Slovesnost ob odprtju EPK, ki je v zasnovi in režiji Mateja Filipčiča potekala pod sloganom Zavrtimo skupaj človeka v sebi, je na trg Leona Štuklja privabila več tisoč ljudi in vrsto uglednih gostov, manjkalo ni niti politikov vseh barv, sicer pa jo je spremljalo tudi okoli 200 slovenskih in kakšnih 70 tujih novinarjev. Rdeča nit prireditve, ki je nekatere obiskovalce navdušila z raznovrstnostjo, drugim se je zdela malo preveč "umetniška", zlobnejši pa so jo označili za "klavrno zmes sobotnega televizijskega šova in državne proslave", je bilo potovanje otroka in svetlobe skozi partnerska mesta, ki je bilo predstavljeno skozi videoprojekcije na velikem platnu, v živo pa so ga dopolnjevale različne umetniške točke, pri katerih izvedbi in oblikovanju je sodelovalo več kot sto nastopajočih, med njimi pevec Tomi Meglič, pevka Maja Keuc, sopranistka Martina Zadro, Rok Golob z orkestrom, Akademska folklorna skupina Študent, Akademski pevski zbor Maribor ter združeni harmonikarski orkester; program so sicer povezovali igralci Tadej Toš, Polona Juh in Marko Mandić.

Seveda ob taki priložnosti ni šlo brez slovesnih govorov; z besedami spodbude in ponosa so se na občinstvo, Maribor in svet obrnili mariborski župan Franc Kangler (ki je menil, da je to pomemben večer za vse, "ki želijo boljšo prihodnost Maribora in Slovenije, a tudi Evrope"), generalna direktorica zavoda Maribor 2012 Suzana Žilić Fišer, ki je izpostavila predvsem povezovalno vlogo EPK, podobno je ugotavljala evropska komisarka za izobraževanje, kulturo, večjezičnost in mlade Androulla Vassiliou, medtem ko je predsednik države Danilo Türk Maribor označil kot mesto, od koder se kulturna sporočila širijo po vsej državi in po vsej Evropi, in opomnil na misel pisatelja Louisa Adamiča, da je kultura najmočnejša industrija slovenskega naroda. "Naša današnja in prihodnja identiteta sta odvisni od kulture, kar še posebej velja za sedanji krizni čas," je zatrdil.

Otvoritveni slovesnosti je sledil koncert rock skupine Dan D, sicer pa je bilo v Mariboru živahno že pred večerom: tako je Univerza v Mariboru v Parku skulptur postavila leseno skulpturo Dragice Čadež Poslednji dotik in odprla Hišo arhitekture, tik pred večernim uradnim odprtjem so na več lokacijah prižgali svetlobne napise z naslovi del pisatelja Draga Jančarja (projekt Severni sij je nastal v produkciji Ateljeja Japelj), z nekaj tehničnimi težavami pa so prižgali tudi "virtualno" svetlobno mestno obzidje. Sinoči je nato dogajanje uvodnega konca tedna zaokrožila še razprodana premiera opere Črne maske Marija Kogoja v SNG Maribor pod umetniškim vodstvom Uroša Lajovica in v režiji Janeza Burgerja.