Z razvojem električne mobilnosti pri osebnih vozilih se seveda povečuje potreba po boljših in zmogljivejših baterijah in učinkovitejših pogonskih sklopih teh vozil. Kajti vsak prevožen kilometer danes šteje, zato se vedno več avtomobilskih proizvajalcev osredotoča na večji doseg vozil z enim polnjenjem baterije. A vse to ne pomaga veliko, če razvoj teh baterij, predvsem pa njihovo preizkušanje, caplja za razvojem in potrebami celotne mobilnosti v družbi. Slovenija lahko v tem delu industrije ponudi visokoizobražen kader.

Visokotehnološki in zelo zmogljivi električni avtomobili tudi postajajo del avtomobilske sedanjosti in enega od vidnejših predstavnikov te veje avtomobilizma imamo v sosednji Hrvaški. Natančneje, v podjetju Rimac. Tam razvijajo svoje superšportne avtomobile, njihov potencial so razumeli tudi že veliki avtomobilski proizvajalci, kot sta Porsche in Hyundai, z novim projektom v Sloveniji pa se odpirajo vrata tudi do drugih prestižnih avtomobilskih znamk kova Ferrari ali Aston Martin.

Slovenija in podjetje Lastinski inženiring Sama Omerzela sta postala nov partner Rimca na področju testiranja in razvoja visokotehnoloških baterij in pogonskih sklopov za različne partnerje pri konstrukciji superšportnih ter tudi električnih avtomobilov. Skupni projekt Hyper E-Car Lab bo imel sedež v Novem mestu, tam bodo orali ledino. »Z razvojem laboratorija želimo odgovoriti na potrebe najnaprednejših podjetij v avtomobilski industriji, ki si želi tehnologije, ki bi omogočila testiranje baterij in pogonskih sklopov z veliko električno močjo. Rezultati laboratorijskih meritev komponent, kot so baterije, elektromotorji in močnostna elektrika, bodo referenčna točka največjim proizvajalcem avtomobilov na svetu,« je ob predstavitvi projekta povedal Samo Omerzel.

Zaposlili bodo vsaj petdeset inženirjev

Trenutno pri prvem delu projekta, ta bo trajal še nekaj mesecev, že dela 25 inženirjev različnih profilov, od elektrotehnike do strojništva in računalništva, v prihodnje jih bodo zaposlili še najmanj 25.

Inženirji elektrotehnike bodo pokrivali področje delovanja močnostne elektronike in komponent, meritve električnih veličin in parametrov komponent in sistemov, ki se testirajo, metodologije meritev, zajemanja podatkov in razvoj programske kode. Inženirji strojništva bodo zadolženi za področje dinamike posameznih komponent, potrebne konstrukcijske rešitve nameščanja merilnih mest, potrebne konstrukcijske rešitve priprav, kamor se namestijo komponente in sklopi, ki se testirajo, in konstrukcije celotnega okolja merilnega sistema. Inženirji računalništva pa bodo skrbeli za izvedbo višjenivojskih programskih rešitev, obdelavo podatkov, orodja za analitiko podatkov, shranjevanje podatkov in njihovo uporabo skozi čas in pripravo poročil o rezultatih.

»Zanimanje je ogromno, ocenjujem, da bomo vse strokovnjake dobili pri nas, saj ta del avtomobilske industrije postaja vrhunec konstrukcije avtomobilov in si mnogi želijo biti del te zgodbe,« dodaja Omerzel, tudi sam inženir elektrotehnike. Potem bodo približno eno leto sestavljali opremo, pripravljali laboratorije, snovali programsko opremo in še pol leta bodo trajala prva testiranja opreme, tako da bodo v letu 2021 laboratorij lahko tudi komercialno zagnali. Ker take vrste komercialni laboratorij za to vejo industrije dejansko niti še ne obstaja, si partnerji upajo napovedati, da bodo njihove stranke prihajale tako rekoč iz celotne globalne avtomobilske industrije. Prek podjetja Rimac bodo namreč dobili dostop do številnih proizvajalcev.

Celoten projekt seveda ni poceni. Vse skupaj naj bi stalo okoli 7,6 milijona evrov, celotno operacijo bodo izvajali na sedežu Lastninskega v Novem mestu, skoraj polovica investicije, torej 3,4 milijona evrov, pa prihaja iz subvencij. Ministrstvo za gospodarstvo je namreč ocenilo, da je to projekt, vreden subvencioniranja. 80 odstotkov subvencij tako in tako prihaja iz evropskih skladov, slovenska država pa je primaknila 20 odstotkov od omenjenih 3,4 milijona.

»Tako testiranje baterij in pogonskih sklopov je sorazmerno novo področje za večino avtomobilskih proizvajalcev. Nekaj kapacitet že imamo pri nas, a to še zdaleč na zadostuje potrebam industrije, zato smo se odločili za skupno investicijo v Sloveniji. Glede na to, da že nekaj časa sodelujemo z Lastninskim, nam ni bilo težko zagnati tega projekta. Prepričan sem, da je to lepa priložnost za vse zainteresirane stranke, da to delo zanje opravimo v visokotehnološkem laboratoriju v Sloveniji,« pa je še povedal Mate Rimac.