Slovenski gledalec si rad ogleda sproščeno komedijo, po možnosti začinjeno s ščepcem romantike, in ne brani se niti dobrega akcijskega filma, ugotavljajo poznavalci, ki budno spremljajo dogajanje v slovenskem svetu zabave. Tisti, ki pod drobnogled dajejo navade gledalcev pred malimi zasloni, ugotavljajo še eno zanimivost - v družini ni vedno samo ata tisti, ki ima v rokah daljinski upravljalec.

Primerljivi okus

Slovenski gledalci se lahko po okusu in spremljanju televizijskih oddaj v marsičem primerjajo z gledalci v drugih državah, saj imajo precej evropski okus. Najraje si ogledajo neposredne prenose smučarskih skokov, dnevnoinformativne oddaje, ljubezenske filme, prenose alpskega smučanja, telenovele, razvedrilne oddaje, kvize... Hollywoodskim zvezdnikom, kot so Arnold Schwarzenegger, Silvester Stalone in Brad Pitt, se ob bok postavljajo tudi športniki kova smučarja skakalca Primoža Peterke in ne nazadnje dirkača formule 1 Michaela Schumacherja. "Slovensko občinstvo od televizije pričakuje predvsem sprostitev in informacijo," je povedala Breda Kostanjšek , vodja programskega kontrolinga na Radioteleviziji Slovenija. Pri tem niti ni tako pomembno, ali zvezdniki govorijo v tujem jeziku. Slovenski gledalec je v nekem smislu svetovljan, pravi Kostanjškova. Veliko ljudi govori več jezikov, zato spremljajo tudi tuje programe.

Programa Televizije Slovenija gleda tretjina gledalcev, kar je potrdilo celodnevno merjenje gledanosti (ki ga opravlja Media Services AGB IRM), slovenske komercialne televizije skoraj polovica, medtem ko ostali raje spremljajo tuje televizijske postaje.

Karizma Jonasa Ž.

Pri programih slovenskih televizijskih postaj je zanimivo, da ljudje radi spremljajo domačo produkcijo. To sta potrdili tako Breda Kostanjšek kot Gordana Marovič , vodja raziskav pri Pop TV. Kot je povedala slednja, so v zadnjem času najbolj gledane oddaje TV Dober dan, 24 ur in Preverjeno, a tudi karizma Jonasa Ž. in bogate nagrade, ki jih ponujajo v kvizu Lepo je biti milijonar, pritegujejo pozornost.

Največja novost na malih zaslonih v zadnjih letih so mehiške in druge telenovele, Esmeralda je bila le ena izmed njih, in privabljajo zlasti dekleta in žene. Športni dogodki, od nogometa do formule 1, so predvsem po okusu slovenskega moškega občinstva. In otroci? Še vedno je daleč najbolj priljubljen Živ žav, ki ga že vrsto let predvajajo ob nedeljah dopoldne.

Zanimivo je tudi, da slovenski gledalec rad gleda stalne televizijske oddaje, torej tiste, ki jih je že navajen, zato je za televizijske postaje še kako pomembna dolgoročna programska shema. Omenjeni Živ žav, denimo, dobro poznajo že kar tri generacije - stari starši, starši in tudi njihovi otroci. Gledane so še dnevnoinfomativne in kmetijske oddaje, oddaje z narodnozabavno glasbo in podobne.

Kdo pa je na Slovenskem doma odloča, kateri program si bo družina ogledala? "Ne gleda se le tisto, kar reče ata," je odgovorila Breda Kostanjšek. Ne nazadnje ima že tretjina gospodinjstev vsaj dva televizijska sprejemnika, zato je demokracija v družini še toliko večja in ata lahko mirno spremlja svoj resni program, medtem ko mladi uživajo v filmih.

Znamenita imena

Predvsem mladi pa radi zahajajo tudi v kinematografe, kamor jih pogosto privabljajo znamenita zvezdniška imena. Kino je priljubljena oblika sprostitve.

Pri slovenskih gledalcih so v zadnjem času zelo priljubljeni filmska igralka Julia Roberts pa vsestranski igralec Tom Hanks, tudi Bruce Willis, je povedal direktor Ljubljanskih kinematografov Marko Kravos . Po njegovem mnenju je trenutno bolj v zatonu Richard Gere, ki na zadnje ni preveč navdušil s filmom Jesen v New Yorku. Slovenski gledalec je po vplivu zvezdniških imen bliže evropskemu kot ameriškemu. V Združenih državah Amerike namreč zvezdnikovo ime igra bolj odločilno vlogo pri tem, koliko pozornosti gledalcev bo film pritegnil, kot pa v evropskih deželah.

V Sloveniji je približno sto kinodvoran in vanje najraje zahajajo mlajši obiskovalci, stari do 25 let. Zanimivo je, da se je obisk v zadnjih petih letih po podatkih Ljubljanskih kinematografov zelo zmanjšal, letos, ko so odprli Kolosej v ljubljanskem BTC-ju, pa se spet povečuje. V Ljubljani je do septembra letos vstopnico kupilo več kot 950.000 ljudi, kar je že več kot v vsem letu 1999. Kljub temu letos najbrž še ne bodo dosegli "evropskega standarda". V drugih evropskih državah na leto prodajo namreč še enkrat več vstopnic, kot je prebivalcev. V vsej Sloveniji jih bodo letos najbrž prodali od dva do tri milijone, v prihodnje pa si bodo prizadevali, kot napoveduje Kravos, da bi jih prodali štiri milijone. V zlatih časih kinematografije so pri nas prodali do deset milijonov vstopnic na leto.

Tudi obiskovalci kinematografov si želijo predvsem sprostitve, in sicer predvsem lahkotne komedije in akcijske filme. Med nekakšne slovenske značilnosti sodijo romantične komedije, saj so zelo priljubljene. Letos je na vrhu lestvice v Ljubljani Dnevnik Bridget Jones, ki sodi v ta žanr, absolutni rekorder zadnjih let pa je denimo Titanik, ki ima prav tako romantično zgodbo in v njej ne manjka duhovitosti. V Sloveniji si ga je ogledalo neverjetnih 400.000 gledalcev. Od akcijskih filmov je v zadnjem času privabil nadpovprečno veliko gledalcev Gladiator.

V koraku s časom

Gledalci pri nas gredo v korak s časom. Nazadnje sta uspela oba filma, ki sta na velika platna pripeljala virtualne junake iz računalniških igric, torej Tomb Raider z Laro Croft in Final Fantasy.

Za razliko od drugih držav pa pri nas v kino starejši in mlade družine še ne zahajajo množično, vendar v Ljubljanskih kinematografih upajo, da bodo z omenjenim Kolosejem to spremenili; kot kaže, jim to tudi gre od rok. V vrtcu, ki so ga uredili v pritličju tega velikega kinematografskega središča, imajo občasno tudi do 60 malčkov, katerih starši so v kinu. Kolosej je presegel tudi vsa pričakovanja glede obiska, o čemer zgovorno priča podatek, da so bile blagajne urejene tako, da bi "prenesle" 8000 obiskovalcev na dan, zdaj pa jih je včasih celo 10.000.