Vse skupaj se je začelo popolnoma spontano, leta 2011, ko se je Matevž Slokar na povabilo Zavoda Ypsilon udeležil mednarodne konference o socialnem podjetništvu in tam spoznal predstavnika iz Fundacije Jamie Oliver. Beseda je dala besedo, Matevž, ki vodi lastno restvaracijo v Ajdovščini, pa si je želel po njihovem zgledu tudi mladim v Sloveniji dati priložnost, da preko ljubezni do hrane in kuhanja najdejo novo pot.

Iz preproste želje podjetnika po duši po pomoči drugim in ideje o oblikovanju projekta socialnega podjetništva se je rodil S project z S akademYo, pri kateri smo v Zavodu Ypsilon z veseljem pomagali s svojim znanjem in izkušnjami, da so se in se še bodo mladi iz socialno ogroženih okolij naučili marsikaj novega in se razvili v samostojne ter ambiciozne posameznike.

Danes se je zgodba razvila preko začetnih načrtov, dobiva mednarodno razsežnost in podporo tistih, ki znajo. Zanjo pa dela ambiciozna ekipa mladih, ki jim ni vseeno za mlade z manj priložnostmi in v tem vidi svoje poslanstvo. Ekipa mladih, ki je znala starejše in izkušenejše od sebe prepričati, da so jih podprli. In ponovno se je pokazalo, da je sodelovanje ključ napredka. Ne gre za zgodbo, ki je čakala na podporo države, gre za podjetniško zgodbo v pravem pomenu besede, ki je v svoj projekt vključila družbeno odgovorno komponento in skuša sama preživeti na trgu, na način, da se financira preko različnih produktov.

Eden od teh je poseben kozarec s poslanstvom, kozarec Speak, ki ga je S project ustvaril skupaj s Steklarno Hrastnik. Kozarec, ki je na prvi pogled nestabilen, kot mladi, ki se izobražujejo v okviru S akademYe, je odlična zgodba kako lahko industrija skupaj z zgodbo socialnega podjetništva ustvarja nove priložnosti za mlade. Del sredstev od prodanih kozarcev se nameni izobraževanju mladih v S akademYi. Tako se na preprost a inovativen način sklene krog socialnega podjetništva, ki združi na videz nezdružljivo.

Podjetništvo je bistven del socialnega podjetništva, na katerega se pri nas pogosto pozablja. Ob besedi socialno se nam očitno prepogosto misli usmerijo k ideji, da nam bo na tak ali drugačen način pomagala država. Socialno podjetje se samo financira, ustvari tudi dobiček, a le tega uporabi za svoje nadaljnje delovanje, ga pravično razdeli med tiste, ki zgodbo ustvarjajo, ali pa se investitorju omogoči, da ga dobi nazaj in vloži v novo zgodbo. In v nasprotju s kapitalizmom glavno vodilo ni le maksimiziranje dobička, temveč predvsem delovati družbeno odgovorno, misliti na ljudi, okolje in ustvarjati nove priložnosti, predvsem za tiste, na katere smo v zadnjih letih najbolj pozabili.

V Sloveniji so socialno podjetništvo za svoje najbolj vzeli mladi, verjetno ga vidijo kot način kako v naši družbi spremeniti osnovne vrednote in narediti nekaj dobrega za druge. Čeprav socialnega podjetja pri nas še ni možno ustanoviti, obstaja že kar nekaj projektov, ki delujejo na osnovi socialnega podjetništva. Na žalost se pri nekaterih kaže pomanjkanje podjetniškega razmišljanja in načina dela ter oslanjanja na financiranje s strani države preko razpisov. A vsaka taka zgodba mora imeti podjetniško osnovo, za dolgoročno preživetje.

Socialno podjetništvo je en od odgovorov na trenutne razmere v državi, še posebej na področju zaposlovanja, predvsem zaposlovanja mladih, katerih dolgotrajna brezposlenost iz dneva v dan narašča. To kaže tudi uspeh udeležencev prve S akademYe, od sedmih udeležencev jih je pet uspešno zaključilo šolanje in po dobrem mesecu imata dva od njih zagotovljeno zaposlitev. Na veselje mnogih, se zgodba seveda nadaljuje. Ravno včeraj pred večerjo je potekal izbor novih 13 kandidatov, ki se bodo v naslednjih mesecih kalili kot druga generacija S akademYe. Želim vam veliko uspeha in poguma, z lastnim zgledom lahko pokažete tudi drugim, da se da, če sta le volja in pogum na pravi strani.