Ste se kdaj vprašali, zakaj ne zaslužite več denarja? Ali pa, kako odgovorno je dejansko delo, ki ga opravljate? Dejstvo je, da sta odgovornost in plačilo tesno povezana, večja je odgovornost, večje naj bi bilo plačilo. Zdaj pa si predstavljajte, kako zelo odgovorno delo ima Michael Mauer. Je odgovoren za oblikovanje v koncernu Volkswagen. Ali prevedeno, v avtomobilskem gigantu, katerega prihodki so lani dosegli 236 milijard evrov, neto dobiček pa 12 milijard. Za lažjo predstavo, letni proračun države, v kateri živimo, je okoli 10 milijard. Vsaka oblikovna napaka lahko koncern stane milijarde, zato se je ta besedica znašla na seznamu prepovedanih, Mauer pa se lahko pohvali, da se mu še ni zgodila. Še posebej ponosen pa je na obliko, ko beseda nanese na porscheje, saj je vodja oblikovanja te ikonične znamke.

Je izkušen, saj pri oblikovanju štirikolesnikov sodeluje že od leta 1986, ko je uspešno končal študij na fakulteti za oblikovanje v Pforzheimu. Sprva se je kalil pri Mercedes-Benzu in Smartu, kasneje se je pridružil General Motors in oblikoval saabe. »Pri Mercedesu mi je Bruno Sacco dejal, da avta ne oblikujemo za nas, ampak za stranke, ki znajo biti konservativne. Ko narediš avto, je zgodba podobna metanju kamna. Moraš ga vreči daleč, a ne predaleč, saj ga moraš znova najti,« pojasnjuje Mauer. Zadnjih 15 let je zvest Porscheju. Ves čas ga je vodil isti moto. »Oblikovalci moramo biti drzni in provokativni, izzvati moramo debato. Ključno je vprašanje, do kod lahko gremo. Oblika mora biti še vedno prepoznavna za znamko, v nasprotnem od nadrejenih dobiš košarico.« Spodbuja okolje, v katerem pred začetkom projekta sicer ni omejitev, a svoje kolege hitro opozori, če so zašli iz začrtane smeri. »Čeprav kot človek spodbujam tveganje, sem hkrati človek, ki zna pritisniti na zavoro.«

Najboljše iz dveh svetov

Povezava med lepo oblikovanim avtomobilom in dobrimi prodajnimi številkami je velika, je pa hkrati res, da pogumna oblika ni vedno tudi dobra. Igrajo pa izkušnje pri oblikovalcih pomembno vlogo. »Več jih imaš, bolj lahko zaupaš svojemu instinktu,« je prepričan 56-letni Nemec, ki mu je danes tveganje precej bližje kot pred leti, saj dobro ve, katero pot izbrati. »Zavedam se velike odgovornosti, saj je uspeh modela odvisen od oblike, to pa ima vpliv na vse zaposlene. Zato naše odločitve niso lahke.« Od njihovih dobrih odločitev imajo namreč veliko vsi zaposleni (skupno jih je 21.300), ob aprilski plači so tako dobili dodatek v višini 9700 evrov. Prvi projekt, za katerega je bil pri Porscheju odgovoren, je bila limuzina panamera, zato mu je ta avto blizu. Da je sploh nastala, pa je bilo potrebnih veliko pregovarjanj znotraj podjetja. »Gre za avto, ki ponuja najboljše iz dveh svetov, zmogljivosti in prostornosti. Zato ga tudi vozim, moja edina dilema je, ali izbrati panamero v črni ali srebrni barvi.«

V zadnjih 30 letih se je v svetu avtomobilizma veliko spremenilo, tudi pri oblikovanju, saj so na voljo nove tehnologije, zavoljo katerih je oblikovanje postalo še bolj drzno. »Zato sem prepričan, da bo v prihodnosti oblikovanje še pomembnejše. V zadnjih letih smo se borili, da na nas ne bi gledali zgolj kot na kreativne sanjače in umetnike, temveč kot na ljudi, katerih oblikovanje lahko prinese velike spremembe.«

Delo je njegova obsesija

Kreiranje avtomobilov ni zgolj domena oblikovalcev, saj morajo ideje diskutirati tudi z inženirji in oddelkom za marketing. Tako lahko še pravočasno obliko prilagodijo tehnološkim zahtevam in zahtevam potencialnih kupcev na trgu. Gre za delo, ki ni omejeno zgolj na klasični 8-urni delovnik. »Nekateri me sprašujejo, koliko časa posvetim svojemu podjetju? Veliko. Le takrat ne delam, ko spim ali ko se ukvarjam s športom. Delo je moj hobi, zato čas teče hitro. Porsche je moja zadnja misel dneva in pogosto del mojih sanj. Priznam, da je delo moja obsesija.« Ko ne dela, je rad v naravi, še posebej v hribih, ko mu ni treba razmišljati o službi. »Prepričan sem, da možgani potrebujejo nekaj počitka, da lahko med delom delujejo na polno. Zame so gore simbol miru. Ko se vrnem v službo, sem zato bolj ustvarjalen.«

Mnogi so prepričani, da igra pri dobrem oblikovalcu veliko vlogo njegov talent, a je Mauer prepričan, da talent predstavlja le 20 odstotkov, trdo delo pa 80 odstotkov uspeha. »Moraš pa biti trmast, prepričan o uspehu svoje ideje in jo braniti do konca. Seveda pa se lahko zgodi, da je na voljo boljša rešitev, kar je treba sprejeti. Srečen sem, da je moj nadrejeni Matthias Müller, ki zaupa oblikovalcem in se zaveda, kako zelo pomembni so za podjetje.« Porscheji so danes lepo oblikovani in prepoznavni, kar pa na nek način velja za večino znamk znotraj koncerna Volkswagen. »Oblikovalci znotraj koncerna tesno sodelujemo, saj smo prepričani, da je naša moč v velikosti družine. To je prednost. Seveda pa se dobro zavedamo moči posamezne znamke in njene individualnosti.« Pri avtomobilu ga vedno najprej pritegne oblika, ko si zaželi, da bi ga zapeljal v svojo garažo. Seveda pa samo oblika ni dovolj. »Že Steve Jobs je dejal, da mora stvar ob lepi obliki tudi dobro delovati.« Mauer si življenja brez Porscheja ne predstavlja, nadgraditi trenutno paleto pa je zanj velik izziv. Ker se zavedajo, da bo prihodnost električno obarvana, so zasnovali tudi konceptno študijo mission E, ki je odgovor na zahteve prihodnosti. Te zahteve pa tudi oblikovalcem vse bolj otežujejo delo. »Moramo biti kreativni, a tudi gledati v druge smeri. Tudi ko zahtevam zadostimo, se najde nekdo v Bruslju, Washingtonu ali Tokiu, ki se spomni novega pravila.«