Obstajajo različni podatki o številu obolelih ali ponesrečenih v času, ko so preživljali dopust, a vsekakor drži dejstvo: čeprav se nam zdi nemogoče, lahko zbolimo ali imamo smolo, tudi ko počitnikujemo.

Zbolite lahko tudi na dopustu

Iz nekaterih razpoložljivih podatkov izhaja, da med dopustom zboli vsak deseti počitnikar. Kar veliko, čeprav je to nekako razumljivo, saj so potniki na potovanju še nekoliko bolj kot doma izpostavljeni zdravstvenim težavam in nevarnostim za zdravje, pa naj gre za poškodbe ali bolezni. Vodilni vzrok obolevnosti med popotniki je že uvodoma omenjena driska, sledijo okužbe dihal in kože ter vročinska stanja, kar precej pa je tudi poškodb, saj mnogi precenjujejo svojo pripravljenost, znanje in sposobnosti. Med drugim to velja tako za nepripravljene odhode v gore brez ustrezne opreme kot za pretiravanje z globino potapljanja v morju.

Večina preventivno poskrbi za te težave že pred odhodom na dopust s tako imenovano potovalno lekarno. Zagotovo se bo vsebina počitniške prve pomoči razlikovala pri nekom, ki se odpravlja na jadrnico, od tistega, ki namerava osvojiti nekaj vrhov v Julijskih Alpah, v vsakem primeru pa se je treba prilagoditi državi, ki jo boste obiskali, načinu potovanja in bivanja, trajanju potovanja, letnemu času, načrtovanim aktivnostim, starosti popotnikov ter upoštevati izkušnje vsakega posameznika s prejšnjih potovanj.

Poletje je in kar vroče. Izgovor, da ni bilo dovolj prostora v potovalki, nikakor ne drži, saj vedno lahko najdemo prostor še kremo za zaščito kože pred močnim soncem, sončna očala in ustrezno pokrivalo. Tudi za zaščito pred piki komarjev in drugih insektov, še posebej pred klopi, ne boste potrebovali kaj veliko prostora.

Nesreča na parkirišču. Kaj pa zdaj?

Pravijo, da nesreča nikoli ne počiva. Drobcen trk na parkirišču ali nalet v gneči pred semaforjem je problem, ki ga razrešimo desetih minutah. Vsaj doma. Kaj pa v tuji državi, kjer ne poznamo nikogar? Kako bi vas pomirila misel, da bo nekdo poskrbel za škodo in popravilo vašega vozila? Živemu človeku se vse zgodi, tudi to, da natoči napačno gorivo. Vam bo to pokvarilo dopust, boste en dan iskali mehanično delavnico, potem trepetali, koliko vam bodo računali, in zahtevali za stroške prevoza ali vleke do servisa? Takrat tudi bes ne pomaga, ker je jasno, da imajo smolo navadno tisti, ki niso vplačali nekaj evrov zavarovanja, ker so prepričani, da bi bilo to metanje denarja proč.

Tako je: številni vam ponujajo najrazličnejše pakete in zavarovanja, za vas, ki ste pred odhodom na počitnice, pa je najpomembneje, da bi bili vsi ti dodatni stroški čim nižji. A ni vse, kar je poceni, tudi ugodno. In predvsem je pomembno, da veste, za kaj potrebujete zavarovanje in na kaj se to v resnici nanaša. Na primer, prav nič vam ne pomaga zavarovanje izgubljene prtljage na letališču, če pa se na dopust peljete z avtomobilom, ali da ste zavarovani za vse zobozdravstvene storitve, že nekaj let pa imate zobno protezo…

Prtljaga se hitro »izgubi« in izgubi

Seveda je izrazito nerodno, če vam prtljago ukradejo, bog ne daj, da tudi dokumente. Kaj pa če se je prtljaga izgubila? Ja, posebno poglavje so pravice potnikov, pa ti zanje sploh ne vedo. Če prtljaga ne prispe v 21 dneh od trenutka, ko bi morala, se šteje za izgubljeno. Za izgubo je odgovoren prevoznik, potnik pa je v takem primeru upravičen do odškodnine. Višina odškodnine za izgubljeno, uničeno ali poškodovano prtljago je omejena na 1350 evrov. Kaj pa, če prtljaga prispe z zamudo? Potniki lahko od letalskega prevoznika na podlagi računov zahtevajo povračilo stroškov za najnujnejše nakupe, na primer osnovnih higienskih pripomočkov in nadomestnih oblačil. No, če gre za zamudo prtljage na poti domov, prevoznik tovrstnih stroškov najverjetneje ne bo pripravljen povrniti.

Zamude, čakanje, zamude…

Ostanimo še malo pri zamudah. Letalski prevoznik mora potnikom zagotoviti oskrbo, ki je odvisna od dolžine leta in dolžine pričakovane zamude. Če gre za let, krajši od 1500 km, in zamudo, daljšo od dveh ur, so potniki upravičeni do obrokov hrane in napitkov ter dveh brezplačnih telefonskih klicev. Če je zamuda daljša od petih ur, mora prevoznik ponuditi potniku možnost, da se odloči, ali želi nadaljevati potovanje ali pa ga prekiniti. V primeru, da potnik ne želi več potovati, mu mora prevoznik zagotoviti povratni let na izhodiščno mesto odhoda, če je to potrebno in mu v roku sedmih dni povrniti stroške vozovnice. Če pa potnik želi nadaljevati pot in bo letalo poletelo šele naslednji dan, ima potnik pravico do brezplačne namestitve v hotelu in prevoza do kraja nastanitve. Podobno je tudi pri drugih, na primer ladijskih ali avtobusnih prevoznikih, vsekakor pa se vam splača, da se z vsem tem pred odhodom na dopust seznanite. Saj gre za vaš dopust in vaš denar, s katerim ste ta dopust plačali.