Po zaslugi inovativne aplikacije Wayv, nekakšne morske različice Uberja, se bodo lahko že prihodnje leto domačini ali turisti odpeljali kopat na Bele skale ali Debeli rtič. Ribič ali domačin, ki bosta z barko v nedeljo peljala na kopanje svojo družino, pa bosta lahko med potjo pobrala še kakšnega potnika. Aplikacijo s pomočjo državnih in evropskih sredstev razvijajo od letošnjega aprila, z njo bo mogoče poiskati prevoznika in plačati prevoz, zaživela pa bo predvidoma junija prihodnje leto. Prevoz bodo lahko ponudili vsi lastniki plovil.

Za doživetja in vsakodnevne prevoze

»Naš namen je razviti prometne povezave med kraji ob slovenskem morju in povezave med lastniki plovil in potniki. Sistem je zasnovan po vzoru kopenskega sistema Uber. Ribičem bi to omogočilo dodaten vir prihodkov, obenem pa bi s tem razbremenili promet na cestah,« novost predstavi Katja Kavšek iz podjetja Emigma, ki razvija aplikacijo in je obenem vodilni partner v omenjenem projektu. Pri snovanju deljenih prevozov na morju sodelujeta še turistični združenji Portorož in Izola, ki sta prevzeli predvsem promocijsko vlogo. Novo obliko prevozov po morju bodo oglaševali v Sloveniji, Italiji in Avstriji. »Naši turisti potrebujejo doživetja. Pogosto pridejo na morje, pa ne gredo na barčico, ker je bodisi predraga, ker ravno ni na voljo ali pa zaradi premajhnega števila potnikov na koncu niti ne izpluje,« pravi direktor Turističnega združenja Portorož Igor Novel, ki presežno vrednost pobude za turiste vidi predvsem v tem, da bodo lahko od lokalnih ribičev med potjo slišali marsikatero pomorsko štorijo. Plovila, ki bodo sprejemala potnike, bodo označena s posebnimi bokobrani z napisom Wayv, priporočene cene prevozov pa še niso izoblikovali.

Kdo bo pravzaprav lahko postal ponudnik prevozov po morju? Snovalci pojasnjujejo, da vsak, ki je lastnik plovila, lahko tudi manjšega gumenjaka. Bo pa moral imeti registrirano ustrezno gospodarsko dejavnost, opravljen izpit in urejeno zavarovanje. Ribič Arturo Steffé bo za ponudnike čez zimo pripravil izobraževanja. »Seveda so ponudniki skeptični, morje vendarle ni cesta. Zato jih je treba najprej usposobiti. Na brezplačnih izobraževanjih jih bomo seznanili, kako poskrbeti za varnost, kako se pravilno rešuje,« pojasnjuje. Z morskimi prevozi se strinja tudi uprava za pomorstvo, ki je preverila predvsem pravne možnosti, ponudnikom prevozov bo ob izpolnjevanju pogojev odobrila vstop v sistem, sodelovala pa bo tudi pri določanju točk, kjer bodo plovila lahko pobirala in izkrcavala potnike.

Dodatni vir zaslužka za ribiče

Doslej v svetu še ni takšne aplikacije, ki bi omogočala deljenje prevozov po morju. »Zakaj? Ker je težko animirati ponudnike, da bi se vključili v to. Ali se jim ne zdi dovolj donosno ali pa so napoti pravne ovire,« pravi Mitja Vatovec iz Emigme. Ribič Steffé priznava, da je tudi njihova pobuda sprva naletela na dvom. Tudi o tem, ali je sploh dovolj povpraševanja po takšni ponudbi. Ribič Silvano Radin glede tega nasprotno nima zadržkov. »Tudi glede Uberja so bili nekoč skeptični, pa poglejte sedaj, vsi bi radi davke pobirali od njega,« pravi. Medtem ko, kot pravi, pol leta preždi na koprskem ribiškem pomolu in nima kaj delati, se pri njem pogosto ustavijo turisti, ki bi se radi popeljali po morju, pa jih zaradi birokratskih zahtev ne more vzeti na ladjo. »So meseci, ko ni dela, pa se bo ribič lahko vključil v to in kaj dodatno zaslužil,« razmišlja.