodili z marketinškim gurujem Alešem Liscem in si posebno skrbno ogledali njihove predstavitve. Novembra bomo ugotovitve strnili na naši sejemski marketinški konferenci, ki jo namenjamo izobraževanju naših razstavljavcev in partnerjev.

Menite, da je ravno ta sejem za mnoge odskočna deska?

Vsekakor! O tem me prepričujejo odzivi razstavljavcev v osebnih razgovorih kot tudi rezultati raziskave, ki jo izvedemo vsako leto v času sejma. Najboljši dokaz za to so številne uspešne zgodbe podjetij, ki se redno vračajo na sejem. Ni jih malo, ki so z nami že več kot 20 let. Redno, vsako leto, ker je MOS eden najpomembnejših poslovnih dogodkov leta. Med njimi so tudi novi razstavljavci, ki vedno prihajajo in prinašajo tudi za obiskovalce veliko novih poslovnih priložnosti. Lanski rezultati raziskave kažejo, da se je skoraj tri četrtine razstavljavcev na MOS predstavilo več kot trikrat, največ pa je takih, ki so se na sejmu predstavili že več kot 20-krat. In zakaj se predstavljajo? Največ jih je navedlo dejstvo, da so zanje ključni promocija, ki jo sejem omogoča, tradicija in velik obisk. Več kot tretjina razstavljavcev je neposredno na sejmu sklenila tudi konkreten poslovni dogovor.

Vsako leto je večji tudi odziv tujih razstavljavcev, mar ne?

V Celjskem sejmu smo izjemno ponosni, ko v stiku s tujimi poslovnimi partnerji ugotavljamo, da je MOS blagovna znamka, po kateri prepoznavajo našo državo. Tudi zato letos beležimo odlično mednarodno zastopanost. Devet skupinskih predstavitev držav bo, od tega se jih bo šest (Češka, Gruzija, Indonezija, Madžarska, Poljska in Tajska) prvič predstavilo organizirano. Kot nam zagotavljajo njihovi predstavniki, vse te države vidijo zmožnosti za gospodarsko sodelovanje tudi v Sloveniji, ki je odskočna deska v regiji. Je pa res, da smo do teh zares spodbudnih rezultatov prišli z intenzivnimi aktivnostmi na področju internacionalizacije v zadnjih treh letih.

Lani ste v sodelovanju z Mestno občino Celje (MOC) v času sejma prvič pripravili tudi srečanje županov. Ga pripravljate tudi letos?

Že lani smo se odločili nagovoriti različne ciljne skupine, ki so pomembne za oblikovanje dobrega poslovnega okolja. Občine imajo pri tem pomembno vlogo, zato pripravo posebnega dogodka zanje nadaljujemo. Skupaj z MOC letos pripravljamo problemsko okroglo mizo, na kateri se bomo z župani in drugimi predstavniki občin dotaknili novih modelov financiranja evropskih projektov občin. Finančna kriza namreč ni prizanesla občinam in močno vpliva na sposobnost zagotavljanja sredstev za investicijske projekte, ki jih sofinancira EU. Med drugim bomo skušali odgovoriti na vprašanje, kako tudi v Sloveniji spodbuditi realizacijo projektov v obliki javno-zasebnih partnerstev s sofinanciranjem iz sredstev EU, kar je prevladujoča usmeritev v EU, pri nas pa še ni zaživela.

Dejstvo je, da se kriza čuti in da je obiskovalcev manj kot minula leta. Koliko jih, realno, pričakujete letos?

V Celjskem sejmu ostajamo optimisti, zato smo tudi v letošnji MOS vložili ogromno naporov, da bo to sejemski dogodek, ki bo zadovoljil tako poslovno kot tudi splošno javnost. Prepričani smo, da so vsebine odlične, in verjamemo, da se bodo obiskovalci odzvali. Je pa ta trenutek vseeno težko ugibati o številu, ne nazadnje bo letošnji sejem na željo razstavljavcev tudi za dan krajši in bo trajal sedem in ne osem dni kot v preteklosti. Če izhajamo iz rezultatov obiska naših spomladanskih sejmov, smo optimistični in se nadejamo okoli 137.000 obiskovalcev, kolikor jih je v osmih dneh MOS obiskalo lani.

Brez dvoma je za podjetništvo pomembno stabilno gospodarstvo, verjetno pa pomembno vlogo igra tudi politika. Ste zaradi trenutnih razmer razočarani in bi imel po vašem v drugačnih okoliščinah tudi omenjeni sejem še večjo veljavo?

Zagotovo bi nam bilo vsem lažje, če bi imeli bolj stabilno gospodarsko in politično okolje. V Celjskem sejmu se sicer že dolgo zanašamo predvsem nase, saj običajno na kaj več kot na deklarativno podporo pristojnih državnih institucij ne moremo računati. Velikokrat pa niti te zaradi nerazumevanja birokratov ni. Kako to počnejo druge države, si bo mogoče ogledati tudi na našem 45. MOS. Upamo, da se bodo pristojni iz tega tudi kaj naučili, in jih vabimo, da si sejem vsaj ogledajo, zagotovo je lahko koristen tudi za področje njihovega delovanja.

Sejem vselej spremljajo številne spremljajoče dejavnosti, bo tako tudi letos?

Sejemsko dogajanje zaokrožuje spremljevalni program, ki je namenjen tako sklepanju novih poslov kot predstavitvi poslovnih priložnosti doma in v tujini, pa tudi opozarjanju na konkretne težave podjetništva. Zato smo tudi letos skupaj s partnerji poskrbeli za to, da bomo v sedmih sejemskih dneh obravnavali najbolj aktualna vprašanja gospodarskega in splošnega družbenega okolja. Spremljajočih dogodkov bo izjemno veliko. Za vse in za vse generacije. Dnevni program dogajanja si lahko ogledate na naši spletni strani (www.ce-sejem.si).