Devalvacija Jugoslavije

Ex Ponto se bo torej v petek v Cankarjevem domu odprl s premiero predstave Leksikon Yu mitologije, ki je nastala v mednarodni koprodukciji festivala in gledališč iz Hrvaške, Kosova, Črne gore in Makedonije. Predstava ne bo adaptacija knjižnega Leksikona Yu mitologije, je poudaril režiser Oliver Frljić, temveč polemika s to knjigo, ki je nastala kot poskus zbiranja spominov na jugoslovanske ikone, besedila zanje pa so prispevali tako anonimni kot znani prebivalci nekdanje Jugoslavije. Kljub lepim namenom zbiranja skupne dediščine ta leksikon, vsaj po Frljićevem mnenju, izraža hegemonijo enega jezika in kulturnega kroga nad drugimi - na isti način, kot se je godilo že v Jugoslaviji. V Leksikonu Yu mitologije je namreč zastopana predvsem tako imenovana srbohrvaščina, medtem ko slovenščine, makedonščine in albanščine skorajda ni.

Ideja Jugoslavije je po drugi strani doživela devalvacijo, je prepričan Frljić. Dobro se trži, ker predstavlja le eno izmed idej na trgu: pojavlja se v obliki "pocukrane" jugonostalgije ali izredno negativnih občutkov. Toda nihče ne gre v resno in kritično analizo bodisi njenih pomanjkljivosti bodisi njenega emancipatornega potenciala, je še dodal. Predstava Leksikon Yu mitologije bo štirijezična; igralci bodo govorili v srbohrvaščini, makedonščini, albanščini, večinoma pa v - slovenščini. Po slovensko bodo spregovorili tudi tisti, ki so se z njo srečali prvič, saj je Frljića zanimalo tudi to, kaj se zgodi z igralcem, ko zapusti prostor svojega maternega jezika.

Pet slovenskih premier

Med razmeroma obsežnim naborom slovenskih premier bo prva na ogled že v soboto, to bo gledališko-plesna predstava 33 obratov koreografinje in baletne solistke Sanje Nešković Peršin, ki se je navdihovala tudi ob teoretski pisavi Antonina Artauda, natančneje knjige Gledališče in njegov dvojnik. Sledila ji bo (v ponedeljek) žanrsko raznorodna predstava Kako daleč lahko govorimo, ki je nastala v sodelovanju avstrijske koreografinje Martine Ruhsam in slovenskega režiserja Vlada G. Repnika ter na duhovit in ironičen način raziskuje meje komunikacije in neizogibnosti nesporazuma.

V naslednjih dneh bodo sledile še rock-rap-opera Mesnica v režiji Sabine Schwenner, slovensko-belgijski plesni projekt Off-beat v zasnovi in izvedbi Milana Tomašika, za konec pa bosta Ryuzo Fukuhara in Samo Potokar v svoji predstavi z naslovom Ne.Za.Vedno zaplesala "vajo o neuspehu", ki so jo navdihnile neprijetnosti, ki težijo življenja ljudi.