"Varuh človekovih pravic, zagovornik načela enakosti in civilna družba že dalj časa opozarjamo na neustreznost protidiskriminacijskega okvirja v domačem pravnem redu," so zapisali v sporočilu skupine, ki jo med drugimi sestavljajo Amnesty International Slovenije, Bošnjaška kulturna zveza Slovenije, Mirovni inštitut, PIC, HeteroHomo naveza, Romsko društvo Romi gredo naprej in Slovenska filantropija. "Diskriminacija, drugačno, negativno obravnavanje določenega posameznika ali posameznice zaradi neke osebne lastnosti vsakodnevno prizadeva na milijone ljudi, tudi Slovencev. Nevladne organizacije menimo, da je pri volilnem odločanju pomembno imeti pred očmi tudi stališča strank do boja proti diskriminaciji."

Novi, neodvisni (skupni) organ?

Iz odgovorov strank, ki jih bodo nevladniki uradno predstavili danes, je mogoče razbrati, da stranke večinoma ne problematizirajo obstoječe zakonske ureditve, priznavajo pa, da je izvajanje zaščitnih ukrepov, ki bi preprečevali diskriminacijo, pomanjkljivo. To pripisujejo slabemu poznavanju diskriminacijskih pojavov zaradi pomanjkljive izobraženosti ljudi na tem področju, "razpršenosti" protidiskriminacijskih zakonskih ukrepov in razpršenosti institucij, kot so varuh človekovih pravic, urad za enake možnosti in zagovornik načela enakosti. Pri tem ob vprašanjih, ali je treba v Sloveniji ustanoviti nov neodvisen in nepristranski (skupni) organ za preprečevanje in naslavljanje diskriminacije ter kakšna pooblastila bi podelili zagovorniku načela enakosti, stranke omenjajo tudi, da ima zagovornik preveč omejena pooblastila in da lahko samo opozarja, nima pa možnosti ukrepati. Na tovrstne pomanjkljivosti in nujnost sprememb denimo opozarjajo tudi v stranki SD, četudi stranka sama v treh letih sodelovanja v vladi položaja protidiskriminacijskih institucij ni izboljšala. V tem kontekstu je značilen odgovor stranke SDS, ki pravi, da je "glede na dejstvo, da je bil institut zagovornika načela enakosti ustanovljen v mandatu vlade 2004 do 2008 in da kasnejša Pahorjeva vlada te ureditve ni spreminjala, [mogoče] sklepati, da je takšna ureditev sprejemljiva za vse aktualne politične opcije."

"Glede na ugotovitve analize institucionalne ureditve spodbujanja enakosti in varstva pred diskriminacijo, ki jo je letos pripravila medresorska delovna skupina vlade, potrebujemo bolj celovito in enotno oblikovanje nediskriminacijske politike ter vključitev nekaterih družbenih skupin, na primer starejših ali istospolnih," je za Dnevnik pojasnila Tanja Salecl, direktorica urada za enake možnosti, ki je bil sicer ustanovljen za oblikovanje politike enakosti spolov. "To je mogoče doseči bodisi z okrepitvijo koordinacije med pristojnimi organi bodisi z enotnim organom." Pravi, da potrebujemo neodvisni organ za varstvo pred diskriminacijo, ki žrtvam nudi pomoč, opravlja nadzor nad učinkovitostjo pravnega varstva ter spremlja stanje. "Trenutno to nalogo opravlja zagovornik načela enakosti, njegov položaj in status pa bi bilo treba spremeniti tako, da bi dosegal večjo neodvisnost in samostojnost," meni Saleclova.

Vsak okopava le svoj vrtiček

Zagovornik načela enakosti Boštjan Vernik Šetinc je bil v svojem mnenju še bolj odločen. "Sedanje stanje je obupno, vsak okopava le svoj vrtiček. Zavzemam se za združevanje različnih vladnih uradov in služb v eno močno vladno službo, ki bo problem diskriminacije obravnavala celostno in multidisciplinarno," je zapisal v odgovoru nevladnim organizacijam. "Zavzemam se za to, da se moje delovno mesto v najkrajšem času ukine. Ustanoviti je treba nov, samostojen, neodvisen, specializiran organ, ki bo imel učinkovita pooblastila, na primer za preiskovanje, in bo na enem mestu, brez pošiljanja od vrat do vrat, zagotavljal učinkovito pravno varstvo pred diskriminacijo. Kadar pravica obstaja le na papirju, je to krivda države." Pravi, da mora imeti takšna institucija tudi "zobe", da bo kršitelje odločitve s pravno prisilo pripravila k spremembi praks in odvračala od diskriminiranja. Vernik Šetinc opozarja, da politika doslej ni storila dovolj za to, da bi preprečevanje diskriminacije uredila sistemsko in učinkovito. ušk