Barbi je verjetno ena najbolje prodajanih igračk na svetu od takrat, ko so jo dali 9. marca 1959 prvič v prodajo. Vse skupaj se je začelo z gospo Ruth Handler, ki je umrla leta 2002.

Njen mož Elliot Handler je s poslovnim partnerjem Haroldom "Mattom" Matsonom ustanovil podjetje za proizvodnjo okvirjev Mattel. To ni bil kakšen poseben uspeh, zato je Elliotova žena Ruth predlagala, da bi proizvajali igračke. Videla je namreč svojo hčerko Barbaro, kako rada se igra s papirnatimi lutkami, ki so bile podobne odraslim ljudem. Ko je prinesla domov lutko Bild Lilli, ki so jih izdelovali v Nemčiji in so bile kot šaljivo darilo namenjene odraslim, je bila ideja skoraj rojena.

Pri Mattelu so kupili prodajne pravice za Ameriko, barvo las so ji spremenili iz svetle v črno in namesto Lilli je dobila lutka seveda ime po Ruthini hčerki Barbara in 9. marca 1959 so v Ameriki prodali prve lutke z ljubkim imenom Barbika. Pozneje je to postala znamenita lutka, ena od ameriških ikon in značilnosti ameriške kulture.

Ženska, kakršne ni

Barbi je imela popolno postavo in je burila moško fantazijo, so se pa v trenutku razburile tudi številne feministke. Handlerjeva je vztrajala, da bodo dekleta dobila več samospoštovanja, ko se bodo igrala z lutko, ki bo nekakšna podoba popolne ženske. Kmalu se je pokazalo, da mere te "popolne" ženske niso realne, ugotovili so, da se dekletom zaradi tega ne povečuje zavest, predvsem pa se je veliko deklet spustilo v nevarno območje anoreksije. Vrh vsega so v nekem inštitutu ugotovili, da barbika v naravni velikosti ne bi imela v svojem telesu nujnih do 22 odstotkov telesne maščobe in takšna, kakršna je, sploh ne bi mogla imeti niti menstruacije. Mere barbika, predvsem prsi in obseg pasu, so spremenili, ne glede na to pa so njene mere še vedno svojevrsten cilj mnogih deklet predvsem v Ameriki, kjer večina zaradi izobilja kalorično izdatne hitre hrane ne bo nikoli podobna barbi.

"Moja filozofija je bila, da bi lahko deklice, čeprav preko lutke, postale vse, kar bi želele. Barbi je vselej predstavljala dejstvo, da ima ženska možnost izbire. Bila je več kot zgolj lutka, bila je del žensk," je pozneje v svoji avtobiografiji zapisala Handlerjeva. V neki raziskavi so ugotovili, da deklice pri igri s to lutko ne igrajo le vloge mame, temveč jo tudi oblačijo, urejajo in se identificirajo z odraslo žensko. To je največja skrivnost uspeha te lutke, ki je postala ikona, ki jo poskušajo posnemati mnoga dekleta v resničnem življenju.

Zelo hitro je postala tudi stereotip z vsem tistim, kar so lutki dodajali. Deklice, ki so se igrale z barbi, so se nenadoma začele pretirano ukvarjati z zunanjo podobo, s pričesko, ličenjem in vse skupaj je zašlo v nevarno območje trivialnosti. Marsikje po svetu še danes velja, da je tisti, ki mu rečejo barbika, neumen in plitev.

Barbie ni bila nikoli sama

Prva barbi je imela črno-bele črtaste kopalke, vznemirljivo pričesko s konjskim repom in zelo hitro so ugotovili, da potrebuje še vse tisto, kar imajo druge ženske. V njeni izmišljeni biografiji je pisalo, da je to Barbara Millicent Roberts, ki je hodila na šolo Willows v Wisconsinu.

Leta 1961 je dobila svojega partnerja, prijatelja kena, ki je imel prav tako kot ona idealne mere. Zametek pravljične ameriške družine? Po 43 letih so pri proizvajalcu najslavnejši par razdrli, celo svetovne agencije so poročale, da barbika in ken čutita, da je čas, da nekaj kakovostnega časa preživita ločeno.

Njuna hollywoodska romanca se je končala, podobno kot je bil konec zveze med slavnima ameriškima zvezdnikoma Jennifer Lopez in Benom Affleckom, zato so dekleta, ki so se igrala z barbi, to razumela in sprejela. Ločitev najbolj slavnega plastičnega para je bila povezana s kenovim nasprotovanjem poroki. Večno mladi barbi je pri izbiri novega izvoljenca prek svetovnega spleta svetovalo več kot dva milijona deklic. Našla si je novega spremljevalca, Avstralca blaina, z zagorelo kožo in zaradi sonca svetlimi lasmi, ki je odraščal v Sydneyju, vrsto let uril deskanje na Havajih in se preselil v Kalifornijo.

Prav vse kar je povezano z barbi in njenimi prijatelji, ima svojo zgodbo, ki ji otroci verjamejo. Doživela je že več sto različic in več kot 45 nacionalnosti, od takrat, ko je že leta 1961 zamenjala kopalke in konjski rep rock zvezde za uniformo stevardese in obleko poslovne ženske.

Za barbi trdijo, da je pomagala krepiti prizadevanja za spodbujanje enakosti med spoloma, saj je prav ona dokazala, da lahko ženske delajo karkoli. Tako je bila barbi tudi amaterska športnica na olimpijskih igrah, bila je zdravnica, zobozdravnica, medicinska sestra, veterinarka, rock zvezda in gasilka. Skoraj nemogoče je našteti vse njene spremembe, ki so s seboj prinašale dodatke, ki niso bili poceni. Za osnovno barbi v Ameriki odštejejo res skoraj simbolične tri ali štiri dolarje, zato pa njena kompletna garderoba stane več kot 130 dolarjev. Svojo ceno imajo seveda še njeni prijatelji in vse tisto, kar naj bi takšna ženska imela ob sebi, od vseh mogočih potrebščin do hišnih živali in vsega drugega.

Proizvajalec lutk barbi se je vedno prilagajal velikim tržiščem in posebne serije so izdelovali za azijska, afriška in latino ameriška tržišča. Leta 2002 so ugotovili, da si na velikem kitajskem trgu želijo barbi, ki bo namesto aziatskega videza dobila bolj zahodnjaško podobo.

Leta 2004 je neka petnajstletnica v New Yorku prišla v šolo z majico z napisom barbi je lezbijka. Sodišče je kmalu ugotovilo, da lahko učenci javnih šol v New Yorku nosijo obleke s političnimi napisi, ki izražajo kontroverzna politična stališča.

Še bolj se je barbi vmešala v politiko leta 2004, ko so v ameriški predvolilni predsedniški tekmi dali na trg barbi kot kandidatko izmišljene Stranke deklic, ki naj bi sodelovala na predsedniških volitvah. Ugotovili so namreč, da je barbi najboljša ambasadorka deklic in da je bila to najboljša odločitev za začetek dialoga o ženskah na vodilnih položajih med dekleti in njihovimi starši.

Lutka, ki zna služiti

Nič ni prepuščeno naključju, kajti v ozadju barbi dela več kot 200 oblikovalcev, stilistov, inženirjev in psihologov, zraven pa so seveda vrhunski prodajni specialisti. Kako bi sicer dosegli to, da se je Barbie pojavila tudi v podobi astronavtke in je celo ugledni Muzej zraka in vesolja v Washingtonu leta 1995 pripravil razstavo o razvoju barbikine kariere v astronavtiki? Ko so dali na trg barbi kot vojakinjo med ameriško vojaško operacijo v Iraku, je bila na željo ameriške vojske ostrižena tako, da je njen videz bolj ustrezal vojaškemu. In če so Američani v časovno kapsulo, ki so jo poslali v vesolje, posadili tudi barbi, je to še en dokaz njenega neverjetnega vpliva.

Te posebnosti sicer težko razumemo, vendar se v kreacijo njenih oblek vključujejo tako znana imena svetovne mode, kot so Calvin Klein, Vera Wang, Donna Karan, Nicole Miller, Christian Dior, Escada, Anne Klein, Ralph Lauren, Donatella Versace in mnogi drugi velikani mode. Ko je leta 2004 Barbiko oblekel Armani, je zanjo posebej kreiral eleganten komplet iz krepa, tila in svile in to za 121 evrov. Leto pozneje so se pri Benettonu odločili za posebno kolekcijo oblačil in s tem si je ta modni oblikovalec odprl novo pot do mladih potrošnic.

V pol stoletja je postala barbi, ki je seveda še vedno mlada, kot je bila ob svojem "rojstvu", fenomen in šolski primer uspeha. Petnajstcentimetrska plastična lutka z v resnici nemogočo žensko anatomijo je postala primer služenja denarja. V več kot 150 državah sveta so doslej prodali več kot milijardo lutk barbi in poznavalci ocenjujejo, da je blagovna znamka Barbie vredna kakšne dve milijarde dolarjev. To je celo malo več od slovite blagovne znamke Armani in nekaj manj, kot je vredno ime najbolj znanega finančnega časopisa na svetu, Wall Street Journala.

barbi ima svojo ceno, ki jo spoštujejo tudi tisoči zbirateljev teh lutk po vsem svetu. Pred štirimi leti so v spletni prodajalni eBay prodali lutko, ki je leta 1959 stala tri dolarje, za 3552 dolarjev, vrhunec pa je bil leta 2006 v londonski dražbeni hiši Christie. Lutko barbi so prodali za neverjetnih sedemnajst tisoč dolarjev, kar je sedanjih skoraj štirinajst tisoč evrov.

Naj je barbi veljala za simbol svobodomiselne ženske ali pa predstavljala žensko kot objekt, to ni več pomembno. Po pol stoletja je ostala še vedno ena najbolj uspešnih lutk in igračk na svetu. In Mattel, kjer so si izmislili to lutko, še naprej ostaja največji svetovni proizvajalec igračk na svetu. (bš)