Povejmo odkrito. Vodstvo ima pred sabo tri cilje: rast, digitalizacijo in učinkovitost. Posledično vidimo veliko posameznih iniciativ in manjših projektov, ko podjetja poskušajo povečati svojo stroškovno učinkovitost, pridobiti nove kompetence oziroma z novimi pristopi povečati zaslužek iz obstoječe ponudbe. Premalo pa je zavedanja, da samo optimizacija stroškov brez investicij v inovacije ni več dovolj. Potrebna je tudi samorefleksija in treba se je vprašati, ali je vse to, kar v podjetju počnemo, sploh še dovolj za napredek in večji premik naprej?

Zmagujejo drzni, pogumni, odločni

Precej redkeje opazim tiste prave trajnostno naravnane transformacije, ki upoštevajo celosten vidik razvoja: Environment, Social in Governance (ESG) - ko podjetja vzpostavljajo celosten proces, ki temelji na uporabi tehnologije z namenom, da povečamo učinke na trgu in povečamo zmogljivosti organizacije za upravljanje sprememb. Ko postavijo stranko in učinek na prvo mesto in želijo doseči poslovni uspeh skozi nenehen razvoj delovanja celega podjetja in razumevanje potenciala, ki ga podjetje ima, pa tudi načina, kako do njega pridemo. Danes zmagujejo drzni, pogumni in odločni. Razkorak med podjetji se že opazno veča in 2023 bo lahko prelomno. Je res treba, da se stvari do konca porušijo in ljudje nezadovoljni odidejo, ker ne vidijo več smisla? Je čas za ukrepanje res šele takrat, ko obvodi ne delujejo več in stvari začnejo »goreti«? Kaj je pametno narediti? Kako se tega lotiti? Kaj je tisto, kar od vas pričakujejo vaše stranke in česa si želijo? Vse to so pomembna vprašanja danes.

Česa se bojimo? Strah je zapletena in osebna tema – kar nekatere prestraši ali ohromi, lahko druge spodbudi k pogumnemu ukrepanju. Odkar pomnim, sem bila vedno del spremembe, ne glede na to, ali jo smo jo imenovali transformacija, evolucija ali preprosto razvoj. Včasih sem spremembe razumela kot nekaj negativnega, predloge pa kot kritiko, češ kaj ne delam dovolj dobro. Kako sem se motila. Takrat še nisem razumela, da so spremembe sestavni del razvojne poti, odpor pa je le mehanizem, kako se poskušamo z njimi spopasti. Z leti sem se naučila, da je v odporu precej modrosti. Ne vidim ga več kot nekaj, kar je treba omejiti in zmanjšati. Pri upravljanju in vodenju sprememb ga jemljem kot zdrav znak, da je ljudem mar. Je znak, da so ljudje navdušeni nad tem, kar počnejo. Naučila sem se občudovati strast, ki jo ljudje prinesejo k mizi. Sodelovati moramo in to strast spremeniti v konstruktivno razpravo. Samo pomislimo, kakšna sprememba in olajšanje je, ko vstopiš v razvojni pogovor s to novo perspektivo.

Na vsakem koraku boljši kot včeraj

Kot je razmišljal že P. Drucker: »The greatest danger in times of turbulence is not the turbulence. It is to act with yesterday's logic.« Zaupanje pomeni imeti pogum za zastavljanje pravih vprašanj. Ta vas lahko popeljejo na pot k reševanju zapletenih problemov in vam pomagajo vzpostaviti stik z drugimi, posameznike pa navdihnejo. Kdaj ste se nazadnje vprašali, katera priložnost bi lahko spremenila igro in bi lahko ustvarila večji doprinos kot obstoječe aktivnosti? Govorim o ambicioznosti, da pridemo dlje, kot smo danes, da kot organizacija presežemo trenutni položaj, da postanemo bolj uspešni in bolj zmogljivi.

Vodenje transformacijskih sprememb pomeni tudi iskanje pravega ravnovesja med opuščanjem aktivnosti, ki so morda prej bile pomembne, a danes nimajo več bistvenega doprinosa k poslovanju in tako predstavljajo odmik od »statusa quo«. Ob tem pa se je treba zavedati, da je uspeh odvisen od akcije ljudi. Da poenostavimo – predlagam, da začnete na koncu. Kaj mislim s tem? Zamislite si, kje želite biti kot podjetje čez deset let. Predstavljajte si, kako takrat ta realnost izgleda, kaj je pomembno. Nato pa se začnite že kar sedaj obnašati, kot da to realnost živite, v njej delujete in da ste že takšno podjetje, kot si ga želite. Izboljšujte pristope, učite se iz realnih situacij in povratnih informacij, na vsakem koraku pa si drznite biti boljši, kot ste bili včeraj. Mogoče ambiciozna ideja, ampak brez akcije žal ne bo šlo. Če želite spremeniti svet na bolje, morate tako tudi delovati. 

Helena Mah je transformacijska vodja in strateška poslovna svetovalka za doseganje večjih doprinosov in učinkov na trgu, Drop of Milk.