»Glede na to, da gre za institucijo, katere odločitve vplivajo na življenja milijonov Evropejcev, je v povezavi z evroskupino veliko skrivnosti,« izpostavljajo v TI.

Evroskupino so članice območja evra ustanovile leta 1998. Njeno delo so spremljali le finančni sladokusci, dokler ni konec leta 2008 izbruhnila svetovna finančna kriza. Po izbruhu evrske krize je vzniknila iz obskurnosti in postala osrednja igralka v drami programov pomoči za Grčijo, Ciper, Irsko, Portugalsko in Španijo. A kljub temu je še vedno premalo jasno, kaj točno je evroskupina, katere odločitve sprejema in kako deluje, piše v poročilu. »To pomanjkanje jasnosti močno vpliva na njeno odgovornost in s tem na njeno legitimnost. Ena glavnih ugotovitev je, da se je evroskupina izogibala in se še izogiba odgovornosti, ki jo terja njen vseevropski vpliv,« izpostavljajo avtorji poročila.

Ne sprejemajo nikakršne odgovornosti

Evroskupina kot celota namreč po njihovih navedbah ne sprejema nikakršne odgovornosti, ta je povsem decentralizirana, dejansko gre za 19 nacionalnih odgovornosti. Poleg tega evroskupini ni treba upoštevati temeljnih smernic o transparentnosti, ki veljajo za institucije EU, niti zanjo ne veljajo pogodbe EU, ker gre za medvladno telo. Predsednik evroskupine sicer odgovarja na vprašanja evropskih poslancev, a te prostovoljne ureditve ni mogoče enačiti z učinkovitim mehanizmom odgovornosti, še izpostavljajo v TI.

Organizacija je podala tri sklope priporočil za krepitev transparentnosti, odgovornosti in integritete evroskupine. Za povečanje transparentnosti predlagajo, naj evropska pravila o transparentnosti veljajo tudi za evroskupino, naj njena pripravljalna telesa objavljajo podroben dnevni red in naj se vzpostavi register vseh sprejetih dokumentov.

Odgovornost bi lahko po prepričanju TI okrepili s formalizacijo evroskupine, s povečanjem vloge Evropskega parlamenta v evropskem semestru in z obveznimi javnimi zaslišanji predsednika evroskupine v Evropskem parlamentu. Boljšo integriteto pa naj bi zagotovili z uvedbo polnega delovnega časa predsednika, s čimer bi odpravili navzkrižja interesov, in z uvedbo dodatnega kodeksa ravnanja za evroskupino. Ta vprašanja so ključna tudi v luči evropskih volitev in naslednje krize, saj se bo ta zgodila v povsem drugačnem, bolj evroskreptičnem političnem kontekstu kot prejšnja, je v razpravi o poročilu opozoril direktor bruseljskega urada TI Carl Dolan. Pomanjkanje transparentnosti pomaga uspevati kulturi valjenja krivde na Bruselj, kar je pomembno v luči evropskih volitev, je izpostavila tudi Rosita Hickey iz kabineta evropske varuhinje človekovih pravic Emily O'Reilly.

Bistvene razlike med delovanjem finančnih ministrov EU ni

Govorec predsednika evroskupine Maria Centena Luis Rego je odločno zavrnil očitke o izogibanju odgovornosti, saj da jo sestavlja devetnajst zrelih demokracij. Spomnil je, da je predsednik evroskupine že sprejel niz ukrepov za okrepitev transparentnosti. Rego je posvaril pred predsodki in izpostavil, da je enostavno obtoževati, a da se je treba najprej vprašati o vseh okoliščinah delovanja v krizi. Izpostavil je tudi, da pri delovanju evroskupine in finančnih ministrov EU dejansko ni bistvene razlike. Podobno je izpostavila novinarka britanskega časnika Financial Time Mehreen Khan, ki je dejala, da glede transparentnosti ne vidi bistvenih razlik, ko pokriva evroskupino ali na primer razpravo notranjih ministrov o občutljivem vprašanju migracij.