Sredino odprtje Menta v Kinu Šiška je postreglo z žanrskim dvojčkom rocka in elektronike, pri čemer so zgolj po številu prevladovali izvajalci elektronske glasbe. Rokerski pol sta naslovila danski visokooktanski četverček Iceage in – v bolj umirjeni različici – domača shoegaze skupina Haiku Garden. Eno izmed slogovnih niti festivala, ženski vokal v elektroniki, je začrtala osrednja gostja večera, pevka iranskih korenin Sevdaliza, ki s stiliziranim nastopom oživlja žanr triphopa. Bolj garažno in predvsem z izdelano vizualno podobo se je stvari lotila domačinka Kukla, občasna sodelavka kamniških Matter, ki je predstavila svoj prvenec Katarina z uspešnico ljubavjebolest. Vokal in elektroniko pa so prepričljivejše pobratili kasneje in drugje – bolj dramatično pri dresdenskem dvojcu Ätna, bolj igrivo pri portugalski obritoglavki Surmi ali klovnesi Dj. flugvél og geimskip z Islandije.

Dovolj vtisov za vsakogar

Navkljub mestoma medlemu odprtju, ki je bilo nekam nerazumljivo tudi najdražji večer festivala, sta četrtkov in petkov večer ponudila zgoščeno bero najrazličnejših ustvarjalnosti, značilnih za Ment. Ob številnih preverjenih lokacijah in klubih je k vzdušju posebej prispevalo tudi dogajanje na prizoriščih na ljubljanskem gradu, med njimi v grajski kapeli. Harmoniki beloruskih bratov Zabelov, fuzija vibrafona, klaviatur in bobnov luksemburških Klein, zvočna tovarna, sestavljena iz šivalnih strojev, sušilnikov za lase in drugih pritiklin belgijskih Slumberland ali noise rock italijanskega tria Sneers. To je le peščica izmed omembe vrednih koncertov, pri čemer velja omeniti, da je koncertna forma tega predstavitvenega festivala revijalna in ponuja niz krajših nastopov, namenjenih mreženju in strokovni javnosti, ki pa ostajajo zanimivi tudi za širše občinstvo. Precejšnja količina nastopajočih sicer razceplja pozornost in prej kot v poglobljeno poslušanje vodi v nabiranje vtisov, vendar po drugi strani ponuja dovolj izbire, da si vsakdo ukroji festivalsko izkušnjo po meri.

Konferenčni program je z vrsto predstavitev, okroglih miz in delavnic, na katerih so mednarodni gosti – med njimi Nataša Padabed, organizatorka nekaterih največjih festivalov sodobne glasbe v Rusiji, in Bob van Huer, soustanovitelj odmevnega nizozemskega festivala Le Guess Who? – naslovili različne vidike glasbenega posla in kulture. Možnosti koncertiranja so v svojih matičnih državah predstavile delegacije iz Avstrije, Belgije, s Češkega in Hrvaškega, vendar je izstopalo gostovanje Xiaodonga Shena in Rossa Milesa, ki organizirata turneje na Kitajskem.

O tesnobi in izgorelosti

Prvi zahodni pop bend, ki je koncertiral na Kitajskem, je bil britanski dvojec Wham! leta 1985, danes pa je to več milijard evrov vreden glasbeni trg z večdesetmilijonskim občinstvom. Navkljub določenim represivnim politikam je v obmorskih velemestih na vzhodni obali države razvita klubska scena, kjer je popularna napredna elektronska glasba, prav tako so v trendu mehkejše različice indie popa in rocka, kot sta dream pop in shoegaze. Organizirajo več glasbenih festivalov, med njimi v Pekingu festival elektronike Concrete & Grass in Midi Music Festival, ki je posvečen rocku, punku in metalu.

Izmed obravnavanih tem velja izpostaviti pomen trajnostnega in ekološko ozaveščenega pristopa k organizaciji festivalov, duševno zdravje glasbenikov in zastopanost žensk v glasbeni industriji. Ment je podpisnik mednarodne iniciative Keychange, ki se zavzema za 50-odstotno zastopanost žensk na festivalskih odrih do leta 2022, pri čemer se aktualno povprečje po podatkih ameriške spletne revije Pitchfork giblje pri slabi petini nastopajočih. Skrb vzbujajoča je tudi britanska statistika, ki pravi, da so glasbeniki zaradi specifičnih obremenitev, ki izvirajo iz narave njihovega dela, kot so pritiski nastopanja, nočno delo ter brisanje ločnice med osebnim in profesionalnim, trikrat bolj nagnjeni k anksioznosti in samomorilnosti. V Veliki Britaniji so zato vzpostavili poseben SOS-telefon, namenjen izključno glasbenikom, na festivalu pa so poudarili pomen prepoznavanja simptomov izgorevanja in krepitve vzdržljivosti posameznika.